2020-12-01, 00:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja, och ännu fler var dom när man slutade ge dom vatten och näring och gav dom morfin istället. Jag tror att du förstår det också.

Många gånger gör man just så då man inte vill förlänga lidandet . Min farmor fick stroke och hade man gett henne vatten kunde hon lidit mer då hennes kropp inte kunde uppta det . Hon kunde då uppleva att drunkna inifrån.. så man kör inte alla döende till sjukhus . Så har det fungerat väldigt länge
Citera
2020-12-01, 00:32
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det vet jag inte.

Om man bor på SÄBO, så har nog majoriteten större överlevnadschans med covid+smärt- och ångestlindring än med covid+respirator.

Många på SÄBO skulle dö av en vecka i respirator, även som friska. Men ingen eller nästan ingen skulle dö av att få normal dos morfin.
Palliativvård består dock inte enbart utav morfin. Man tar även bort vätska, näring och mediciner.
Det finns ingen som någonsin har överlevt att törsta ihjäl. Morfinet ändrar inte på det. Däremot gör det patienterna tysta och snälla.
Citera
2020-12-01, 00:35
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Många gånger gör man just så då man inte vill förlänga lidandet . Min farmor fick stroke och hade man gett henne vatten kunde hon lidit mer då hennes kropp inte kunde uppta det . Hon kunde då uppleva att drunkna inifrån.. så man kör inte alla döende till sjukhus . Så har det fungerat väldigt länge
Det har dock väldigt lite med systematiskt nekande av vård av äldre i våras att göra.

Den tyska sjukskötaren som dödade hundratals patienter gjorde säkert goda saker mellan morden också.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjukskoterska-erkanner-att-han-dodat-hundra-patienter
Citera
2020-12-01, 01:00
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det har dock väldigt lite med systematiskt nekande av vård av äldre i våras att göra.

Den tyska sjukskötaren som dödade hundratals patienter gjorde säkert goda saker mellan morden också.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjukskoterska-erkanner-att-han-dodat-hundra-patienter

80% har enligt journalgranskning av IVO fått rätt bedömning av läkare och behandling. Att 20 % inte fått tillräckliga läkarbedömningar och brytpunktsamtal är väldigt väldigt beklagligt men knappast systematiskt massmord som en del vill framhäva.
Citera
2020-12-01, 01:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så nu är gapkärringen Lena Einhorn ute i medierna igen. Denna gång är FHM tydligen för pessimistiska kring det kommande vaccinets förträfflighet. Hade FHM varit mer positivt inställda hade hon gnällt på det också. I något avseende återspeglar hon vissa vilsna själar i denna tråd. Vad än FHM gör, så är det fel. Det spelar ingen roll om det är rätt.

Ja helt sjukt . Hon har inte jobbat kliniskt på 20 år cirka. Utan varit författare. Men nu helt plötsligt vill hon ta all uppmärksamhet hon kan få i kvällspressen.
Citera
2020-12-01, 01:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Rörande mRNA-vaccin så är de troligen mycket säkrare än andra vacciner då de inte innehåller döda/försvagade virus. Jag skulle dock ändå inte välja att tillhöra de första som tar dessa då de är oprövade på andra sätt.

Men mRNA-vacciner kommer att revolutionera sjukvården på sikt. De bör kunna utplåna HIV till exempel (om man är beredd att betala vad det kostar).
Jag kom på en annan sak med dessa mRNA-vaccinerna d¨de kräver ju speciella omständigheter. Nu har jag hört men inte kollat upp att även om Moderna's kan tillfälligt förvaras i vanliga frysar så måste även det distribueras i extrem kyla som Pfizer's. Båda är också lite knepiga att administrera. Det går inte bara att injicera som andra vaccin. Man kommer att använda sig av elektrisk stimulering tror jag. Så kostnaderna för dessa vaccin ligger inte bara på produktionen. Därför kommer en uppskalning och massvaccinering inte att sänka kostnaderna på samma sätt som med andra vacciner som klarar en mer traditionell distribution och administrering.

Nämner detta då det har framkommit uppgifter om att röster från Wall Street insisterar på att man inte skall godkänna Astra-Zeneca's vaccin på den amerikanska marknaden.

Jo, mRNA/DNA-vacciner är nog en mycket intressant teknik och de två COVID19-vaccinerna är säkert mycket effektiva. Men något känns inte okej med vad som händer i bakgrunden med nödlicensiering och allt. Det kommer aldrig att bli lösning för många länder då inte ens Sverige har den infrastruktur som krävs. Samtidigt finns det säkert tunga intressen att just denna teknik nu ska kunna användas i större sammanhang.

Astra-Zeneca's är ett non-profit-projekt och tillsammans med det ryska och det traditionella kinesiska tror jag det är fullt möjligt att få en stor täckning. Speciellt när det gäller AZ och det ryska har man talat om frystorkning vilket ytterligare skulle förenkla distribution. Jag har sett uppgifter om flera gånger lägre kostnader för dessa vacciner jämfört med de två mRNA-vaccinerna:

COVID-19 Vaccine Prices Revealed From Pfizer, Moderna, and AstraZeneca

https://observer.com/2020/11/covid19-vaccine-price-pfizer-moderna-astrazeneca-oxford/

Jag tycker att det liknar en cirkus trots goda intentioner och löften om att hålla på protokollen. Här är lite om varför jag tycker det. Det finns flera frågor som jag tycker borde besvaras som att varken Pfizer eller Moderna gett några uppgifter om slutrapporter utan bara meddelar resultat genom pressreleaser. AZ ska komma med en peer-reviewed rapport har de sagt.
Citera
2020-12-01, 01:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst kan man vända på frågan, jag anser det dock irrelevant.

Viruset kan man inte garanterat skydda sig emot, ett vaccin kan man garanterat välja att inte ta.

150 års vaccinutveckling, tja, en erfarenhet är ju att människor kan drabbas av biverkning eller död, jag vet inte om det är rättvisande att kalla det utveckling?

De vacciner som kan komma ifråga är utvecklade under extremt kort tid, jag ser en pontentiell risk, precis som med Pandemrix. Dina argument för ett Covid-19 vaccin känns igen, det lät likadant när svininfluensan var aktuell.

Jag kan i alla fall lämna hundra procent garanti för att den som inte vaccinerar sig mot Covid-19 aldrig kommer att få en vaccinbiverkning av aktuellt vaccin.

Vad jag känner till så brukar ett vaccin verka sämst på äldre och svaga, det är i princip den kategorin som utan vaccin också har sämst immunförsvar, är det en slump tror du?

Ge vaccinet till de yngre och starka, så smittar de inte de äldre och svaga. Visst, men de yngre och starka är också den kategori som utan mediciner och vacciner klarar av att genomgå sjukdomen utan allvarliga komplikationer eller dödsfall.

Egentligen är ju det allra enklaste att stanna hemma om du har symptom, håll avstånd och god hygien, det är också något som man har lärt sig på 150 år.

Ett tydligt exempel på vaccinationens oslagbara effektivitet är smittkoppsvaccination. 300miljoner människor dog i smittkoppor framt till 80talet då smittkoppor till slut blev utrotat tack vare vaccin. Innan mässlingsvaccinationen startade i global omfattning dog 2,6miljoner BARN varje år. Sen sjönk den till ca bara 100000dör varje år.

Du menar alltså om man är gammal och sårbar så är en covidinfektion att föredra framför vaccinering. Lycka till.
Citera
2020-12-01, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
80% har enligt journalgranskning av IVO fått rätt bedömning av läkare och behandling. Att 20 % inte fått tillräckliga läkarbedömningar och brytpunktsamtal är väldigt väldigt beklagligt men knappast systematiskt massmord som en del vill framhäva.
Ge oss en källa till
80% har enligt journalgranskning av IVO fått rätt bedömning av läkare
som du hävdar.

Det jag finner är att IVO skriver: "En femtedel har inte fått individuell läkarbedömning"

Samt:
Ur IVO:s beslut i korthet

* Äldre som bor på särskilt boende har inte fått vård och behandling utifrån individuella behov vid misstänkt eller konstaterad covid-19.
* Äldre som bor på särskilt boende och deras närstående har inte fått information och gjorts delaktiga vad gäller vård och behandling vid misstänkt eller konstaterad covid-19.
* Ställningstagande om och genomförande av vård i livets slutskede har inte skett i enlighet med gällande regelverk under covid-19 pandemin för äldre som bor på särskilt boende.
* Det går inte att följa vården och behandlingen till äldre som bor på särskilt boende som haft misstänkt eller konstaterad smitta av covid-19 pga. brister i primärvårdens patientjournaler.
https://www.ivo.se/publicerat-material/nyheter/2020/ingen-region-har-tagit-fullt-ansvar-for-individuell-vard/
Citera
2020-12-01, 05:30
Medlem
Madagascars avatar
I USA ökar sjukhusinläggningarna. De ligger nu på 96 000.

De verkar ha en stor kapacitet på sjuksängar i USA. Som jämförelse ligger Sverige nu på ganska exakt 2 000.

https://covidtracking.com/data
Citera
2020-12-01, 05:39
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ge oss en källa till
80% har enligt journalgranskning av IVO fått rätt bedömning av läkare
som du hävdar.

Det jag finner är att IVO skriver: "En femtedel har inte fått individuell läkarbedömning"

Samt:
Ur IVO:s beslut i korthet

* Äldre som bor på särskilt boende har inte fått vård och behandling utifrån individuella behov vid misstänkt eller konstaterad covid-19.
* Äldre som bor på särskilt boende och deras närstående har inte fått information och gjorts delaktiga vad gäller vård och behandling vid misstänkt eller konstaterad covid-19.
* Ställningstagande om och genomförande av vård i livets slutskede har inte skett i enlighet med gällande regelverk under covid-19 pandemin för äldre som bor på särskilt boende.
* Det går inte att följa vården och behandlingen till äldre som bor på särskilt boende som haft misstänkt eller konstaterad smitta av covid-19 pga. brister i primärvårdens patientjournaler.
https://www.ivo.se/publicerat-material/nyheter/2020/ingen-region-har-tagit-fullt-ansvar-for-individuell-vard/

Försvarar du morfininjektioner framför syrgas?
Citera
2020-12-01, 05:40
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I USA ökar sjukhusinläggningarna. De ligger nu på 96 000.

De verkar ha en stor kapacitet på sjuksängar i USA. Som jämförelse ligger Sverige nu på ganska exakt 2 000.

https://covidtracking.com/data

Har du svårt för mattematiskt ressonemang?
Citera
2020-12-01, 05:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Har du svårt för mattematiskt ressonemang?
Nej, har du!?

Att jämförelsen är per capita är självfallet underförstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in