Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Rörande mRNA-vaccin så är de troligen mycket säkrare än andra vacciner då de inte innehåller döda/försvagade virus. Jag skulle dock ändå inte välja att tillhöra de första som tar dessa då de är oprövade på andra sätt.
Men mRNA-vacciner kommer att revolutionera sjukvården på sikt. De bör kunna utplåna HIV till exempel (om man är beredd att betala vad det kostar).
Jag kom på en annan sak med dessa mRNA-vaccinerna d¨de kräver ju speciella omständigheter. Nu har jag hört men inte kollat upp att även om Moderna's kan tillfälligt förvaras i vanliga frysar så måste även det distribueras i extrem kyla som Pfizer's. Båda är också lite knepiga att administrera. Det går inte bara att injicera som andra vaccin. Man kommer att använda sig av elektrisk stimulering tror jag. Så kostnaderna för dessa vaccin ligger inte bara på produktionen. Därför kommer en uppskalning och massvaccinering inte att sänka kostnaderna på samma sätt som med andra vacciner som klarar en mer traditionell distribution och administrering.
Nämner detta då det har framkommit uppgifter om att röster från Wall Street insisterar på att man inte skall godkänna Astra-Zeneca's vaccin på den amerikanska marknaden.
Jo, mRNA/DNA-vacciner är nog en mycket intressant teknik och de två COVID19-vaccinerna är säkert mycket effektiva. Men något känns inte okej med vad som händer i bakgrunden med nödlicensiering och allt. Det kommer aldrig att bli lösning för många länder då inte ens Sverige har den infrastruktur som krävs. Samtidigt finns det säkert tunga intressen att just denna teknik nu ska kunna användas i större sammanhang.
Astra-Zeneca's är ett non-profit-projekt och tillsammans med det ryska och det traditionella kinesiska tror jag det är fullt möjligt att få en stor täckning. Speciellt när det gäller AZ och det ryska har man talat om frystorkning vilket ytterligare skulle förenkla distribution. Jag har sett uppgifter om flera gånger lägre kostnader för dessa vacciner jämfört med de två mRNA-vaccinerna:
COVID-19 Vaccine Prices Revealed From Pfizer, Moderna, and AstraZeneca
https://observer.com/2020/11/covid19-vaccine-price-pfizer-moderna-astrazeneca-oxford/
Jag tycker att det liknar en cirkus trots goda intentioner och löften om att hålla på protokollen. Här är lite om varför jag tycker det. Det finns flera frågor som jag tycker borde besvaras som att varken Pfizer eller Moderna gett några uppgifter om slutrapporter utan bara meddelar resultat genom pressreleaser. AZ ska komma med en peer-reviewed rapport har de sagt.