2020-11-30, 23:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vi kan vända på frågan, kan DU garantera att Covid inte ger skador på 15 års sikt som vi inte ser nu?
Man använder sig av vetenskapliga metoder, statistik och 150 års samlad erfarenhet av vaccinutveckling. Kan du garantera att solen kommer att gå upp i morgon? Ingen kan lämna 100% garantier av nånting över huvud taget om man vill dra det til sin spets. Att vi lever i en värld av teknologiska triumfer är tack vara vetenskaplig metodik. inte pga kvacksalveri och trollkonster.

Visst kan man vända på frågan, jag anser det dock irrelevant.

Viruset kan man inte garanterat skydda sig emot, ett vaccin kan man garanterat välja att inte ta.

150 års vaccinutveckling, tja, en erfarenhet är ju att människor kan drabbas av biverkning eller död, jag vet inte om det är rättvisande att kalla det utveckling?

De vacciner som kan komma ifråga är utvecklade under extremt kort tid, jag ser en pontentiell risk, precis som med Pandemrix. Dina argument för ett Covid-19 vaccin känns igen, det lät likadant när svininfluensan var aktuell.

Jag kan i alla fall lämna hundra procent garanti för att den som inte vaccinerar sig mot Covid-19 aldrig kommer att få en vaccinbiverkning av aktuellt vaccin.

Vad jag känner till så brukar ett vaccin verka sämst på äldre och svaga, det är i princip den kategorin som utan vaccin också har sämst immunförsvar, är det en slump tror du?

Ge vaccinet till de yngre och starka, så smittar de inte de äldre och svaga. Visst, men de yngre och starka är också den kategori som utan mediciner och vacciner klarar av att genomgå sjukdomen utan allvarliga komplikationer eller dödsfall.

Egentligen är ju det allra enklaste att stanna hemma om du har symptom, håll avstånd och god hygien, det är också något som man har lärt sig på 150 år.
Citera
2020-11-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, det vet jag inte. Men jag kan kolla upp saker i SIR som alla andra. Och där kan man bland annat se att nästan alla som var över 80 år och smittade med Covid-19 dog utan intensivvård i våras.
Samtidigt kan man se att den enda personen som var över 90 år och fick intensivvård överlevde.

Att man nu på hösten plötsligt är generösare med intensivvård visar ju bara med all tydlighet att det inte alls handlade om någon omtanke för den vårdbehövande.
Det känns som att det här bråket om att få stoppas i respirator inte har åldrats särskilt väl. Nu när man upptäckt att överlevnaden som regel är mycket bättre utan.
Citera
2020-11-30, 23:54
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det känns som att det här bråket om att få stoppas i respirator inte har åldrats särskilt väl. Nu när man upptäckt att överlevnaden som regel är mycket bättre utan.
Nej och ännu mindre väl har det förstås åldrats den dagen viruset är utrotat enligt dig? Vad spelar det för roll nu vad man gjorde förr? höhö!

Man har nu tillgång till behandlingsmetoder som i praktiken saknades i våras. Därför behövs inte IVA i samma utsträckning. Morfin har motsatt effekt.
Citera
2020-11-30, 23:58
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan i alla fall lämna hundra procent garanti för att den som inte vaccinerar sig mot Covid-19 aldrig kommer att få en vaccinbiverkning av aktuellt vaccin.
Jag kan garantera att 100% av alla som överlevt smittkoppor hade föredragit att bli vaccinerade istället.
Citera
2020-12-01, 00:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Men tydligen inte tillräckligt för att ta hand om dom vårdbehövande som fick ligga och dö utan sjukvård.

Att du kan med att skylla det på ålderdomshemmen är riktigt vidrigt. Det fattar precis vem som helst att dom inte hade nekats sjukvård om det hade funnits något alternativ.

Det är en sak att berömma sjukhuspersonalen för att dom gjorde vad dom kunde.

Det är något helt annat att berömma sjukvården när dom misslyckades så katastrofalt som dom gjorde.

Att försöka släta över det hela och till och med vända till beröm för goda förberedelser tyder på att du riktigt sjuk eller svårt religiös.

Det är väldigt många äldre och svårt sjuka som avlider på sitt äldreboende pre covid utan att köras till sjukhus. De flesta avlider inte ” bara ” av ålder.
Senast redigerad av Flugpappa 2020-12-01 kl. 00:22.
Citera
2020-12-01, 00:07
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är väldigt många äldre och svårt sjuka som avlider på sitt äldreboende pre covid utan att köras till sjukhus. De flesta avlider ” bara ” av ålder.
Ja, och ännu fler var dom när man slutade ge dom vatten och näring och gav dom morfin istället. Jag tror att du förstår det också.
Citera
2020-12-01, 00:09
Medlem
Citat:
Nej och ännu mindre väl har det förstås åldrats den dagen viruset är utrotat enligt dig? Vad spelar det för roll nu vad man gjorde förr? höhö!

Man har nu tillgång till behandlingsmetoder som i praktiken saknades i våras. Därför behövs inte IVA i samma utsträckning. Morfin har motsatt effekt.
Viruset kommer aldrig utrotas. Det kommer frodas i myrkottar när människan dött ut.

Men ärligt talat. De flesta gamla som fick covid i våras överlevde, utan respirator. Ingen vet hur många av dessa överlevare som hade dött om man slängt in dem i respirator i onödan. Jag menar inte att någon ska få medalj för det. Bara det inte är självklart att utfallet blev så mycket sämre än det hade blivit med oändlig respiratorkapacitet.
Citera
2020-12-01, 00:13
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Viruset kommer aldrig utrotas. Det kommer frodas i myrkottar när människan dött ut.

Men ärligt talat. De flesta gamla som fick covid i våras överlevde, utan respirator. Ingen vet hur många av dessa överlevare som hade dött om man slängt in dem i respirator i onödan. Jag menar inte att någon ska få medalj för det. Bara det inte är självklart att utfallet blev så mycket sämre än det hade blivit med oändlig respiratorkapacitet.
Ja så kan man resonera. Men det är ännu enklare att konstatera att en stor del av dom som fick palliativ vård hade haft större chans att överleva via intensivvård istället. Sannolikheten att palliativ vård skulle ge bättre resultat är nära 0% (undantag är dom vars palliativa vård avbröts och som därför inte dog).
Citera
2020-12-01, 00:14
Medlem
Så nu är gapkärringen Lena Einhorn ute i medierna igen. Denna gång är FHM tydligen för pessimistiska kring det kommande vaccinets förträfflighet. Hade FHM varit mer positivt inställda hade hon gnällt på det också. I något avseende återspeglar hon vissa vilsna själar i denna tråd. Vad än FHM gör, så är det fel. Det spelar ingen roll om det är rätt.
Citera
2020-12-01, 00:22
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så nu är gapkärringen Lena Einhorn ute i medierna igen. Denna gång är FHM tydligen för pessimistiska kring det kommande vaccinets förträfflighet. Hade FHM varit mer positivt inställda hade hon gnällt på det också. I något avseende återspeglar hon vissa vilsna själar i denna tråd. Vad än FHM gör, så är det fel. Det spelar ingen roll om det är rätt.
Börja med att ge exempel på saker dom haft rätt i istället för att förutsätta det som en möjlighet. Det mesta talar för att dom inte kan eller vill ha rätt.
Citera
2020-12-01, 00:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Rörande mRNA-vaccin så är de troligen mycket säkrare än andra vacciner då de inte innehåller döda/försvagade virus. Jag skulle dock ändå inte välja att tillhöra de första som tar dessa då de är oprövade på andra sätt.

Men mRNA-vacciner kommer att revolutionera sjukvården på sikt. De bör kunna utplåna HIV till exempel (om man är beredd att betala vad det kostar).

Om du inte tillhör de prioriterade grupperna (gamla/sjuka, vårdpersonal, samhällsbärande yrken) så lär du få vänta flera månader i vilket fall som helst. Många kommer att hinna vaccineras innan den stora massan får chansen, och jag tror att många som i dag är skeptiska kommer att ändra sig när/om det visar sig att vaccinet inte har några biverkningar.
Citera
2020-12-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ja så kan man resonera. Men det är ännu enklare att konstatera att en stor del av dom som fick palliativ vård hade haft större chans att överleva via intensivvård istället. Sannolikheten att palliativ vård skulle ge bättre resultat är nära 0% (undantag är dom vars palliativa vård avbröts och som därför inte dog).
Det vet jag inte.

Om man bor på SÄBO, så har nog majoriteten större överlevnadschans med covid+smärt- och ångestlindring än med covid+respirator.

Många på SÄBO skulle dö av en vecka i respirator, även som friska. Men ingen eller nästan ingen skulle dö av att få normal dos morfin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in