2020-12-01, 00:02
Medlem
Kom på en teori

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Mamman har ett helsvenskt efternamn.
Hon kan ju vara svensk eller finsk rom.
En del av dom brukar väl ha vanlig svenska efternamn men dom gifter sig oftast inom kulturen så en ungersk rom dög nog. .
https://www.helsinki.fi/sv/aktuellt/sprak-kultur/romerna-i-finland-och-sverige-har-gemensam-historia

En förklaring till den dåliga släktkontakten kan ju vara att syskonen till brottsoffret kanske försvenskats och fått ickeromska sambos och åkt ur den romska gemenskapen och det kanske förstärkte Maits önskan om att åtminstone hålla ett barn kvar idén romska familjegemenskapen.
Senast redigerad av Den.Onde 2020-12-01 kl. 00:09. Anledning: Overifierad hypotes
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Barnens, och faderns efternamn, är inte Karlsson.

Det finns en man med samma efternamn som är född i Ungern 1940, och avlider 1992. Detta skulle kunna vara fadern, och bortgången skulle då ske samtidigt som sonen sägs ha spärrats in av modern (28 år sedan).

Låter rimligt.
Citera
Medlem
Måste ju tilltat om totalt sen fadern gick bort, om han nu gjorde det som någon här skrev i tråden.
Citera
2020-12-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Från lokal Facebook-grupp:

Kanske svaret på vad som hände med den tidigare sonen.
ja nästan hemskt att hon som skriver tror det var lögn, mamman hade förlorat ett barn, gubben dog och mamman hamnade i nån förvirrat trauma, där sonen samtidigt blev kvävd på sin livskraft, hemskt att inte de andra barnen i familjen har reagerat på att deras brorsa satt i frivillig/ofrivillig fångenskap, liksom.
Hemskt och tragiskt, 40 åringen befinner sig väl på samma mognads och sociala nivå som då han fick skiljas från omvärlden.Knappast de hade tillgång till nån dator, men tv lär de haft.
Vilket begränsat liv, för både mamman och pojken. Hur kan inte deras släktingar inte ha förstått?
Och nu ligger han på sjukhus, och coronaviruset utgör den största och verkliga faran för honom.
Senast redigerad av moshes 2020-12-01 kl. 00:10.
Citera
2020-12-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Jag har varit i den där lägenheten ett antal gånger då fadern levde.
Kan bara konstatera att det inte är konstigt att det har spårat ur för henne.

Okej så du kände familjen.. och vet vem mannen ifråga är... hur har mamman lyckas med att ha sådan makt över sonen då.. är mamman så aktoritär och myndig... eller är sonen inte riktigt frisk psykiskt kanske.. har du då och träffat den 41 årige mannen i tidigt skede...
Citera
2020-12-01, 00:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Var står det att mamman är från Ungern? Hon har ju ett svenskt efternamn. Vet du att hon är från. Ungern?

Hon heter M*it Elis*bet K*rlsson (*=a).

Tydligen var det pappan som var ungrare. Dessa är rätt knepiga (men goa!), jag känner ett antal.
Hon kan ha "berikats" av den ungerska kulturen gällande synen på handikappade? (Ser det som skam som ska gömmas undan?)
Citera
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lets.go.bananas
Denna kvinna är extremt obehaglig, vi kallar henne häxtanten. Tror hon fick en flipp när pappan dog. Hört ryktesvägar att hon tydligen haft en son tidigare som dog när han va liten i hennes armar (han hade samma namn som den här sonen), vet inte om det stämmer dock.
Tack för information. Det stämmer ang sonen. Han avled tragiskt nog 1978, inte ens 2,5 år gammal.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Här i Göteborg på tidigt 1970-tal var det samma. Fanns en OBS-klinik på skolan som förutom hade hand om vanliga bråkstakar också hade en del handikappade. De handikappade var mest normala.

Men det jag talar om är att "på den tiden" var det fortfarande "att ha problem". Speciellt psykiska handikapp etc. Alla familjer var inte upplysta då. Långt ifrån alla familjer.

Dvs. kan ha handlat om att "gömma undan släktens skamfläck" i trådens fall.

En svensk mamma som har den mentaliteten? Kunde ju tänka mig pappan i så fall som var från Ungern. Fast han var ju död när hon stängde in pojken.

En svensk kvinna för 28 år sen eller 40 år sen gömde inte undan sitt barn pga sin släkt. Inte ens för 40 år sen brydde sig folk i Sverige om vad släkten tyckte. Hade du sagt 1910 hade jag hellre trott dig.

Jag levde som sagt var för 40 år sen. Och före det.
Citera
Medlem
outback4s avatar
instängd 28 år med en galen häxa till morsa. Stackars sate
Tänk att gå in i en lägenhet, och inte gå ut ur den på 28 år....
Har han fått se på tv/haft dator/mobil? Om inte...Tja.. Det man inte vet har man inte ont av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Jag har varit i den där lägenheten ett antal gånger då fadern levde.
Kan bara konstatera att det inte är konstigt att det har spårat ur för henne.

detta är intressant. kände du henne?
berätta gärna om du har lust. Man blir ju nyfiken hur en människa kan spåra ur så rejält.
Citera
2020-12-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Från lokal Facebook-grupp:

Kanske svaret på vad som hände med den tidigare sonen.
ja nästan hemskt att hon som skriver tror det var lögn, mamman hade förlorat ett barn, gubben/maken dog och mamman hamnade i nåt förvirrat trauma-tillstånd, där sonen samtidigt blev kvävd på sin livskraft, hemskt att inte de andra barnen i familjen har reagerat på att deras brorsa satt i frivillig/ofrivillig fångenskap, liksom.
Hemskt och tragiskt, 40 åringen befinner sig väl på samma mognads och sociala nivå som då han fick skiljas från omvärlden.Knappast de hade tillgång till nån dator, men tv lär de haft.
Vilket begränsat liv, för både mamman och pojken. Hur kan inte deras släktingar inte ha förstått?
Och nu ligger han på sjukhus, och coronaviruset utgör den största och verkliga faran för honom.
Citera
2020-12-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
” Hela lägenheten var som en soptipp”
När släktingen i helgen fick veta att den 70-åriga kvinnan var på sjukhus tog hon sig på söndagskvällen till lägenheten. Hon beskriver det som sedan hände som ett trauma.
– Jag kan knappt beskriva hur det var, jag är i chock. Hela lägenheten var som en soptipp, säger hon. ”

Från expressens artikel: https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-gripen-for-att-ha-hallit-son-instangd-i-28-ar/

Aha, tackar! Lyckades missa det.
Men enligt bilden greps hon ändå i bostaden så jag undrar hur händelseförloppet såg ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in