2020-11-30, 23:55
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Morran och Tobias bor väl för övrigt också i Haninge?
Fan vad sjukt, om det voro så.
Verkligheten överträffar alltid dikten.
Citera
2020-11-30, 23:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förstår vad du menar. Men han föddes för 40 år sedan. Om nu mamman också är ungerska, som tråden verkar mena, så är detta kulturellt ännu mer knepigare att få "skadade barn". (Knepigare ska avläsas "skamligt"). I centraleuropa göms folk med skador undan offentlighetens ljus. Räknas som "skam i släkten".

Var står det att mamman är från Ungern? Hon har ju ett svenskt efternamn. Vet du att hon är från. Ungern?

Hon heter M*it Elis*bet K*rlsson (*=a).
Citera
2020-11-30, 23:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det handlar ju om ”bara” 28 år sen. År 1992. Det fanns ingen skam då. Inget undangömmande.

Inte ens för 40 år sen var det så. Jag vet. Jag levde då. Det fanns en särskoleklass på min grundskola. Barn med utvecklingsstörning bodde alltså hemma och gick i skolan. De var inte på någon institution eller inlåsta i en källare.

Här i Göteborg på tidigt 1970-tal var det samma. Fanns en OBS-klinik på skolan som förutom hade hand om vanliga bråkstakar också hade en del handikappade. De handikappade var mest normala.

Men det jag talar om är att "på den tiden" var det fortfarande "att ha problem". Speciellt psykiska handikapp etc. Alla familjer var inte upplysta då. Långt ifrån alla familjer.

Dvs. kan ha handlat om att "gömma undan släktens skamfläck" i trådens fall.
Citera
2020-11-30, 23:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitiminoritet
Hur ser hans framtida liv ut? Kommer han nånsin hämta sig, börja tala, känna samhörighet med en annan människa? Kommer han få bo på vårdboende eller egen lägenhet? Känns avlägset just idag...

Han har väl knappt något immunförsvar alls och inga D-vitaminer ...
Inte helt optimalt att möta samhället utanför lägenheten just nu.

Hoppas han tas väl omhand, skyddas och att man satsar resurser på denne man.
Citera
2020-11-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Varifrån kommer egentligen uppgiften om att mamman befann sig på sjukhus?
På Aftonbladet står bara "Historien uppdagades efter att en släkting larmat polisen då mamman inte var hemma"

Och på Expressens bild ser man henne bli gripen av polis utanför bostaden.

Är det där med sjukhus bara en trådsanning?

” Hela lägenheten var som en soptipp”
När släktingen i helgen fick veta att den 70-åriga kvinnan var på sjukhus tog hon sig på söndagskvällen till lägenheten. Hon beskriver det som sedan hände som ett trauma.
– Jag kan knappt beskriva hur det var, jag är i chock. Hela lägenheten var som en soptipp, säger hon. ”

Från expressens artikel: https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-gripen-for-att-ha-hallit-son-instangd-i-28-ar/
Citera
2020-11-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Var står det att mamman är från Ungern? Hon har ju ett svenskt efternamn. Vet du att hon är från. Ungern?

Hon heter M*it Elis*bet K*rlsson (*=a).

Pappan är från Ungern. Modern är svensk och född i Järfälla 1950.
Citera
2020-12-01, 00:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apoce
”Under Moderaternas radar” , Carl Bildt va statsminister på den tiden, Haninge höll på att konka pga att kommunens ekonomi vanstyrdes när man valde renovera brandbergen och enorma summor försvann under väldigt mystiska omständigheter.
Under kaoset som rådde sparkades många kommunalanställda. skolor och fritidsgårdar stängdes ned. Kan förstå att detta ärende hamna mellan stolarna.

Vi ska inte gå in på politik, och Calle var syndare han också. Men Sverige var sosse-styrt dessförinnan i nästan 50 år. Och det rådde politisk konsensus att "idioter skulle sitta på dårhus samt kastreras". Dvs. det var "skamligt" att ha en "idiot i släkten". Kan vara detta som ligger bakom traumat/brottet, eller i alla fall medskyldigt. Kan kanske kallas för "tidens anda". (Som levde kvar).
Citera
Medlem
lets.go.bananass avatar
Denna kvinna är extremt obehaglig, vi kallar henne häxtanten. Tror hon fick en flipp när pappan dog. Hört ryktesvägar att hon tydligen haft en son tidigare som dog när han va liten i hennes armar (han hade samma namn som den här sonen), vet inte om det stämmer dock.
Citera
Medlem
zemfiras avatar
Detta fallet kommer att gå till historien. Har detta någonsin hänt i Sverige under modern tid? Längtar till FUP.
Citera
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Ja inte är det socialbidrag åtminstone så vad återstår om inte sjukersättning? Förtidspension kanske.

ALLA som har sjukpension har rätt till 0,2 basbelopp ett basbelopp är 44 400 vilket ger 8 800 kr i månaden.. Bostadstillägget är INTE inräknat i inkomsten så 117 000 kan mycket väl stämma
Citera
2020-12-01, 00:01
Medlem
JymdKjams avatar
Om lägenheten var på bottenvåningen så kan det vara så att förrådet är inne i densamma. Kan det vara så djävligt att han suttit där utan ljus i alla år? Utan ljus par man ju tänderna snabbt - känt fängelseproblem...

https://www.brfloke.se/?rID=1058&page=information+till+boende

Citat:
Alla lägenheter i BRF Loke ska ha tillgång till varsitt förråd. En del av bottenvåningslägenheterna har dock sitt lägenhetsförråd inne i lägenheten och har således inget gallerförråd i källaren.
Citera
2020-12-01, 00:01
Medlem
Okapihjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bara för att bekräfta: min farfar var yngst i en stor syskonskara. De två förstfödda, Siri och Oscar dog i difteri vid 2 resp 3 års ålder. De två nästföljande döptes till - Siri och Oscar. Detta skedde runt år 1900.

Min farfar och farmor kände flera andra familjer där föräldrarna gjort på samma sätt.

Ja vi hittade massor av detta när vi släktforskade så det verkar ha varit något av en sed i Sverige förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in