2020-11-30, 21:30
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag tror egentligen inte att detta är konstruktivt att skriva, men min första tanke var "Münchhausensyndrom genom ombud" (det är väl dock nästan vanligare i fiktion än utanför, så jag skriver det inte med fullt allvar).

Exakt vad hon lider av kan jag såklart bara spekulera i, men man kan väl ana paranoida inslag.

Mycket sorglig historia, förhoppningsvis har myndigheterna generellt bättre koll på barn idag, för denna historia är mycket tragisk.

Att han ändå överlevt så länge tyder på styrka och uthållighet, må han få några fina år nu.

Bra teori. Munchhausen by proxy kan absolut vara en förklaring till detta fall. Sådana personer är totalt livsfarliga som föräldrar.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Balkankriget stämmer inte tidsmässigt

Var väl iofs igång 1992.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetimib
Alltså ja det går ju att operera in bryggor i över och underkäke att fästa tänder i t ex. Frågan är ju dock om nya TÄNDER är någon form av prioritering för den arme kraken ...

Tänker mest så han kan äta och prata så är det bra med Nya TÄNDER
Citera
2020-11-30, 21:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Nja, detta måste ju påbörjats på 90-talet och det är väl ytterligare några decennier tillbaka som vi behandlade mentalsjuka så illa och tvångssteriliseringar ägde rum. Om sonen varit väldigt fysiskt sjuk redan när inspärrningen började så vore ju chansen för att han skulle överleva i 28 år betydligt mindre. Jag gissar på att han varit fysiskt normal, men haft någon autism eller liknande diagnos... Arma människa!

Ja, 40 år, betyder 1980. 1992 torde det vara om grabben var tolv när han "försvann från myndigheternas radar"..

Kan säga att på den tiden var inte folkövervakningen "helt hundra", och folk kunde så att säga försvinna från "sossarnas radar", nästan totalt.

Tolvåring som "byter skola" 1992? -Noll koll på den tiden.

Grabben kan ha varit helt (eller halvt) normal, det är väl mammans uppfattning som kamske ställer till det?
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullikrull
Kollade upp personer boende på sleipnervägen. Hittade en M*it Elis*bet K*rlsson (*=a), kvinna 70 år som bor med en man som är 41, Joi* Cla*r*nc* Karlsson (*=e).

Vad tror ni?
Nr?

Bilden (mossa på karmen) ser ut att vara från Sleipnervägen 4x vån 1 = lgh 11xx

1101 har en SL, ensamstående 65 år. Stämmer med ålder om man man räknar 60+.

Sonen lär aldrig ha blivit folkbokförd tänker jag?

Bild från Maps på lgh för jmf med Expressen:
https://ibb.co/Yh4F1gX
Senast redigerad av JustLikeMoney 2020-11-30 kl. 21:40.
Citera
Medlem
Long-Gone-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det här är fan bortom tragiskt. Ett halvt jävla liv HELT borta, och sannolikt trauma resten av det. Stackars snubbe. Lär fortfarande vara ett barn mentalt, och har kanske levt så isolerat att han knappt vet någonting om hur samhället ser ut just nu. Fy fan!
Antagligen kan han inte läsa, skriva eller prata. Om han kan tala, är det nog ytterst begränsat. Kanske enstaka ord. Den här människan är ett paket, han har antagligen ingen aning om vad ett samhälle utanför är för något över huvud taget.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L1bertas
Där har du fel. Människorov förutsätter att syftet är att skada (bl.a). Det räcker inte att skada har åsamkats.

Nä. Läs om likgiltighetsuppsåt.
Citera
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L1bertas
Där har du fel. Människorov förutsätter att syftet är att skada (bl.a). Det räcker inte att skada har åsamkats.
Som jag skrev, är ingen självklarhet som du verkar få det till. En domstol skulle kunna mena att det föreligger ett likgiltighetsuppsåt. Du får läsa mer juridik.
Citera
2020-11-30, 21:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666
Fyfan vilken stackare. Tror ni kroppen någonsin kan återhämta sig?
Går det att sätta in nya tänder eller är det helt kört?

Det är möjligt att man kan sätta fast nya tände med titanskruvar. I annat fall finns ju protes. I övrigt kanske han inte har stora fysiska skador bortsett från svaga muskler och sår. Tiden får visa.

Däremot är jag väldigt pessimistisk angående hans psykiska hälsa.
Citera
2020-11-30, 21:33
Medlem
Downieandreass avatar
Om det nu är Mait så undrar jag hur detta kan ha gått obemärkt förbi i alla år? Hennes son är ju uppenbarligen folkbokförd på adressen och finns i systemet så han är ju inte en osynlig person för systemet så att säga. Och att inte grannar eller släktingar har anat något? Måste ju ha luktat pyton i lägenheten och att det isåfall inte har spridit sig? Har Joie inte gjort ifrån sig några ljud som spridit sig till grannarna? Är ju trots allt en lägenhet och inte något ödehus i skogen...
Citera
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Bra teori. Munchhausen by proxy kan absolut vara en förklaring till detta fall. Sådana personer är totalt livsfarliga som föräldrar.

Jag vill poängtera att det inte är min teori, jag blev väl mest påmind av denna ovanliga diagnos från böcker jag läst.

Jag tror att det är något mycket vanligare som ligger bakom.

Men jag är säker på att modern hade behövt vård för länge sedan.
Citera
Medlem
hängballens avatar
Ger mig fan på att soc kräver att han skriver in sig på arbetsförmedlingen för att få hjälp, dom krånglar nog med tandvårdsstöd också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in