2020-11-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsPeterForsman
Lagtexten 4 kap:
Noter att det står barn men även "någon annan" vilket betyder vuxen.
Kan även bedömas som olaga frihetsberövande och då är straffet max 10 års fängelse. Dock, han har blivit skadad under frihetsberövandet, och det spelar ingen roll om det varit uppsåtet eller ej, så det kan mycket väl bedömas som människorov och rendera livstids fängelse.

Där har du fel. Människorov förutsätter att syftet är att skada (bl.a). Det räcker inte att skada har åsamkats.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Man får gå betydligt längre bakåt i tiden än 40 år om man ska tillbaka till den tid då det var vanligt att gömma funktionshindrade barn. Definitivt inte vanligt 1979. Ändå tror jag att det handlar om något slags funktionshinder. På både moder och son. Annars låter den här historien helt otrolig.

För cirka 40 år sedan så var detta jag skrev om i föregående inlägg väldigt väl "förankrat" bland befolkningen. Det var STOR "synd och skam" om man fick ett "skadat barn".

Dårhusen fanns kvar på den tiden. Tvångssteriliseringen av "föräldrar som fick idioter" var bara ett par år innan detta förbjöds. (Sent 1970-tal). Hon kan ha haft detta i skallen när hon ville "skydda sin son"?

Jag vet självklart inte hur hon tänkte, men det som jag har framfört kan vara sannolikt. Dvs. att hon enbart har försökt beskydda sonen som en moder. (Även om det låter helt galet, vilket det troligtvis är).

Intressant fall.
Citera
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Jag tror egentligen inte att detta är konstruktivt att skriva, men min första tanke var "Münchhausensyndrom genom ombud" (det är väl dock nästan vanligare i fiktion än utanför, så jag skriver det inte med fullt allvar).

Exakt vad hon lider av kan jag såklart bara spekulera i, men man kan väl ana paranoida inslag.

Mycket sorglig historia, förhoppningsvis har myndigheterna generellt bättre koll på barn idag, för denna historia är mycket tragisk.

Att han ändå överlevt så länge tyder på styrka och uthållighet, må han få några fina år nu.
Citera
2020-11-30, 21:27
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rsahemlig
Kan det vara den här (nedersta våningen) https://www.google.com/maps/@59.1634...7i16384!8i8192

Mossan stämmer översen hyggligt iaf.
Sleipnervägen 41 då alltså? Hittar dock inte någon passande person. Kan väl vara nr 43 också eller ser jag fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Long-Gone-Day
Man kan lugnt säga att detta är grovt frihetsberövande, tillsammans med en mängd olika brott. Bara olaga frihetsberövande kan ge upp till 10 år.
Vi har mängdrabatt så antal brott spelar ej roll.
Dessutom har vi en princip att döma så sällan som möjligt fängelse och så lågt straff som möjligt. Vårt system innebär vård ("Kriminalvården") och inte straff.

Katastrof, japp.

Bli inte förvånad om det blir en tvåa eller trea på "anstalt".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Svårt att säga då denna man förmodligen är one of a kind. Inte många som hålls instängda så här pass länge.

Vi får hoppas på det bästa. Men känns som man aldrig blir stabil efter något sådant. Frågan är om han ens vet vad en iphone är eller corona.
Citera
Medlem
Kollade upp personer boende på sleipnervägen. Hittade en M*it Elis*bet K*rlsson (*=a), kvinna 70 år som bor med en man som är 41, Joi* Cla*r*nc* Karlsson (*=e).

Vad tror ni?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Long-Gone-Day
Man kan lugnt säga att detta är grovt frihetsberövande, tillsammans med en mängd olika brott. Bara olaga frihetsberövande kan ge upp till 10 år.
"Tillsammans med en mängd olika brott".

Vi har mängdrabatt i Sverige. Dessutom konsumerar brottet olaga frihetsberövande allt annat som har mindre i straffskalan. Visst är maxstraffet 10 år, men domstolen kommer säkert beakta förmildrande omständigheter. Aldrig i livet att det blir maxstraffet.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Nog för att myndigheter är onda och staten och kommunen en fiende men detta är riktigt sjukt. Stackars människa.
Citera
2020-11-30, 21:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Jo visst, men det är ju knappast mer moraliskt försvarbart att skicka sitt svårt handikappade barn till någon svensk T4-anläggning. Hon kan ju faktiskt ha blivit dement under senare år, vilket försvårat omsorgen av sonen. Känns spontant som att det här kan bli ett socialdemokratiskt cause célèbre för att sopa igen spåren efter coronakatastrofen på äldreboendena och debatten om HVB-hemmen.

Det är bara du som påstår att barnet var handikappat.

Bara du som påstår att mamman var dement.

Jag vet inte vad du har för trollagenda, men det känns tråkigt att du försöker göra en människas livslånga lidande till din egen lilla trollshow. Starta en tråd i konspirationsteorier istället om hur detta kommer att användas för att sopa igen spåren efter coronakatastrofen. Låt demonerna i ditt huvudet styra dig dit. Eller starta en youtubekanal med din alternativa tolkning av nyheter.

Nu tillbaka till ämnet:

Det är barnmisshandel och sedan vuxenmisshandel att manipulera, ljuga, isolera, låsa in, låta ens barn leva i smuts och sopor, inte få duscha, inte få borsta tänderna, inte få vård. Det finns inget som kan förmildra omständigheterna. Inget, inget, inget. Så enkelt är det.
Citera
2020-11-30, 21:28
Medlem
Ezetimibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666
Fyfan vilken stackare. Tror ni kroppen någonsin kan återhämta sig?
Går det att sätta in nya tänder eller är det helt kört?

Alltså ja det går ju att operera in bryggor i över och underkäke att fästa tänder i t ex. Frågan är ju dock om nya TÄNDER är någon form av prioritering för den arme kraken ...
Citera
2020-11-30, 21:29
Medlem
HC47s avatar
Det här är fan bortom tragiskt. Ett halvt jävla liv HELT borta, och sannolikt trauma resten av det. Stackars snubbe. Lär fortfarande vara ett barn mentalt, och har kanske levt så isolerat att han knappt vet någonting om hur samhället ser ut just nu. Fy fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in