• 1
  • 2
2020-11-30, 17:32
Bannlyst
De ploppar upp som bara den. Överallt i varje stad, någon heter Arcus, ett annat bolag heter Hermods, listan kan göras ofantligt lång. Är det frågan om oseriösa bolag som driver STOM (Stöd och Matchning mot arbetssökande) idag? Det handlar om företag som hjälper Arbetsförmedling med att lotsa de arbetssökande (18-65 år) till jobb.

Varit på intervju och arbetsgivaren säger att man ska ha (ansvara över) 45-50 deltagare. Gissningsvis ska man sitta hela dagarna med att jaga dessa med telefon, och tvinga de till kontoret för fysiska besök. Dessa tider ska man då undvika det fysiska så mycket som möjligt så blir egentligen ett telefonförsäljarjobb från 8-17 det handlar om.

Relevanta frågor;

Du/ni som jobbat med STOM.

Vad är just dina erfarenheter från STOM-arbetet mot arbetssökande människor? Är det ett hyfsat jobb för stunden eller otacksamt i den mening att du får mer skit tillbaka än det goda du får tillbaka? Hur många klienter har du om dagarna och hur beter sig dessa? Stämmer det att de kan lura skjortan av dig när du väl kämpat för att få in de i jobb och att de dagen efter släpper jobbet och att du då inte får någon credd för ditt arbete överhuvudtaget? Lista gärna vilka bolag som anses vara gröna i sammanhanget, kontra de som man bör passa sig extra för. Håll tonen saklig!
Senast redigerad av Rasmusehn 2020-11-30 kl. 17:36.
Citera
2020-11-30, 19:34
Medlem
Hela Stöd och matchning är ett galet sosseprojekt där arbetsförmedlarna har kompisar i olika företag som får massa pengar av skattebetalarna för att jamsa runt med medelålders människor. Korruption.

Otacksamt måste det vara då ingen alls efterfrågar tjänsterna som stöd och matchning utför. Varken företag vill ha med stöd och match-företag att göra. Inte heller de som blir tvångsinskrivna. Så sammanfattningsvis är det ett arbete som är destruktivt för samhället (dränerar pengar, skapar ångest och resultatet är bara minus, då folket som är med i stöd och matchning med 100 % sannolikhet som grupp gjort bättre saker för samhället än lekstugan som stöd och matchning är.

Sedan så är det ju ett val man själv gör när man väljer pyssla med dessa destruktiva / oproduktiva dumheter. Personligen tror jag att personer med äkta själ hade förgåtts av pyssla med sådant skit, för ett äkta arbete är det definitivt inte.

Själv måste jag syssla med något som är produktivt, som hjälper folket och samhället framåt, inte som drar ner samhället i skiten.
Citera
2020-11-30, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Hela Stöd och matchning är ett galet sosseprojekt där arbetsförmedlarna har kompisar i olika företag som får massa pengar av skattebetalarna för att jamsa runt med medelålders människor. Korruption.

Otacksamt måste det vara då ingen alls efterfrågar tjänsterna som stöd och matchning utför. Varken företag vill ha med stöd och match-företag att göra. Inte heller de som blir tvångsinskrivna. Så sammanfattningsvis är det ett arbete som är destruktivt för samhället (dränerar pengar, skapar ångest och resultatet är bara minus, då folket som är med i stöd och matchning med 100 % sannolikhet som grupp gjort bättre saker för samhället än lekstugan som stöd och matchning är.

Sedan så är det ju ett val man själv gör när man väljer pyssla med dessa destruktiva / oproduktiva dumheter. Personligen tror jag att personer med äkta själ hade förgåtts av pyssla med sådant skit, för ett äkta arbete är det definitivt inte.

Själv måste jag syssla med något som är produktivt, som hjälper folket och samhället framåt, inte som drar ner samhället i skiten.

Som jag förstår det är STOM-handledarens uppdrag att få personen ifråga (den person som handleds) i jobb och detta helst inom 3 månader. Då har man i princip utfört sitt jobb som handledare. Annars kan man säkert på gå för att man inte gjort ett tillräckligt bra arbete. Så frågan är, om man leder ut dessa människor i arbete, hur rimmar det med ditt tankesätt om pengar som dräneras? Man gör väl ett gott arbete om man leder arbetssökande i jobb?
Citera
2020-11-30, 20:15
Medlem
Citat:

Kan inte annat än att hålla med, med passusen att låta privata aktörer agera på marknaden är en trade-off med borgerligheten för systemets bevarande.
Citera
2020-11-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusehn
Som jag förstår det är STOM-handledarens uppdrag att få personen ifråga (den person som handleds) i jobb och detta helst inom 3 månader. Då har man i princip utfört sitt jobb som handledare. Annars kan man säkert på gå för att man inte gjort ett tillräckligt bra arbete. Så frågan är, om man leder ut dessa människor i arbete, hur rimmar det med ditt tankesätt om pengar som dräneras? Man gör väl ett gott arbete om man leder arbetssökande i jobb?
Tror du på att stöd och matchning leder in människor i arbete really? seriöst nu.

Äkta icke-subventionerade arbeten?
Citera
2020-11-30, 20:21
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Hela Stöd och matchning är ett galet sosseprojekt
Jobbcoacherna är ändå privata aktörer och Alliansen ville ju ersätta AF helt med dessa. Sosseprojekt är det då inte helt.
Citera
2020-11-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Jobbcoacherna är ändå privata aktörer och Alliansen ville ju ersätta AF helt med dessa. Sosseprojekt är det då inte helt.
Jobbcoacher fanns långt innan moderaterna Ruinfeldt kom till makten. Kom med i matchen istället för att sitta och dumma dig på avbytarbänken. Ruinfeldt ökade massivt på jobbcoacher. Ja. Men det började lååååång långt innan.

Arcus: Arcus har arbetat med jobbcoaching i över 20 år. Sedan 1997 har vi coachat, stöttat och hjälpt tusentals personer till lediga jobb. Vi hjälper dig gärna.

EnRival: EnRival AB bildades 2005, och har sedan starten varit ett av Almega auktoriserat bemannings- och omställningsföretag. Vi har mångårig erfarenhet av rekrytering, bemanning och jobbmatchning.

Då tog jag bara några random två namn när de bildats. Jo ett sosseprojekt, men visst säg sossialmoderatprojekt. Värdelöst bajspyssel, avlönat av skatter. Fixa nu fastighetsskatten också! Gogo!
Citera
2020-11-30, 20:39
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Jobbcoacher fanns långt innan moderaterna Ruinfeldt kom till makten. Kom med i matchen istället för att sitta och dumma dig på avbytarbänken. Ruinfeldt ökade massivt på jobbcoacher. Ja. Men det började lååååång långt innan.

Arcus: Arcus har arbetat med jobbcoaching i över 20 år. Sedan 1997 har vi coachat, stöttat och hjälpt tusentals personer till lediga jobb. Vi hjälper dig gärna.

EnRival: EnRival AB bildades 2005, och har sedan starten varit ett av Almega auktoriserat bemannings- och omställningsföretag. Vi har mångårig erfarenhet av rekrytering, bemanning och jobbmatchning.

Då tog jag bara några random två namn när de bildats. Jo ett sosseprojekt, men visst säg sossialmoderatprojekt. Värdelöst bajspyssel, avlönat av skatter. Fixa nu fastighetsskatten också! Gogo!
Jag sa inget om Reinfeldt eller att det är något nytt. Sluta tramsa dig.
Citera
2020-11-30, 20:41
Medlem
Citat:
Jag sa inget om Reinfeldt eller att det är något nytt. Sluta tramsa dig.
Du korrigerade mig och hade tokfel, du vet inte vad du babblar om. Fan sluta svara på mina inlägg. Jag har inget intresse av att diskutera med dig.
Citera
2020-11-30, 20:42
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Du korrigerade mig och hade tokfel, du vet inte vad du babblar om. Fan sluta svara på mina inlägg. Jag har inget intresse av att diskutera med dig.
Ditt pladdrande är inga korrigeringar. Skaffa dig lite självinsikt, du kunde avstått från att svara mig.
Citera
2020-11-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ditt pladdrande är inga korrigeringar. Skaffa dig lite självinsikt, du kunde avstått från att svara mig.
Fattar du inte det skrivna ordet din efterblivna lilla fitta.
Citera
2020-11-30, 22:15
Medlem
Det är skojarföretag. Jobbar man som matchare så har man i princip inga krav på sig, allting betalas av skattepengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in