2020-11-30, 16:58
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det tolkar jag som en vidareutveckling av eller tillägg till mitt inlägg. Är det korrekt uppfattat?

Om jag själv har tolkat ditt inlägg rätt - ja
Citera
2020-11-30, 18:00
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Att det skulle finnas något slags absolut eller metafysisk mening är bara något som man har hittat på just för att överlevnadsinstinkten kolliderar med att man förnuftsmässigt inte kan hitta någon mening. Att leva kan i stort sett aldrig leda till något annat än lidande eller leda. Njutning är negativ eller en chimär. Man har det "bäst" när man är helt fysiskt frisk och sysselsatt med något man tycker om eller bara behagligt loj. Bättre än så blir det aldrig.

Ja, alltså en omskrivning på ett sorts tillstånd där njutning ändå är närvarande ?

"Man har det bäst" Tänkte jag på...

Tänkte också på att bakom all tankeakrobatik, så finns det alltså tillstånd att sträva efter som är eftersträvansvärda - Och har värden ? I Något som de flesta bara hittar på, enligt din inledning ifall de är den typen som just håller metafysiska och absoluta värden högst av allt. Är inte det att avfärda sanningar som du inte vill kännas vid, eller utesluter av olika anledningar ? I grund och botten kan man ju lätt anat att skapelsens början är i sig rätt ointressant. Jag läste Bibeln Genesis en gång och skrattade högt och gott . Tills man insåg att detta var sanningen för majoriteten av kristna i över 1500 år innan naturvetenskapen kom ikapp och kastade många av skriftens påståenden omkull på ren knockout.
Senast redigerad av Opaque 2020-11-30 kl. 18:23.
Citera
2020-11-30, 18:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Att det skulle finnas något slags absolut eller metafysisk mening är bara något som man har hittat på just för att överlevnadsinstinkten kolliderar med att man förnuftsmässigt inte kan hitta någon mening. Att leva kan i stort sett aldrig leda till något annat än lidande eller leda. Njutning är negativ eller en chimär. Man har det "bäst" när man är helt fysiskt frisk och sysselsatt med något man tycker om eller bara behagligt loj. Bättre än så blir det aldrig.

Lidande och leda är subjektiva uppfattningar. Precis som alla andra känslor. De är inga default-lägen, de är valbara och man kan lika gärna välja bort dem. Som Buddha sa "Pain is inevitable, suffering is optional".
Meditation kan också ge obeskrivliga lyckokänslor (utan yttre orsaker) så att njutning skulle vara negativ (du menar antagligen frånvaro av lidande eller?) håller jag inte med om.

Sedan håller jag med om avsaknaden av en objektiv mening med livet.
Citera
2020-11-30, 18:23
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Lidande och leda är subjektiva uppfattningar. Precis som alla andra känslor. De är inga default-lägen, de är valbara och man kan lika gärna välja bort dem. Som Buddha sa "Pain is inevitable, suffering is optional".
Meditation kan också ge obeskrivliga lyckokänslor (utan yttre orsaker) så att njutning skulle vara negativ (du menar antagligen frånvaro av lidande eller?) håller jag inte med om.

Sedan håller jag med om avsaknaden av en objektiv mening med livet.

Jag har sett buddhistmunkar som bränner sig levande och till synes inte verkar lida av den ohyggliga smärta som man borde känna, men nja, jag tror inte att det skulle fungera för de flesta.
Citera
2020-11-30, 18:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag har sett buddhistmunkar som bränner sig levande och till synes inte verkar lida av den ohyggliga smärta som man borde känna, men nja, jag tror inte att det skulle fungera för de flesta.

Fast det var inte det jag menade. Jag menar att lidande, inte smärta, är något vi väljer.
Jag menar också att det finns stadier av obeskrivlig lycka som vi kan leta upp inom oss.
Citera
2020-11-30, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har läst din text , en tre fyra gånger och funderat .....

Applådera din tolkning av hur livet en gång i tiden kanske har besjälats genom inkarnationer, som du beskriver det. Det är ett vackert sätt att se på det , både poetisk och som rent orsakssammanhang.

Men åter till tråden. Vad är då meningen med vår existens ?

Den rent tekniska förklaringen har du beskrivit. Hur vill du beskriva meningen med ett inkarnerat medvetande , medvetet om sig själv boende på jorden och meningen med livet ?

Edit: Meningen är: Att via Fri Vilja, utveckla sin förmåga att älska, så man kan bli lycklig.
Man når en punkt när man slutar inkarnera fysiskt och i princip enbart existerar i andevärlden.
Det fysiska universum spelar ingen huvudroll i den här processen, läs nedan.

Meningen med "existensen" om du syftar på det fysiska Universumet.
Består enbart utav att ge själar möjligheten att uppleva sitt inre via yttre erfarenheter.
Det är snabbaste sättet för en själ att transformera sin insida, då den konfronteras utav sina "åsikter".
Exempelvis; Om en själ är tillräckligt ignorant för att mörda utan anledning,
Så kommer den själen till slut hamna i en situation, där den gör det.
Det finns ett antal Universella Lagar som gör att den händelsen till slut kommer reflekteras tillbaka.
När Själen då själv blir mördad-eller likvärdigt behandlad, så ges den en möjlighet att komma till insikt med att beteendet är fel.

Hela utvecklingsprocessen består utav att utveckla sin kapacitet till kärlek men även att ta bort egoism.
Meningen för en Själ är att lära sig älska, via fri vilja, först då kan den leva lyckligt och harmoniskt.
Kärlek är det enda som kan göra en Själ lycklig.

Men det är inte så enkelt som att inse detta, på samma sätt som att "alla vet" att leva hälsosamt är fördelaktigt. (Fast dom gör inte det = Alltså vet dom inte det.) När man vet att något är fördelaktigt, så gör man det per automatik som en undermedveten process. Man måste skapa en total övertygelse, som sitter "ända ner i benmärgen" - och det enda sättet att skapa en sån djup övertygelse över något, är att uppleva resultat från erfarenheter. Då bekräftar du att någonting funkar eller inte funkar, och skapar en förståelse på djupet/i själen som håller kvar i alla framtida liv- oavsett död och förlust av minne. Man kan säga att din perception förändras, din grund i hur du ser på saker.
Det är därför människor föds med olika egenskaper, vissa är "maskrosbarn" som alltid ser till att alltid göra sitt bästa, oavsett situation. Detta är för att dom har lärt sig att det är bäst via erfarenhet och transformerat sitt inre/sin perception(hur dom ser på världen(utan tankar), dom behöver inte tänka "jag ska göra mitt bästa" = dom gör sitt bästa per automatik, för att dom vet innerst inne att det är vad som funkar.

När en själ skapas, så innehåller den enbart "essensen" utav en själ.
Den innehåller ingen kunskap, erfarenhet eller något "förprogrammerat"- den är totalt ignorant.

Själar som inkarnerar på Jorden i form av människor, börjar på den lägsta nivå som är möjlig för en själ att ha medvetna val och vara självmedveten.
Man förstår inte riktigt vad man gör här, vilket är viktigt. För då agerar man utifrån sitt inre i stor utsträckning. När man då agerar på sin egoism och avsaknad av kärlek, så blir man konfronterad utav handlingarna tillbaka utav Universum. Och man ges möjligheten att utveckla förmågan att se sanningen(kärlek) snabbare. När man blir gammal så förstår man att kärlek är det viktiga oftast, även om man inte bär på den inombords. Därför är det viktigt att man dör - och föds på nytt, förlorar sitt minne. Och kan göra misstag baserat på ens inre återigen. Tills det inre är tillräckligt transformerat för att vara färdigt med läxorna och nivåerna på Jorden.

Själar når en punkt där som slutar inkarnera- då det inte är lika viktigt när man har utvecklats tillräckligt långt och per automatik älskar och aldrig tänker egoistiskt.

Själva meningen med hela den här processen.
Är egentligen enbart underhållningsvärde-
Du är Gud, som upplever alla Själar samtidigt.
Du behöver inte lära dig något, du är redan allvetande i ditt djupaste "Jag".
Utan det är enbart ett slags spel, där Gud(Du&Jag) låtsas som att vi inte vet allting.
Så att vi kan uppleva olika saker, baserat på ignorans.
Hade vi varit allvetande, så hade vi enbart gjort det korrekta valet i varje situation, och vi hade även vetat vad som skulle hända. Jättetråkigt med andra ord.
Vi låtsas även att vi inte är totalt ensamma och det enda som existerar.
Vi låtsas att vi kan prata med andra, att vi kan känna kärlek till andra och få tillbaks detta.
Men illusionen är så pass verklig att den kan anses vara det.
Vi är alla som finns. Varenda Själ är Du/Jag.
Dom har alla ett gemensamt medvetande(Spelare), vilket är Gud.
Om jag älskar dig, så älskar jag mig själv i en annan form.
Senast redigerad av Unicosmic2 2020-11-30 kl. 18:43.
Citera
2020-11-30, 18:39
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Fast det var inte det jag menade. Jag menar att lidande, inte smärta, är något vi väljer.
Jag menar också att det finns stadier av obeskrivlig lycka som vi kan leta upp inom oss.

Om man klipper av en enda lillfingerled eller drar ut en tand utan bedövning så känner personen som man gör det på vanligen ohygglig smärta. Jag känner inte till någon "lycka" som kan kompensera ens det lilla lidandet, som ändå inte ens är i närheten av att kunna döda en frisk människa.
Citera
2020-11-30, 18:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Om man klipper av en enda lillfingerled eller drar ut en tand utan bedövning så känner personen som man gör det på vanligen ohygglig smärta. Jag känner inte till någon "lycka" som kan kompensera ens det lilla lidandet, som ändå inte ens är i närheten av att kunna döda en frisk människa.

Du blandar ihop lidande och smärta.
Citera
2020-11-30, 18:55
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Du blandar ihop lidande och smärta.

I normalt tal är smärta åtminstone till stor del till vad som konstituerar lidande.
Citera
2020-11-30, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Hej

Eftersom du verkar öppensinnad och tar min information i avvägning.
Så kan jag vara snäll och erbjuda ett smidigt sätt att förstå allt detta på.

Man kan dela in Själen i tre lagar.

Lagen om Evolution

Ödet för varje själ är att utvecklas, i en evighet, för alltid
Vad utvecklas själen i? Kärlek och visdom
Utan kärlek skapas ingen evolution.
Utan kärlek finns ingen visdom
Utan kärlek finns ingen lycka.

Lagen om Fri Vilja

Själar har friheten att välja sitt öde, om dom vill utvecklas eller ej.
Själar avancerar när dom har bestämt sig för att harmonisera med Lagen om Kärlek,
eftersom att dom förstår och delar den lagen samt agerar i harmoni med den.
Själar utvecklas enbart av fria val som internaliseras via fri vilja och själens egna ansträngning-
Utan något tvång eller manipulering.
Det finns enbart evolution där det finns frihet.

Lagen om Kärlek

Ödet för själar är att uppnå lycka igenom att uppleva ovillkorlig kärlek igenom ens egna beslut utav fri vilja.
Utan kärlek ingen evolution.
Utan kärlek ingen visdom.
Utan kärlek ingen lycka.
Kärlek är den harmoniserande och återupplivande kraften i Universum.
Citera
2020-11-30, 19:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
I normalt tal är smärta åtminstone till stor del till vad som konstituerar lidande.

https://www.youtube.com/results?search_query=difference+between+pain+and+s uffering
Citera
2020-11-30, 19:02
Avslutad
Citat:

Smärta är den fysiska förnimmelsen. Lidandet är något annat. Man kan lida utan att känna smärta och vice versa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in