Citat:
Väldigt bra sammanfattning, tycker du fångar mycket av det vi "motståndare till valfusk"sidan bankar på om.En möjlighet är ju att administrationen (statens administration) som sköter valet har ett visst förtroende för sin procedur. Då följer man sitt protokoll, till exempel att man kontrollräknar automatiskt då skillnaderna är små.
Det man inte är särskilt sugen på är då att få rena filibusteräskanden för att fördröja processen, och en del ljusa förslag i tråden går ju alls icke, till exempel att kontrollera valkuverten, när man inte har någon aning vilken röst som legat i dem. Här litar man givetvis till att systemet är robust, och att verifieringen (giltig röstare? och giltig röst?) har fungerat.
Det borde dessutom vara litet kontraproduktivt att börja (långt innan valet) att förklara att "om jag förlorar är det garanterat fusk", sedan "Sluta räkna för nu leder jag, alla andra röster måste vara fejk" och i tredje steget "det stora beviset för valfusk är att jag inte vann, och här är en massa sätt det kan ha hänt på, men det har jag inga bevis för, eftersom de falska fuskarna inte vill erkänna.
Det är, bäst att förklara, inte direkt enkelt att göra alla de undersökningar som skulle behövas för att bevisa att valet fungerat väl. Sådana revisioner gör man visserligen mellan valen, i syfte att göra processen bättre, men det är en beprövad och god princip att den som påstår något (till exempel valfusk) har bevisbördan.
I framtiden kanske Trump blir ansatt för sin skatteplanering. Hur fan skulle det se ut om åklagaren ber honom "inställa sig i rätten för att bevisa sin oskuld, och det är lika bra att du tar med pyjamas och tandborste när du kommer"...
Det man inte är särskilt sugen på är då att få rena filibusteräskanden för att fördröja processen, och en del ljusa förslag i tråden går ju alls icke, till exempel att kontrollera valkuverten, när man inte har någon aning vilken röst som legat i dem. Här litar man givetvis till att systemet är robust, och att verifieringen (giltig röstare? och giltig röst?) har fungerat.
Det borde dessutom vara litet kontraproduktivt att börja (långt innan valet) att förklara att "om jag förlorar är det garanterat fusk", sedan "Sluta räkna för nu leder jag, alla andra röster måste vara fejk" och i tredje steget "det stora beviset för valfusk är att jag inte vann, och här är en massa sätt det kan ha hänt på, men det har jag inga bevis för, eftersom de falska fuskarna inte vill erkänna.
Det är, bäst att förklara, inte direkt enkelt att göra alla de undersökningar som skulle behövas för att bevisa att valet fungerat väl. Sådana revisioner gör man visserligen mellan valen, i syfte att göra processen bättre, men det är en beprövad och god princip att den som påstår något (till exempel valfusk) har bevisbördan.
I framtiden kanske Trump blir ansatt för sin skatteplanering. Hur fan skulle det se ut om åklagaren ber honom "inställa sig i rätten för att bevisa sin oskuld, och det är lika bra att du tar med pyjamas och tandborste när du kommer"...
Angående kuverten - nej precis, du kan inte veta vilka röster som varit i vilka kuvert. Det man dock skulle kunna säga är huruvida signaturerna faktiskt matchar avsändaren. Om det som vissa i tråden hävdar är så att kuverten är fakeade så bör en stor del av dessa inte matcha sin avsändare och då skulle dessa - miljontals i de olika staterna - kuverten faktiskt kunna visa på att ett omfattande valfusk skett.
Det förutsätter dock att samtliga rösträknare varit med på det, då de isf behövt godkänna mängder av röster som inte skulle godkänts - samtidigt som miljontals personer skulle gå till vallokalen på valdagen och bli nekade/informerade om att de redan röstat. Inte tiotal, inte hundratal, utan miljoner individer av både republikaner och demokrater. Det är kanske det absurda i den delen av operationen som gör att de inte ser någon mening i att spendera x antal miljoner på "omgodkänning" av de här kuverten, även om några enstaka säkert glidit igenom som inte skulle göra det.

Ja gudars skymning hahaha...