Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datornurrrden
Detta är en tråd jag gått och funderat på länge så det hade varit kul om man fått en pytteliten kant här på FB.

Jag har nu i flera år mått dåligt, testat det mesta (tro mig när jag säger det), även lyckats gå och bli alkis under en period (ren nu), men generellt sett så är det låg energi, deppighet och panikkänslor när jag är utanför hemmet. Alltid är det något som ligger i psyket och trycker i bakgrunden, aldrig känner jag mig riktigt glad eller lugn.

Och för att göra en lång historia kort så mitt i detta, förra veckan, fick jag i mig 5mg diazepam... och jag mådde så fantastiskt jävla bra! Det kändes nästan som man åkte tillbaka till 15bast innan ångesten och all skit drog igång, grät faktiskt av känslan av att bara inte ha någon ångest och känna mig normal. Fick en sån jävla motivation att jag städade hela lägenheten och fick riktigt mycket jobb gjort (jobbar hemma), tror heller aldrig jag varit så snäll mot min sambo som jag var då...

Jag vet att man inte ska förlita sig på piller men jag tror fan jag kan behöva en push i ryggen just nu för att komma på fötter igen, och jag funderar på att medicinera mig med diazepam. Om jag ändå ska vara en zombie dagarna långa, så kan det väl ändå vara värt ett försök?
Jag har spenderat flera timmar här på FB och läst om allas upplevelser och insett att benso är något man måste respektera något djävulskt, vilket jag gör. Jag har en enorm respekt för den, därför undrar jag hur mycket och hur ofta kan man ta benso utan att bli beroende eller öka toleransen anmärkningsvärt?

Jag tog 5mg diazepam och det funkade perfekt. Om dagligen inte är rätt väg att gå så kanske 2-3 gånger i veckan? Vad tror ni om det? Kan jag få 2-3 dagar i veckan där jag bara kan slappna av så kan jag hålla mig de andra 4-5, det lär bli en jävla motivation i livet!
Finns det några här som brukar benso dagligen/per gånger i veckan och har gjort det i flera år? Hur fungerar det? Hur är det med toleransen? Nu är inte detta planen utan jag vill bara komma på fötterna, men går det att leva ett helt liv på benso om man sköter sig? Jag vill absolute inte "flumma", vill bara känna mig normal! Har hört att vissa gått på 5mg, till och med dagligen i flera år, och aldrig haft några problem...?

Svar uppskattas! All slags input uppskattas! Tack!

Jag ger min input här och nu med mycket skit i bagaget i mitt liv.
Har testat doktorns lyckopiller och sömnpiller och det krashade mitt liv helt totalt och gjorde mig pank. Psykvården bara vänster in i kaklet med hade tur att träffa en mycket bra läkare som efter 10 år remitterade mig till utredning och jag blev Psykfall.
Jag självmedicinerar nu själv och det funkar bra. Bara för att där jag befinner mig kan jag kombinera droger.
Vi är all olika och benso för mig är bara sova. Tar jag benso dagtid blir jag ett vrak.
Blanda aldrig opium och alkohol, aldrig.
Om du super loss och använder benso som ågrendämpande hamnar du upp i akuten med kramper och skit. Likt en kronalkis på toxen. Been there
Citera
2020-11-30, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Ovan var min historia och nu till dig TS.

Du förstår inte vad du ger dig in på. Din bakgrund med alkoholism gör det EXTRA farligt för dig för både alkohol och diazepam går på GABA-receptorerna i din hjärna. Det kan mycket väl vara så att du mådde extra bra av diazepam just därför att din hjärna minns hur det var att må bra av alkoholen. Mycket farligt.

Att ens fundera på att ta upp till 3 dagar i veckan så tidigt är röd flagga lång väg. Diazepam har en otroligt lång halveringstid så tar du 3 dagar i veckan kommer du aldrig bli ren från det, och det går att bli rejält beroende på mindre mängder. Och tro mig, det kommer inte stanna på mindre mängder och tillfällena kommer bli fler.

Tack för svaret! Är jag dödsdömd om jag tar 5mg en gång i veckan och håller på det stenhårt?
Citera
2020-11-30, 13:56
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Tack för svaret! Är jag dödsdömd om jag tar 5mg en gång i veckan och håller på det stenhårt?

Nejdå, men frågan är om du håller dig till det. Kan jag med min karaktär hamna på ett dagligbruk på det sättet som hände mig kan vem som helst.
Citera
2020-11-30, 15:17
Medlem
MorsLillaGosses avatar
Citat:
Verkar ju som att du redan har bestämmt dig för att ge det ett försök. Men lyssna på alla som varnar, och ha det folk säger i åtanken om du väl börjar.

Vad du än gör, börja inte höja dosen själv.(t.ex. ta 2 istället för 1 som är ordinerat för att "man mår så dåligt") Det är så det börjar. Been there, done that.

Lycka till kompis, vet själv hur det är att leva med ångest och helvete så jag hoppas det löser sig för dig
Citera
2020-11-30, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MorsLillaGosse
Verkar ju som att du redan har bestämmt dig för att ge det ett försök. Men lyssna på alla som varnar, och ha det folk säger i åtanken om du väl börjar.

Vad du än gör, börja inte höja dosen själv.(t.ex. ta 2 istället för 1 som är ordinerat för att "man mår så dåligt") Det är så det börjar. Been there, done that.

Lycka till kompis, vet själv hur det är att leva med ångest och helvete så jag hoppas det löser sig för dig

Tack! Jo jag ska ge det ett försök. Ska testa med en 5mg i veckan och se hur det går. Kan föreställa mig hur lätt det lär vara att ta två gånger i veckan när man har ännu en dålig dag, men ska vara stenhård mot mig själv och hålla detta.

Finns det förövrigt absolut någon här som gått på det under en längre tid utan att låta det spåra ur? Någon måste väl finnas?! Berätta gärna hur ert liv med benso är. Är det dramatiskt? Fungerar det? Hur mycket tar ni hur ofta?
Citera
2020-11-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ja som sagt man måste ha respekt för det.
Själv försökte jag självmedicinera mig med alkohol och det slutade med att jag behövde ett stort glas whiskey för att ens kunna gå till ICA, så det var ju inte så lyckat Dock slutade jag cold turkey utan problem och har ingen lust att dricka igen.

Låt bli.

Om du tror att ångesten var jobbig före du fick i dig den där whiskyn, eller att du plågades av ångesten när spriten gick ur så har du ingen aning. Du är helt aningslös.

Hemska tanke om du någonsin får för dig att dricka och ta benzo.

Benzo fixar ingenting långsiktigt, det är du medveten om va? Det är en frist man kan ta till mot ågren om man verkligen är i nöd kanske efter en tragedi, överväldigad av arbete på jobb och oförmögen att varva ned, flygskräck etc. Hur graderar du tillfället du tänkt du ska ta tabletten bara en gång i veckan?

Allting, precis allt kommer kännas värre dagen efteråt(eller när tabletten gått ur). Så ska du flyga(eller städa i ditt fall....) så kommer du behöva ta två dagar på raken.

Karusellen e snabbt igång

Gör det inte.
Senast redigerad av onerider 2020-11-30 kl. 16:03.
Citera
2020-11-30, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Låt bli.

Om du tror att ångesten var jobbig före du fick i dig den där whiskyn, eller att du plågades av ångesten när spriten gick ur så har du ingen aning. Du är helt aningslös.

Hemska tanke om du någonsin får för dig att dricka och ta benzo.

Gör det inte.

Förstår oron. Står väl inför valet att fortsätta må skit varje dag tills jag blir gammal och dör, eller försöka medicinera mig med extremt låga doser och se hur det går, och känna mig som en människa igen.
Skulle aldrig få för mig att dricka och ta benso, är som sagt inte ute efter något flum eller rus. Har heller ingen lust att dricka igen, hatar skiten
Senast redigerad av datornurrrden 2020-11-30 kl. 16:06.
Citera
2020-11-30, 16:02
Medlem
maxatdunders avatar
Förstår din situation och egentligen ligger det en poäng i att inte må dåligt i dina unga dar för att din period i livet är kort och ungdomen kommer inte tillbaka. Men en frihet kommer med stort ansvar som man säger. Jag själv tog 1-3 månader av nyfikenhet och visst det var mina lättaste dagar, gillade det lugnet man fick. Jag är generellt en välmående person och var nog det vid tillfället också. Åt väl kanske 50-100st tills jag beslöt att slänga påsen men resterande 100 för att inte bli beroende, det var nog ett av mina viktigaste och mognaste beslut. Hittar man ursäkter att fortsätta bruka kommer det bli värre tyvärr.
Citera
2020-11-30, 16:07
Medlem
Citat:
Förstår oron. Står väl inför valet att fortsätta må skit varje dag tills jag blir gammal och dör, eller försöka medicinera mig med extremt låga doser och se hur det går, och känna mig som en människa igen. Vi pratar 2-5mg i veckan.
Skulle aldrig få för mig att dricka och ta benso, är som sagt inte ute efter något flum eller rus. Har heller ingen lust att dricka igen, hatar skiten

Jag editerade mitt inlägg, läs gärna på nytt.

Å, men du kommer bli sugen på att dricka, tro mig. Annars hade du inte varit sugen på tabletterna såhär från första början. Och med benzo försvinner snart omdömet. Och alkohol masserar dina gaba-receptorer nästan lika bra.

Det finns långsiktiga och bättre metoder för att ta hand om ångest och gad.

Att bli ångestfri om än tillfälligt(mha benzo) är ett rus i sig. Det är vad som får en på fall. Känslan av att få må bra. Folk som inte fastnar på skiten eller aldrig fattar grejen med den har inte den ingrodda oro som benzotorskar generellt sett har.
Citera
2020-11-30, 16:41
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Jag editerade mitt inlägg, läs gärna på nytt.

Å, men du kommer bli sugen på att dricka, tro mig. Annars hade du inte varit sugen på tabletterna såhär från första början. Och med benzo försvinner snart omdömet. Och alkohol masserar dina gaba-receptorer nästan lika bra.

Det finns långsiktiga och bättre metoder för att ta hand om ångest och gad.

Att bli ångestfri om än tillfälligt(mha benzo) är ett rus i sig. Det är vad som får en på fall. Känslan av att få må bra. Folk som inte fastnar på skiten eller aldrig fattar grejen med den har inte den ingrodda oro som benzotorskar generellt sett har.

TS, läs det fetade en, två, tio gånger. Detta har du fått erfara vilket du beskriver i din trådstart. Det är därför man kan bli beroende av vad som helst, även om det inte är fysiskt beroendeframkallande. Vad som får en att komma ur dåligt mående gör man gärna igen, igen och igen. Och benzo är ju dessutom en av dom mest fysiskt beroendeframkallande sakerna du kan sätta i din.

Och en liten tablett... att den kan få en att må så bra. Det så klart lockande att ta igen och igen. Man rationaliserar och tycker sig vara värd det. "Jag mår ju bra nu, smällen tar jag sen."
Citera
2020-11-30, 16:45
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Förstår oron. Står väl inför valet att fortsätta må skit varje dag tills jag blir gammal och dör, eller försöka medicinera mig med extremt låga doser och se hur det går, och känna mig som en människa igen.

NEJ! Lyssna på mig. Jag led av kraftig ångest under 20 år. Diagnosticerad med GAD, OCD, depression och till och med ADD. Jag har slutat med alla piller och allt skit och istället satsat på meditation, bra kost och livsstil, sömn och träning. Jag har aldrig mått så här bra i hela mitt liv - jag är HELT FRI från allt skit.

Jag visste inte att det gick att må så här bra för det har jag inte gjort sen jag var ett litet oskyldigt barn som inte visste något om den stora, farliga världen. TS, kan jag komma hit kan du. Du får gärna PM:a mig om du vill ha tips/råd. Men gå inte in på den långa, snåriga vägen du funderar på. Den leder till lidande för både dig och andra och du kommer ångra dig bittert. Du gör som du vill men lyssna på folks varningar - vi vet vad vi pratar om.
Citera
2020-11-30, 17:14
Medlem
BettyBamBams avatar
Kan bara stämma in med alla som avråder dig. Som flera skrivit, det spelar ingen roll om du bestämmer dig för att bara ta en gång i veckan, för snart kommer ditt nya piller-jag bestämma att det är okej att ta oftare. Och oftare. Det är verkligen läskigt hur benso förvrider ens jag och tankar, och innan man börjar uppleva baksidan (depression, kraftigt försämrat minne, abstinens) tycker man bara att man blir en bättre version av sig själv.

Gör dig själv en tjänst och skippa benson. Du kommer inte må bättre i det långa loppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in