2020-11-30, 11:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Fast om akillesjouren aktivit skulle börja demonisera kvinnor och trycka på kvinnors historiska mördande av barn så hamnar vi ju i den omvända situationen vi hafft i mer än 30år när det kommer till "mäns våld mot kvinnor", Problemet är inte engagemanget (det finns ju) problemet är ju feminismens sabbotage av problematiken med "våld i nära relationer",

Så jag har svårt att se vari splittringen ligger? Menar du att det är splittrande att ifrågasätta att skattemedel används för att skydda våldsamma kvinnor och aktivt verka för att barn far illa pga av det? (och då givetvi i förlägningen sluta i stället för att bryta generationsvåldet)

30 års demonisering av män i samtalet är som du kan se i det här forumet ett visst hinder, Mansjourerna har äskat pengar , menar du på att det är mäns fel att inte mer görs? de står ju trots allt för hela den ekonomiska biten i kvinnokampen.

Jag menar det jag skrev och det som Erin påpekade. Att det bästa man kan göra är att förena sig kring frågan snarare än att splittra, ocg jag tror att vi är på väg dit. Idag heter det officiellt 'våld i nära relationer'. Vår jämställdhetsminister lyfte upp akillesjouren på internationella mansdagen och påpekade att allt våld är dåligt, oavsett kön. Emma Watsons tal till FN handlade om att mäns problem också måste lyftas upp osv osv. Små framsteg som ger en hint om att vi sakta men säkert rör vi oss mot något nytt.

Man skyddar inte medvetet våldsamma kvinnor och aktivt verkar för att skada barn. Man utreder dåligt.
Senast redigerad av enhalvboj 2020-11-30 kl. 11:59.
Citera
2020-11-30, 11:38
Avstängd
Citat:
Komplexiteten igen

men jo, om man flyttar fokuset bort från typexemeplena och fokuserar på att bryta "generationsvåldet" (vilket rimligtivs redan skulle skett om män va det enda problemet).

Hade varit intressant om man lyfta och problematiserade det man redan har underlag att titta på. lite som med våldtäckter, ser ju lite bättre ut statistiskt nu när brå konstaterat att knappt 50% av anmälningarna inte är relvanta eller värda pappret de skrevs på.

Japp. Man behöver bryta våldsspiralen.

Det sista hade jag velat se underlag på. Antar att du blandar ihop det med att många anmälningar inte leder till gällande dom men det beklagade du dig nyss över gällande våldsbrott och det är knappast en nyhet att det är svårt att fälla någon för våldtäkt. Därav samtyckeslagen.

Det är olagligt att falskanmäla någon.
Senast redigerad av enhalvboj 2020-11-30 kl. 11:59.
Citera
2020-11-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Där ser man. Hade velat se dessa formulär... har du tillgång til dem? Vilket land talar hon om? Sverige? Enda sättet att komma till bukt med det är ju att utreda saken, så som man rimligtvis måste göra i Sverige iom att en polisanmälan måste upprättas innan man kan få skyddat boende. Dessa saker uppdagas isf, precis som i dokumentären du nämnde.

Givetvis bör man lägga pengar på mansjourer osv också men det krävs mer engagemang ifrån mäns håll. Att man kämpar för sakfrågorna i sig. Akillesjouren verkar göra ett bra jobb där. De diskuterar själva frågan och argumenterar för sin sak utan att sitta och hata på andra. De försöker inte skapa mer splittring så som många här på forumet gör. Erin hade ju en väldigt bra poäng där: att man måste sluta skylla på varandra och attackera frågan i sig.

Jag tror de allra flesta hade kunnat ställa sig bakom förslag om statligt stöd till mansjourer om man lyfter frågan på ett vettigt sätt och sprider kunskap i ämnet.

Den här frågan har ju lyfts under en lång tid - den har dock klassats just som näthat, kvinnohat etc.

Detta är inte heller en fråga som kan drivas av offer, i värsta fall blir det som arbetet med "mäns våld mot kvinnor", fokus hamnar på "vi" mot "dem". Det här är typiskt en fråga som bör drivas av staten/samhället i stort - inte av det civila samhället.

Det är ju tex bara att göra lagstiftning och praxis könsneutralt (utan lobbying om pengar).
Citera
2020-11-30, 11:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Den här frågan har ju lyfts under en lång tid - den har dock klassats just som näthat, kvinnohat etc.

Detta är inte heller en fråga som kan drivas av offer, i värsta fall blir det som arbetet med "mäns våld mot kvinnor", fokus hamnar på "vi" mot "dem". Det här är typiskt en fråga som bör drivas av staten/samhället i stort - inte av det civila samhället.

Det är ju tex bara att göra lagstiftning och praxis könsneutralt (utan lobbying om pengar).

Men för att få politiker att driva frågan så måste de se att deras väljare vill att de driver just den frågan.

Tror knappast det räknas som näthat att skriva att man vill bryta våldsspiraler. Visa mig gärna ett exempel på det.
Citera
2020-11-30, 12:02
Medlem
Citat:
Vi har aldrig kommit någonstans. Du tycker inte att det är relvant när någon pratar engelska, och då blir det ju svårt. Det är ju en del av problemet, iden om att "svensken" vet bäst, och samtidigt peka på att "svensken" inte vet något alls....

du har ju spunnit iväg i någon fantasi som du helt misslyckats och belägga,
Den enda som avfärdat någon källa är väll du?, någon egen har du ju aldrig presenterat?
snarare så kan du ju endast konstatera att din fantasi inte hafft någon verklighetsförankring öht.

än en gång, använd citeringsfunktionen så slipper du föra en rungångsdiskusion kring din egen Kognetiva dissonans.

Här är ju inlägget du kapade och sedemera försökt skriva om för att passa dina fantasier.

Det bidrar direkt till att fler kvinnor utsätts för våld, våldsamma kvinnor är och har alltid varit extremt överepresenterade på kvinnohem/skyddande boenden.

det är enligt mig (inte enbart naturligtvis) den främsta anledningen till att mycket lite har hänt kring våld i nära relationer statistiskt (trots 100miljoner och friviliggas engagemang.

Våldsamma kvinnor skyddas och kan på så sätt fortsätta utöva sitt våld (inte sällan mot barn). våld föder våld.

Cirklens sluts snarare en bryts.

du visar inga belägg på dina fantasier. Så, vi har visst kommit någonstans. Vi har kommit fram till att du inte har några belägg för dina fantasier.

Mina belägg är personliga, ja. Och därför kan jag inte visa dessa. Det är mina belägg. Och andras upplevelser av att vara våldsutsatta: de jag har kommit i kontakt med via stödgrupp för andra våldsutsatta (i min ungdom). Det är vänner och bekanta som har varit utsatta. Det är två släktingar som har varit våldsutsatta. Ingen av oss är våldsverkare själv. Men hur ska jag kunna visa belägg för detta på ett anonymt forum? Det går inte. Antingen väljer du att tro mig. Eller så väljer du att inte tro på mig och istället tro på dina egna vilda fantasier. För så länge du inte har belägg för det du tror på så är det just: fantasier. Jag har iaf. personliga erfarenheter.

Men av de jag känner som har varit våldsutsatta så skiljer sig dessa inte alls från SVTs dokumentär "Våldsam kärlek". Det skiljer sig inte från allt teoretiskt material du kan finna om våld i nära relationer. Du kan själv googla för att få information om tex. den så kallade normaliseringsprocessen och hur den går till. Om psykiskt och fysiskt våld och hur det påverkar offret. Det finns hur mycket som helst att läsa i ämnet.

Sedan är det fortsatt så att det dödad 16 kvinnor/år av en partner/expartner. Kvinnor utsätts oftare än män av dödligt våld, vilket förmodligen är förklaringen till att det läggs mer resurser kring mäns våld mot kvinnor än mot kvinnors våld mot män. Men naturligtvis är kvinnors våld mot män hemskt. Inte sällan väldigt mycket psykiskt nedbrytande våld. Psykisk misshandel. Som leder till en hel del besvär för individen. Därav behövs det mer pengar till mansjourer. Så här är vi två överens, vilket du inte tycks ha förstått under hela denna debatt.

Det vi inte är överens om är att du tror att offer också är förövare. Jag råder dig att se SVTs dokumentär "Våldsam kärlek" åter. Tror du att någon av de fyra kvinnorna var våldsverkare mot sina män? Jag tycker den mycket väl gestaltar hur det ser ut.
Citera
2020-11-30, 12:02
Avstängd
Citat:
Japp. Man behöver bryta våldsspiralen.

japp,

Citat:
Det sista hade jag velat se underlag på. Antar att du blandar ihop det med att många anmälningar inte leder till gällande dom men det beklagade du dig nyss över gällande våldsbrott.

Nädå, blandar inte ihop. menade att det vore intressant att se om anledningen till att så fall av relationsvåld (eller rättar sagt , mäns våld mot kvinnor) leder till dom pga av samma anledning som vid våldtäkt (dvs att hälften hammnar i papperskorgen... för attd e hör hemma i papperskorgen)

palar inte skrolla igenom undersökningen, (den är på typ 50sidor, mycket trams oxo, men här är från svt, självklart presenterat med brås "mystiska förklaringsmodell"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-fem-av-hundra-anmalda-valdtakter-leder-till-dom

så alla har rätt , det är jobbigt att medverka som våldtäksoffer, att anmäla någon för våldtäkt är inte "jag blev våldtagen", vi är ju tvärusla på att prata om den sissta halvan.

Citera
2020-11-30, 12:09
Avstängd
Citat:
japp,

Nädå, blandar inte ihop. menade att det vore intressant att se om anledningen till att så fall av relationsvåld (eller rättar sagt , mäns våld mot kvinnor) leder till dom pga av samma anledning som vid våldtäkt (dvs att hälften hammnar i papperskorgen... för attd e hör hemma i papperskorgen)

palar inte skrolla igenom undersökningen, (den är på typ 50sidor, mycket trams oxo, men här är från svt, självklart presenterat med brås "mystiska förklaringsmodell"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-fem-av-hundra-anmalda-valdtakter-leder-till-dom

så alla har rätt , det är jobbigt att medverka som våldtäksoffer, att anmäla någon för våldtäkt är inte "jag blev våldtagen", vi är ju tvärusla på att prata om den sissta halvan.

Som jag tänkte. Som sagt, inget nytt under solen att det är svårt att döma någon för våldtäkt.
Citera
2020-11-30, 12:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
du visar inga belägg på dina fantasier. Så, vi har visst kommit någonstans. Vi har kommit fram till att du inte har några belägg för dina fantasier.

Var vi inte klara?
Turordningsreglen behärskar redan min 3åring, men visst han är inte en hycklande förtryckare.

Citat:
Mina belägg är personliga, ja. Och därför kan jag inte visa dessa. Det är mina belägg. Och andras upplevelser av att vara våldsutsatta: de jag har kommit i kontakt med via stödgrupp för andra våldsutsatta (i min ungdom). Det är vänner och bekanta som har varit utsatta. Det är två släktingar som har varit våldsutsatta. Ingen av oss är våldsverkare själv. Men hur ska jag kunna visa belägg för detta på ett anonymt forum? Det går inte. Antingen väljer du att tro mig. Eller så väljer du att inte tro på mig och istället tro på dina egna vilda fantasier. För så länge du inte har belägg för det du tror på så är det just: fantasier. Jag har iaf. personliga erfarenheter.

Du ljuger.... och det är mitt belägg.

Citat:
Men av de jag känner som har varit våldsutsatta så skiljer sig dessa inte alls från SVTs dokumentär "Våldsam kärlek". Det skiljer sig inte från allt teoretiskt material du kan finna om våld i nära relationer. Du kan själv googla för att få information om tex. den så kallade normaliseringsprocessen och hur den går till. Om psykiskt och fysiskt våld och hur det påverkar offret. Det finns hur mycket som helst att läsa i ämnet.

bara i 10%-20% av de anmälda fallen (vilket omfattar samtliga kvinnor på "skyddat boende") i den 80%-90% av fallen är det "på ett annat sätt"....

Citat:
Sedan är det fortsatt så att det dödad 16 kvinnor/år av en partner/expartner. Kvinnor utsätts oftare än män av dödligt våld, vilket förmodligen är förklaringen till att det läggs mer resurser kring mäns våld mot kvinnor än mot kvinnors våld mot män. Men naturligtvis är kvinnors våld mot män hemskt. Inte sällan väldigt mycket psykiskt nedbrytande våld. Psykisk misshandel. Som leder till en hel del besvär för individen. Därav behövs det mer pengar till mansjourer. Så här är vi två överens, vilket du inte tycks ha förstått under hela denna debatt.

mm 16kvinnor/år x 100milioner i statligt bidrag
mm 3män pär år x0 kr i statligt bidrag,

Vilken grupp leder historiskt dödandet av sina barn tror du....

Citat:
Det vi inte är överens om är att du tror att offer också är förövare. Jag råder dig att se SVTs dokumentär "Våldsam kärlek" åter. Tror du att någon av de fyra kvinnorna var våldsverkare mot sina män? Jag tycker den mycket väl gestaltar hur det ser ut.

Jo jag har sett den, vad säger du om de 26st kvinnorna som inte omnäms i programet, de som anmälde samma/snarlika saker men där utredning las ner eller "förövaren" friades
Citera
2020-11-30, 12:18
Avstängd
Citat:
Som jag tänkte. Som sagt, inget nytt under solen att det är svårt att döma någon för våldtäkt.

speciellt om den inte har hänt... Men man lyckas rätt ofta endå kan man ju konstatera....

kan iför rekomendera hela rapporten. väldigt många "särskillt ömtåliga" som utsätts om man tittar till anmälningar. psykisk sjukdom och diagnoser hos anmälaren är verkligen en magnet för "alla (våldtäks)män".... vet inte om det säger något ytterligare om första och andra genarationens invandrar... Man våldtar känslomässigt och intelektuellt neråt... inte uppåt kanske?
Citera
2020-11-30, 12:22
Avstängd
Citat:
speciellt om den inte har hänt... Men man lyckas rätt ofta endå kan man ju konstatera....

kan iför rekomendera hela rapporten. väldigt många "särskillt ömtåliga" som utsätts om man tittar till anmälningar. psykisk sjukdom och diagnoser hos anmälaren är verkligen en magnet för "alla (våldtäks)män".... vet inte om det säger något ytterligare om första och andra genarationens invandrar... Man våldtar känslomässigt och intelektuellt neråt... inte uppåt kanske?

Vilket ju inte dessa siffror tyder på. Att det är svårt att samla bevis och att många som utsatts inte vill stå i rätten är känt sedan länge. Att falskanmäla någon är straffbart.
Citera
2020-11-30, 12:31
Avstängd
Citat:
Vilket ju inte dessa siffror tyder på. Att det är svårt att samla bevis och att många som utsatts inte vill stå i rätten är känt sedan länge. Att falskanmäla någon är straffbart.

Hälften rätt, på hälften av fallen . Iallafall om man tittar på statestiken.

Edit, Men 10%-40% av anmälningarna enligt bla "anekdotisk bedömning av utredande poliser" ryms inom Brås genomgång. (exklusive de som dömts felaktigt givetvis)
Senast redigerad av slö 2020-11-30 kl. 12:35.
Citera
2020-11-30, 13:25
Avstängd
Citat:
Hälften rätt, på hälften av fallen . Iallafall om man tittar på statestiken.

Edit, Men 10%-40% av anmälningarna enligt bla "anekdotisk bedömning av utredande poliser" ryms inom Brås genomgång. (exklusive de som dömts felaktigt givetvis)

Japp. Ofta har man inte mycket mer att gå på eftersom de flesta våldtäkter inte sker genom att man knullar och slår sönder någon, att det inte finns vittnen, inte lämnas sperma och att det många gånger tar timmar/dagar/veckor innan polisanmälan upprättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in