2020-11-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom jag håller SD som trolig gm, utgår mina spekulationer utefter det.

1. Jag tycker att den fräckhet som gm har haft, att han har vågat sig ut från planket i ett så direkt skede efter mordet (skriken), för att lämna mobilen i någon buske (?) mellan Byalagsg 2 och Rättarevägen 11, misstänker jag att han har varit fräck nog att ta cykeln raka vägen hem. Det för att mgm berättat om det blodiga sexet och Lenas sadelsex och att SD ända till sista minut hade en berättelse om cykeltest av växlar i området, precis vid gång/cykelbron.
Därför kan han ha tagit en väg förbi HD (Färdemansgatan och hem, alternativt cyklat vi Rätterevägen och in i Vivallaskogen och hem (för att undgå att någon såg honom).

2. Att Lena skriker, kan i första skedet berott på att hon bryskt blir nersparkad, och/eller nedhållen av en sko. Kanske fick hon ett överraskad slag över huvudet, som kanhända inte tog tillräckligt hårt. De slag som syrenstammen fått hade väl blod av Lena i sårytorna? Jag tror att det inte var fullt så lätt att slå på Lenas som han trodde. Hon höll om sitt huvud med sina händer, vilket borde skyddat huvudet en del. Det måste ha varit oerhört smärtsamt och skräckfyllt för Lena.

Det kan inte ha undgått henne att nu handlade om döden. Vilken fruktansvärt slut på hennes liv! Ingen kan få mig att tro att hon inte skrek av smärta och dödsångest! Jag mår fullständigt illa av att tänka på detta.

Frakturer på fingrar stärker teorin om att hon skyddade sitt huvud. Det gör man reflexmässigt tänker jag. Då blir det svårt att komma åt med det tillhygge som var tänkt just för skada mot huvud. Kroppen kan ta mycket stryk med ett tillhygge innan man dör. Så det utdragna förloppet och skriken kan ha att göra med att gärningsmannen kämpade med att få in dödande träffar.

En yxa hade i princip klippt av både finger och hand och gått rakt in i skallbenet/ansiktet/hals.

Här får man tänka på avståndet mellan hand och såret på SD:s ben. Det kan ge en vink för hur långt föremålet var om man också tänker att han stod upp med mer eller mindre böjda knän och slog. Slår man mot en person samtidigt som man har en fot på kroppen så blir ju risken att träffa sig själv (benet) ändå större.

Märken på trädet kan vara från när tillhygget ”studsade” från LW:s kropp/huvud (vid avvärjning?) eller såklart en ren miss rakt in i trädet.

Man får även ta i beaktande att om en person inte dödat på detta sätt tidigare så kan han ha misstagit sig på föremålets förväntade effekt vid slagen.

Ett 40-50 cm långt järnrör kan man diskret gömma innanför byxlinningen/tröja/jacka.
Är det kapat till den längden eller annars ha en skarp kant i änden så blir den väldigt vass.
Det kan förklara kanske att vissa sår är mer som skärskador och vissa från rent ”påpucklande” med sidan.

Att SD har ett skärsår på benet under knät kan också tala för något så skarpt föremål.

Föremålet måste ha blivit väldigt blodigt. Hur tar man det med sig diskret från platsen.

I handen?
Ser misstänkt ut om man möter någon.

I väska/påse?
Då måste väskan eller påsen slängas eller rengöras nånstans.

Innanför kläder?
Samma där. Lämnar spår.

SD kan vidare ha planterat mordvapnet på platsen redan innan. Ja veckor i förväg i buske eller ”nedgrävd” rent av.

Gällde bara att få dit henne.

Och som sagt, ett blodigt föremål lämnar spår om det bärs runt.
En variant är ju att föremålet varit inlindat i någon form av skydd. Typ neopren från dykardräkt ( long shot) eller nåt sånt så man bara behöver typ elda upp ”skyddet” sen. Å andra sidan blir föremålet mjukare om det omges av ett sånt lager.
Men om skyddat på det sättet så skulle själva föremålet behållas fläckfritt.

Ovanstående är väldigt spekulativt men svårt att låta bli att tänka på vapnet ibland.
Citera
2020-11-29, 19:34
Medlem
Jag har kommit på hur GM kan ha kommit åt LW:s Telegram även om hon hade kod till Telegram-appen.

De tre alternativen annars är:

Olåst

Öppnas med kod (sexsiffrig)

Öppnas med tvåstegsverifiering.

Om SD kan LW:s kod eller ”mönster” för att öppna själva mobilen och LW haft Telegram-appen igång i kort anslutning till överfallet (gick långsamt hemifrån pga höll på att chatta med SD i Telegram på vägen till mötesplatsen/mordplatsen?) så har SD en möjlighet att öppna Telefram- appen om den varit aktiv för en viss tid sen.

Alternativen i inställningar i Telegram är som följer:

Passcode Lock>Auto-Lock

If away for 1 min

If away for 5 min

If away for 1 hour

If away for 5 hours.

Så vilken inställning hade LW här kan man undra?

Att appen låses efter 1 minut är rätt jobbigt om man använder appen ofta. Minns att det raderats 5000 meddelanden från SD:s Telegram...

Alltså kan LW ha valt den mer bekväma inställningen ”If away for 5 min”.

(Observera att man kan låsa Telegram-appen direkt genom att klicka på en liten hänglås-symbol).

Då hade SD fem minuter på sig att öppna Telegram och i princip då steka det som behövde stekas och behålla nåt som talade till hans fördel.

Vidare med Telegram så kan man spara meddelanden i något som heter ”Saved Messages”.

Det öppnar för många möjligheter.
I princip så kan man där skicka meddelanden till sin egen app. Alltså till sig själv. Man kan lägga till bilder där och spela in videor.

Man kan också spara meddelanden/bilder/videor där som någon annan skickat.

Det kan utifrån det vara så att anledningen till att de endast kunde återskapa meddelanden från 14/5 (forensikern vet ej varför endast bara det datumet, pratar om slumpen i förhör i tingsrätten osv...) kan vara att meddelanden var just de sista som skickades eller de enda meddelanden som var sparade under Saved Messages och när meddelanden där raderas så blir de av någon anledning lättare att återskapa. Spekulation givetvis.

Vill man vara superhemlig mellan två personer kan man använda samma Telegramkonto och skriva till varandra bara i Saved Messages.

I telegram kan man även spela in en video direkt i appen eller ringa röstsamtal.

Röstsamtal måste aktiveras. Först då dyker ”knappen” för detta upp i appen.
Hur såg det ut i LW och SD:s appar? Hade de kopplat på röstsamtal i Telegram osv?
Senast redigerad av Avel 2020-11-29 kl. 19:36.
Citera
2020-11-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Okey "struntsamma" LW ställde ytterdörren i ett gläntläge när hon gick.

Du svarade aldrig på fråga ( 1 ) eller ( 2 ) från mitt föregående inlägg.

Jag ställer ytterligare en fråga till dig kring detta.

Varför lämnade LW halvinslagna paket på bordet till AW:s då inkommande bemärkelsedag, detta strax innan hon lämnade bostadsrätten ?

Kanske får kan svara hur jag tänker här? Hon hade mycket bråttom. Eller; den som lockade ut henne hade det. "Vänta lite, jag ska bara...", men fick veta "NU, omedelbart".
(Ty ett paket tar ett par minuter max att packa in.)
Citera
2020-11-29, 22:17
Medlem
Bjuder på en liten kvällsbonus.

Har lyckats skicka en position från Varbergagatan i Örebro med Telegram där SD cyklade till Gustavsvik och en position från hans bostad:

https://www.bildtagg.se/bild/loi9ja73srvtmf6ui7u2od

Befinner jag mig i Örebro?
Nope. Inte ens i närheten.
Citera
2020-11-29, 22:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske får kan svara hur jag tänker här? Hon hade mycket bråttom. Eller; den som lockade ut henne hade det. "Vänta lite, jag ska bara...", men fick veta "NU, omedelbart".
(Ty ett paket tar ett par minuter max att packa in.)
Runt 21:30 går A upp för att borsta sina tänder och lägga sig. C:a 22:15 ser det ut som att L påbörjar paketinslagningen. Städa, chatta, logga ikapp, gå ut en stund, slå in paket; L är energisk och hinner med allt samtidigt; några minuter här, några minuter där.

A 164, s 1221 visar en bild på L som borstar tänder kl 23:18 den 13e maj. Iförd sin gröna fleecejacka.
Tidigare under kvällen den 14e lämnar L bostaden för en stund - med gympaskor och fleece på sig? Hon kan ha behållit både skor och tröja på fram tills kl 23:25.
Citera
2020-11-29, 23:03
Medlem
notknapparens avatar
Läste i FUP om blodstänken på Lenas skor.

I A 157A/11,A160/113-114 kan man se fem stycken blodstänk på Lenas skor. Samtliga är från insidan av skorna(hålfotssidan) (S 168- S172).

Blodstänkbilden är på låg höjd, liksom skadorna på stammen. Allt inom en area på 3 x 3 m.

Funderar; om Lena hade stått upp när hon fick skador som stänkte blod, borde inte blod stänka/droppa på ovansidan av skon?
Nu är alltså bloddropparna på insidan, vilket får mig att tänka att Lena låg med benen väldigt"avslappade " när det skedde, dvs medvetslös eller när döden.

Kroppen vändes efter dådet, förmodligen för att gm skulle komma åt fickan med mobilen.

Nu hittar jag inte uppgiften om hur kroppen låg vid anträffandet, får kolla i morgon (eller om någon annan minns). Ville bara få ner det här innan jag glömmer bort det.
Senast redigerad av notknapparen 2020-11-29 kl. 23:19.
Citera
2020-11-29, 23:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Läste i FUP om blodstänken på Lenas skor.

I A 157A/11,A160/113-114 kan man se fem stycken blodstänk på Lenas skor. Samtliga är från insidan av skorna (S 168- S172).

Blodstänkbilden är på låg höjd, liksom skadorna på stammen. Allt inom en area på 3 x 3 m.

Funderar; om Lena hade stått upp när hon fick skador som stänkte blod, borde inte blod stänka/droppa på ovansidan av skon?
Nu är alltså bloddropparna på insidan, vilket får mig att tänka att Lena låg med benenväldigt "avslappade " när det skedde, dvs medvetslös eller när döden.

Kroppen vändes efter dådet, förmodligen för att gm skulle komma åt fickan med mobilen.

Nu hittar jag inte uppgiften om hur kroppen låg vid anträffandet, får kolla i morgon (eller om någon annan minns). Ville bara få ner det här innan jag glömmer bort det.
Kopierar ett av dig, översatt vittnesmål från rättegången:
Hon har troligtvis legat ihopkrupen under dödsmisshandeln. Blodet från huvudets skador rinner ner på, mellan benen och i skorna och hinner koagulera något under de minutrarna. Det är i alla fall så jag uppfattar det utifrån protokollet.
Citera
2020-11-29, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Runt 21:30 går A upp för att borsta sina tänder och lägga sig. C:a 22:15 ser det ut som att L påbörjar paketinslagningen. Städa, chatta, logga ikapp, gå ut en stund, slå in paket; L är energisk och hinner med allt samtidigt; några minuter här, några minuter där.

A 164, s 1221 visar en bild på L som borstar tänder kl 23:18 den 13e maj. Iförd sin gröna fleecejacka.
Tidigare under kvällen den 14e lämnar L bostaden för en stund - med gympaskor och fleece på sig? Hon kan ha behållit både skor och tröja på fram tills kl 23:25.

Vaket. Klart man kan gå runt med fleece inomhus. Även skor.

En vaken förhörsledare hade frågat barnen mfl om hon brukade gå runt i fleece inomhus. Men det kanske frågades?
Citera
2020-11-29, 23:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vaket. Klart man kan gå runt med fleece inomhus. Även skor.

En vaken förhörsledare hade frågat barnen mfl om hon brukade gå runt i fleece inomhus. Men det kanske frågades?
Nej, tyvärr. Förvånande nog.
Citera
2020-11-30, 02:19
Medlem
Hur har Stefan förklarat att han med sin onda rygg, kunde uthärda att sova i bilen, därefter flyga till USA? Det borde vara tufft för en vanlig dödlig, ryggmässigt?

I det sjunde förhöret under rättegången, ljuger han om det levande ljuset i Lenas säng, men vrider och vänder på resonemanget så att han erkänner.
Jag blir tokig över att åklagarna inte högg och ifrågasatte hans uppenbara lögner.
Fast han kör sitt övertygande slingrande säljsnack..
Citera
2020-11-30, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hur har Stefan förklarat att han med sin onda rygg, kunde uthärda att sova i bilen, därefter flyga till USA? Det borde vara tufft för en vanlig dödlig, ryggmässigt?

I det sjunde förhöret under rättegången, ljuger han om det levande ljuset i Lenas säng, men vrider och vänder på resonemanget så att han erkänner.
Jag blir tokig över att åklagarna inte högg och ifrågasatte hans uppenbara lögner.
Fast han kör sitt övertygande slingrande säljsnack..

Va det verkligen ett levande ljus?
Citera
2020-11-30, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men snälla rara. En totalt tvåminuters promenad från hemmet till mötesplatsen för att lämna över något och sen en rask promenad hem igen var hypotetisk teori från mig för att förklara något som LW tänkte företa sig och därför lämnade hon dörren dikt an mot dörrkarmen men inte i lås pga att det väsnades.

Sedan kan dörren ha blåst upp, eller pga husets ventilation, så att den dörr som ställts dikt mot dörrkarmen rörde sig några cm så glipa/gläntande uppkom under natten.

Mitt scenario var tänkt att förklara att hon tänkte bara skulle ut en kortis och därför lämnade dörren nästan igenslagen. Så nära igenslagen som det går utan att låskolven slår i. Struntsamma alltså hur lång tid det i realiteten tog att ta sig från hemmet till platsen. Platsangivelserna baserar sig på data så där finns anledning till avvikelser som jag inte går in tekniskt på här men det framgår av fupen.

Det rasslar i låset när man låser eller låser upp, inte när man stänger eller
öppnar dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in