Citat:
Ursprungligen postat av
Proofred
Fast enligt Expressen så hävdar han att det är 15 procent av svenskarna som har antikroppar, inte att detta gäller för Stockholm:
"Han tror att cirka 15 procent av svenskarna i dag har antikroppar och att den kommande massvaccineringen kommer driva igenom flockimmunitet."
Att 15 procent i Stockholm kan ha antikroppar är inte omöjligt, även om det är en hög skattning, men för Sverige kan vi utesluta det. 15 procent för Sverige innebär minst 30 procent för Stockholm.
Jag tror att du gör en felkalkyl nu. 15 procent av Sverige är 1,5 miljoner människor. Där
ingår fallen från Stockholm med omnejd.
Så det skulle snarare innebära att typ 25 procent haft det i Stockholm (600k personer) och 11 procent i snitt över resten av landet (900k personer).
Alternativt att 20 procent haft det i Stockholm (500k personer) och 12.5 procent i övriga landet (1m personer).
Jag tycker det här låter rimligt, att 15 procent av Sverige har haft covid. Det kan t.o.m. vara i underkant. Influensa smittar fler svenskar än så årligen, och då har vi både vaccin och immunitet att grunda med.
Det ska också sägas att vi hade nog sett en ordentlig smittspridning nu på vintern även om så många som 40 procent hade haft covid i våras, så jag tror det finns ett ganska brett spann av möjliga svar, som vart och ett är plausibelt givet det obefintliga kunskapsläget.