2020-11-29, 17:33
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Rörande diskussionen att det skulle vara svartbälten i trådstartsklippet så är jag rätt säker på att så inte är fallet. Man borde se guldbrodyren på svarta ITF-bälten. Det är barn och hobbyister på 40+.



Det finns inga separata svarta bälten för hobbyister. Det är väl ingen ren ITf-klubb helt enkelt.
Citera
2020-11-29, 17:35
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Det finns inga separata svarta bälten för hobbyister.
Nä, och de bär är inte svarta bälten eftersom guldbrodyren hade varit synlig i så fall.
Citera
2020-11-29, 17:38
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Nä, och de bär är inte svarta bälten eftersom guldbrodyren hade varit synlig i så fall.

Vad fan bär de då? Har du kollat upp att det ens är en ITF-klubb? Med tanke på hur fattigt allt annat är så kan det säkert vara fattiga bälten också.
Citera
2020-11-29, 17:47
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Vad fan bär de då? Har du kollat upp att det ens är en ITF-klubb? Med tanke på hur fattigt allt annat är så kan det säkert vara fattiga bälten också.

Sannolikt grönt och möjligen ett blått på en av dem - nyansen kan variera kraftigt på dessa bälten och det är nog därför de ser svarta ut. De står dessutom till vänster om rödbältet och ett annat rödbälte håller i träningen.
Ja, det är ITF och i andra klipp från svartbälteslektioner har samtliga brodyr.
Citera
2020-11-29, 17:59
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Sannolikt grönt och möjligen ett blått på en av dem - nyansen kan variera kraftigt på dessa bälten och det är nog därför de ser svarta ut. De står dessutom till vänster om rödbältet och ett annat rödbälte håller i träningen.
Ja, det är ITF och i andra klipp från svartbälteslektioner har samtliga brodyr.

Det står i alla fall en rödbältare där som är helt förvirrad hur man gör en sidekick. Så rent principiellt spelar det ingen roll. De lär ge ut svarta bältet per automatik när tiden väl är inne.

Jag tränade Taekwondo första gången 2005 och det var noll av dessa typer bland folk som hade bälten.
Citera
2020-11-29, 18:19
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Det står i alla fall en rödbältare där som är helt förvirrad hur man gör en sidekick. Så rent principiellt spelar det ingen roll. De lär ge ut svarta bältet per automatik när tiden väl är inne.

Jag tränade Taekwondo första gången 2005 och det var noll av dessa typer bland folk som hade bälten.

Ja, jag har inga invändningar mot att TKD-klubbar delar ut bälten alldeles för lättvindigt, men eftersom det blev en diskussion om färgblindhet ville jag skriva vad jag såg.

Eller så var du en av dem utan att veta om det? Jag hade nog garvat åt min egen bardomskarate om jag sett den idag, trots att jag kände mig fasligt fräck när det begav sig.
Citera
2020-11-29, 18:29
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Ja, jag har inga invändningar mot att TKD-klubbar delar ut bälten alldeles för lättvindigt, men eftersom det blev en diskussion om färgblindhet ville jag skriva vad jag såg.

Eller så var du en av dem utan att veta om det? Jag hade nog garvat åt min egen bardomskarate om jag sett den idag, trots att jag kände mig fasligt fräck när det begav sig.

Men varför är standarden så mycket högre 2005? Den där garagefighten med avstängda snubben använder han fotbollssparkar som roundhouse.
Citera
2020-11-29, 19:06
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Ja, jag har inga invändningar mot att TKD-klubbar delar ut bälten alldeles för lättvindigt, .

Det gör Karate också. Jag besökte en JKa-gradering ledd av en extremt högt rankas chefsinstruktör med en brunbältare som sparkade exakt lika dåligt och lågt med sin sidekick
Citera
2020-11-29, 20:26
  #105
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Så här tycker Mike Tyson om Ingemar Johansson, som har närmast helgonstatus bland svenska kampsportare

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3j1oGd/mike-tyson-hyllar-filip--fredrik-de-var-ju-helt-tokiga

"Var skulle du placera Ingemar Johansson, världsmästare 1959-1960, i tungviktshistorien?

– Jag har sett hans fighter på film. Han var lite för liten. Men han hade luriga slag och matchen mot Floyd Patterson var mycket bra. Men som helhet tillhör han inte de största i historien."
Ja, han har helgonstatus i Sverige för att han är den enda världsmästaren vi har haft i tungvikt. Däremot är det så gott som ingen som räknar honom till någon av de största i världshistorien utanför Sveriges gränser. I alla fall ingen med ens halvkoll på boxning.

Och vad gäller filmen du la upp på de boxarna som sparras så är det solklara nybörjare. Finns nog en anledning till att du inte fick sparra med tävlingsgruppen i den boxningsklubben där du var. Killar som inte visar ödmjukhet när de sparrar med sämre killar brukar sällan få fortsätta, och går man runt med en sådan uppenbar hybris och övertro på sin förmåga som du gör, så kan det bli direkt farligt att beblanda sig med tävlingsaktiva. De kan nämligen reta sig på dig när du skrävlar om hur bra du är på allting och då kan du skada dig när de bestämmer sig för att sätta dig på plats. Tränarens ansvar är att avstyra sådana situationer så tidigt som möjligt.

Men vi är nog flera som undrar när vi får se filmer på dig i aktion? Oavsett det är boxning, muay thai, tkd eller vad du mer är bäst i världen på. Eller om du säger vilken kampsport och viktklass du vill ställa upp i och sen sopar rent i nästa SM? För att bevisa oss fel, vi okunniga som misstror dig, om inte annat...

Eller om du kanske kastar upp lite meriter från de länder där du tävlat, eftersom den svenska klassen i alla kampsporter är för låg för mästaren?
Citera
2020-11-30, 02:25
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Ja, han har helgonstatus i Sverige för att han är den enda världsmästaren vi har haft i tungvikt. Däremot är det så gott som ingen som räknar honom till någon av de största i världshistorien utanför Sveriges gränser. I alla fall ingen med ens halvkoll på boxning.

Och vad gäller filmen du la upp på de boxarna som sparras så är det solklara nybörjare. Finns nog en anledning till att du inte fick sparra med tävlingsgruppen i den boxningsklubben där du var. Killar som inte visar ödmjukhet när de sparrar med sämre killar brukar sällan få fortsätta, och går man runt med en sådan uppenbar hybris och övertro på sin förmåga som du gör, så kan det bli direkt farligt att beblanda sig med tävlingsaktiva. De kan nämligen reta sig på dig när du skrävlar om hur bra du är på allting och då kan du skada dig när de bestämmer sig för att sätta dig på plats. Tränarens ansvar är att avstyra sådana situationer så tidigt som möjligt.

Men vi är nog flera som undrar när vi får se filmer på dig i aktion? Oavsett det är boxning, muay thai, tkd eller vad du mer är bäst i världen på. Eller om kldu säger vilken kampsport och viktklass du vill ställa upp i och sen sopar rent i nästa SM? För att bevisa oss fel, vi okunniga som misstror dig, om inte annat...

Eller om du kanske kastar upp lite meriter från de länder där du tävlat, eftersom den svenska klassen i alla kampsporter är för låg för mästaren?

Nybörjare får inte självständigt sparra så det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2020-11-30, 03:10
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto

Eller om du kanske kastar upp lite meriter från de länder där du tävlat, eftersom den svenska klassen i alla kampsporter är för låg för mästaren?

Det är en form av sadism att låta en kompetent 80kgare tävla mot -60 i full kontakt och det finns inte på kartan att kampsportsförbundet tillåtit det.

Om jag inte får ut sparrisen därifrån inom 2 ronder så har fysikens lagar ändrat på sig.

Utöver att jag är tränad i en kampsport så kan jag bänka 122 kg som relativ gröngöling, men för all del klincha mig mr -60kg. Jag har även höftkastat snubbar på runt 90 kg i konfrontationer. Men nu är höftkast olagliga i thaiboxning tyvärr. Annars hade jag gärna kastat runt honom som en vante.

Lyssna nu på lite skön musik istället https://www.youtube.com/watch?v=n6vJgQRal6Q
Citera
2020-11-30, 05:01
  #108
Medlem
Men nog om mig.

Om vi jämför svensk boxning med thaiboxning, vilken kampsport är vi då bäst på?

Som jag uppfattar det har vi större bredd inom Thaiboxning men vår högsta nivå är högre i Boxning.

Är det en rättvis beskrivning?
__________________
Senast redigerad av User30 2020-11-30 kl. 05:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in