2020-11-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
En kollega som jag träffade först igår, beställde sitt PS5 i juni. Och han skulle få det på releasedagen. Men butiken hade gjort något fel i beställningen. Så han fick inget.
Fly förbannad ringer han butiken. Det slutar med att han ska få först nästa gång de kommer. Och detta blir i början av maj, sa butiken.
Dags för mod att spärra tradera-säljarna här inne?
Citera
2020-11-29, 00:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runfast
Dags för mod att spärra tradera-säljarna här inne?

Vad har Tradera-försäljare med mig att göra?
Citera
2020-11-29, 03:50
Medlem
Jag beställde den 30 Juni ifrån Komplett och har inte fått en ps5, ska fan ringa dom på måndag och se vad som hänt.
Citera
2020-11-29, 09:09
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19Trader
Jag beställde den 30 Juni ifrån Komplett och har inte fått en ps5, ska fan ringa dom på måndag och se vad som hänt.

Beställde typ oktober 2019 jag från Webhallen men inte fått den än frågade för någon vecka sedan och februari/mars var svaret då.
Citera
2020-11-29, 12:04
Medlem
Fick tag på två PS5: or nu med hjälp av Tradera. Snabb affär från försäljarna då de erbjöd avhämtning och kostade mig en spottstyver jämfört med priserna hos elektronikkedjorna. Ena konsolen hämtades i Stockholm och andra i Västerås.
Nu blir familjen glad och Spider-Man 1&2 blir nog första spelet att avklaras.

För er som idkar näthandel med privatpersoner, kolla upp hur mycket försäljaren har sålt. Sker det någon enstaka gång så är det inget att göra, men är det något omfattande så kan ni tipsa Skatteverket. Något säger mig att försäljare på Tradera inte vet om att ens försäljningar är någonting som måste redovisas i samband med deklarationen.
Senast redigerad av Nokthal 2020-11-29 kl. 12:10.
Citera
2020-11-29, 12:40
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokthal
Fick tag på två PS5: or nu med hjälp av Tradera. Snabb affär från försäljarna då de erbjöd avhämtning och kostade mig en spottstyver jämfört med priserna hos elektronikkedjorna. Ena konsolen hämtades i Stockholm och andra i Västerås.

För er som idkar näthandel med privatpersoner, kolla upp hur mycket försäljaren har sålt. Sker det någon enstaka gång så är det inget att göra, men är det något omfattande så kan ni tipsa Skatteverket. Något säger mig att försäljare på Tradera inte vet om att ens försäljningar är någonting som måste redovisas i samband med deklarationen.
Fy fan vad lågt och fittigt att gola ner folk till Skatteverket, jävla sosse. Varför gör du det?

Varför köpte du två ps5?
Citera
2020-11-29, 13:07
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Så du betalade mindre än 5-6K per konsol?
Citera
2020-11-29, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Enligt dom senaste uppgifterna så har Ps5 stora problem med överhettning av minnena så livslängd på en Ps5 är max 1.5 år.Så varning köp alldrig en begagnad.

18 månader, det var optimistiskt. Glöm det.

Konsolerna har redan börjat paja, stora problem med minnena. Köp rev. 2 istället.
Citera
2020-11-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
18 månader, det var optimistiskt. Glöm det.

Konsolerna har redan börjat paja, stora problem med minnena. Köp rev. 2 istället.
hur lång garanti har man? får man en ny enhet ifall den pajar av sig själv efter cirka 2år?
Citera
2020-11-29, 13:57
Medlem
Citat:

De som säljer för billigare pris än elektronikkedjorna har i regel förvärvat enheterna med hjälp av ID-stölder. Jag har genom mitt jobb insyn i detta och det är enorma antal vi pratar om. Kedjorna kan inte stoppa detta utan att göra det svårare för gemene konsument ( = färre affärer) och polisen har inga utredningsresurser vilket gör det hela tämligen riskfritt. Du har inte begått något brott förstås men det kan vara bra för dig att veta att enheten är stulen. Just nu jobbas det på att försöka spärra enheterna genom Sony men enligt det senaste jag hörde ska intresset därifrån vara ljummet.

Detta gäller för övrigt också dyrare annonser förstås, och det är svårt att genomskåda som konsument eftersom de har kvitto att visa upp.
Senast redigerad av ratioa 2020-11-29 kl. 14:00.
Citera
2020-11-29, 14:12
Medlem
Fangfaces avatar
Varför skulle någon sälja enheter flera tusen lägre än marknadsvärdet, stulet eller ej?
Citera
2020-11-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fy fan vad lågt och fittigt att gola ner folk till Skatteverket, jävla sosse. Varför gör du det?

Varför köpte du två ps5?

Man ska givetvis göra rätt för sig och betala skatt. För övrigt så hyser jag inga sympatier för scalpers.

Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Så du betalade mindre än 5-6K per konsol?

Betydligt mindre, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
De som säljer för billigare pris än elektronikkedjorna har i regel förvärvat enheterna med hjälp av ID-stölder. Jag har genom mitt jobb insyn i detta och det är enorma antal vi pratar om. Kedjorna kan inte stoppa detta utan att göra det svårare för gemene konsument ( = färre affärer) och polisen har inga utredningsresurser vilket gör det hela tämligen riskfritt. Du har inte begått något brott förstås men det kan vara bra för dig att veta att enheten är stulen. Just nu jobbas det på att försöka spärra enheterna genom Sony men enligt det senaste jag hörde ska intresset därifrån vara ljummet.

Detta gäller för övrigt också dyrare annonser förstås, och det är svårt att genomskåda som konsument eftersom de har kvitto att visa upp.

Tack för upplysningen, det uppskattas. Det hade onekligen varit ironiskt för försäljarna om dessa PS5: or som jag har införskaffat var stulet.

Vore intressant om Sony lyckas spärra enheterna, vilket vore en bra sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in