2020-11-29, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Premiärministern av Irland kommer med ytterligare antivetenskaplig regndans och begär att folk ska bära masker utomhus. Han kommer dessutom med det falska påståendet att maskpåbud i Juli skulle ha haft en positiv effekt när alla vet att kurvan var platt i botten hela sommaren i Irland även innan maskpåbudet.
Jag tror att det där med krav på munskydd utomhus är mycket för att göra reglerna lättare att upprätthålla. Annars blir det säkerligen en massa folk som "ska bara". Det blir en massa ursäkter hit och dit "jo men jag går ju bara lite kvickt igenom här - jag är ju egentligen utomhus".

I Hongkong under en tidigare våg i juli så gavs det inte ens undantag för rökare. Det man ville uppnå med det var ju naturligtvis att se till så att folk inte försökte använda en cigarett som ett "slipper ut ur fängelse-kort". Ska man röka så duger det inte bara att ställa sig ett par steg utanför dörren, utan då får man dra sig undan i ensamhet och lite diskret röka sin cigarett utan att någon kommer i närheten.
Citera
2020-11-29, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Norge och Finland har gjort bra ifrån sig angående att få ner smittspridningen. Det är typiskt Sverige att ignorera våra grannländers strategier.

Jämfört med Finland är vi sämre i PISA undersökningarna (dvs skolresultat) och regeringen har valt att inte följa samma skolsystem som t.ex. Finland, fast de har bättre resultat! Liknande när det kommer det immigrationspolitiken, vi valde att gå emot alla vara grannländers politik. Vi har också den sämsta sjukvården i norden (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svensk-sjukvard-samst-i-norden). Nu ser vi en liknande situation med covid-19. Det känns som att svenska regeringen tror de är bättre än övriga länder i norden, när de egentligen är sämst.
Det är nog iofs inte typiskt Svenskt, men vi har såklart mkt att lära av varandra i Norden, ömsesidigt, ex avseende corona. Vi borde även ha bra förutsättningar generellt att göra, lära varandra nordiska länder emellan. Tror dock övriga nordiska länder generellt har mest att vinna på det, då Sverige är "bästa" på mycket. Ex att ta hand om våra äldre (Sverige plats 3,finland plats 14).
https://www.helpage.org/global-agewatch/population-ageing-data/global-rankings-table/
Citera
2020-11-29, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Ja det kan ju vara så att i länder där befolkningstätheten är låg, som i Skandinavien exempelvis, så går det att få ner smittan rejält, även utan munskydd. Vad jag förstår så har det väl kanske inte använts väldigt mycket munskydd i Nya Zeeland.

I städer med hög befolkningstäthet, som exempelvis Hongkong, så tror jag att det skulle vara omöjligt att klara det här om det inte vore obligatoriskt med munskydd. Det är inte realistiskt att hålla stora avstånd överallt - det är för mycket folk överallt.
Det har kanske betydelse.

Men notera att Stockholm innanför tullarna har jämförbar befolkningstäthet med centrala Hong Kong. Över 15,000 inv/km2 totalt sett, och över 30,000 inv/km2 om man bryter ned det i mindre distrikt.

Sen är den populationen givetvis mindre än Hong Kong - ungefär 300,000 personer.
Citera
2020-11-29, 09:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Varken sverige eller något annat land har några bra modeller för sociala kontakter.

Det enda sätt man fått ned smittspridning på riktigt är genom att helt eliminera sociala kontakter och det var i kina där man svetsade igen dörrar, införde karantänzoner i städerna mm.
Jag surfade runt i frågan men hittade inget bra. Det kommer förstås öka smittpridningen.
Citera
2020-11-29, 09:50
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Det påminner om Hong Kong. Samt som Aw påpekade - hårda kontroller vid gränserna är naturligtvis väldigt viktigt. Gör man det så går det att få en låg spridningsnivå utan att för den delen stänga ner samhället.

I Hong Kong tycker jag att det är en rätt bra balans, även om vi olyckligtvis har fått en ny våg här, med cirka 80 - 90 nya diagnosticerade fall per dag. "Superspridar-eventet" var en rad dansklubbar dit äldre personer gick för att dansa tango tydligen.

Jag är dock rätt säker på att myndigheterna kommer få det här under kontroll. Inom några veckor är vi nog tillbaka igen på endast e
n handfull nya fall per dag.

Du är alltså bosatt i Hongkong? Hur många dör där av smutsig luft per år? 100.000 ? Direkt livsfarligt skitställe
Citera
2020-11-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det har kanske betydelse.

Men notera att Stockholm innanför tullarna har jämförbar befolkningstäthet med centrala Hong Kong. Över 15,000 inv/km2 totalt sett, och över 30,000 inv/km2 om man bryter ned det i mindre distrikt.

Sen är den populationen givetvis mindre än Hong Kong - ungefär 300,000 personer.
Jag kommer inte från Stockholm själv, men har varit där en del med jobbet över åren, så jag känner att jag har hyffsad koll på huvudstaden. Jag vet inte riktigt vilken stadsdel i Stockholm som skulle ha motsvarande befolkningstäthet som Hong Kong. Antagligen har du räknat fel på en nolla någonstans. 10x så hög befolkningstäthet i Hong Kong låter mer rimligt.

Hursomhelst, Stockholm tror jag absolut skulle ha mycket att vinna på att införa samma munskyddskrav som i Hongkong.
Citera
2020-11-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Detta gäller nu i Norge när det handlar om munnbind.
Munnbind og visir i befolkningen

Publisert 29.10.2020 Oppdatert 26.11.2020

For å redusere smittespredningen i samfunnet kan munnbind være et tillegg til andre tiltak. Det er den enkelte kommune som gir lokale råd eller påbud om å bruke munnbind.

Nasjonalt er det i forskrift gitt påbud om munnbind for personer i karantene som må bruke offentlig transport og anbefalinger i forbindelse med karantene og isolering. Utenom slike tilfeller er det den enkelte kommune som gir påbud eller anbefaling om bruk av munnbind.
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/munnbind-i-befolkningen/
Notera fetade orden "påbud ".

Japp - precis som i Sverige. Det är regionerna som bestämmer hur det ska vara på respektive plats. FHM och den Norska motsvarigheten ger bara rekommendationer.

Inget du länkar till säger att det har kommit några "påbud" än - bara rekommendationer. Det står bara att kommuner KAN införa dessa krav.
Citera
2020-11-29, 10:10
Medlem
Citat:
Jag kommer inte från Stockholm själv, men har varit där en del med jobbet över åren, så jag känner att jag har hyffsad koll på huvudstaden. Jag vet inte riktigt vilken stadsdel i Stockholm som skulle ha motsvarande befolkningstäthet som Hong Kong. Antagligen har du räknat fel på en nolla någonstans. 10x så hög befolkningstäthet i Hong Kong låter mer rimligt.

Hursomhelst, Stockholm tror jag absolut skulle ha mycket att vinna på att införa samma munskyddskrav som i Hongkong.
Nej, jag har inte räknat fel. "Kowloon" är förvisso exceptionellt tätbefolkat med 47,000 inv/km2, men "Hong Kong Island" har 15,700 inv/km2, vilket är samma eller kanske t.o.m. strax under Södermalms Stadsdelsförvaltning.
Citera
2020-11-29, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Du är alltså bosatt i Hongkong? Hur många dör där av smutsig luft per år? 100.000 ? Direkt livsfarligt skitställe
Jag vet faktiskt inte hur många som direkt eller indirekt dör av smutsig luft.

Det man märker av själv är att det inte direkt är behagligt att ge sig iväg på joggingtur under dagar då luftkvaliten är dålig. Tror det är en del problem med astma osv.

Dock är det värt att notera att Hong Kong har bland världens längsta medellivslängder, cirka 2 år längre än Sverige. Baserat på det så tror jag inte att det kan vara så mycket mer folk som dör av dålig luft i Hong Kong jämfört med andra länder.
Citera
2020-11-29, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Japp - precis som i Sverige. Det är regionerna som bestämmer hur det ska vara på respektive plats. FHM och den Norska motsvarigheten ger bara rekommendationer.

Inget du länkar till säger att det har kommit några "påbud" än - bara rekommendationer. Det står bara att kommuner KAN införa dessa krav.
Smittläget i Norge generellt är inte som i Sverige, det är avsevärt lägre.

Men två exempel finns i varje fall
(Publisert 5. nov. kl. 22:32 Oppdatert 25. nov. kl. 12:14)
Det finnes ingen nasjonale råd eller påbud om bruk av munnbind, men i Bergen og Oslo er det påbud om munnbind på kollektiv transport og offentlige steder innendørs der det ikke er mulig å holde én meter avstand. Dette gjelder for eksempel kjøpesentre, butikker, tros- og livssynshus og serveringssteder
https://www.nrk.no/vestland/forbud-og-pabud_-dette-er-smitteverntiltakene-som-gjelder-akkurat-na-1.15232056

Oslo's påbud:
https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/munnbind/#gref
Citera
2020-11-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu

I Sverige dör det ca 7500/år ca 10 år för tidigt p g a luftföroreningar

I Kina och HongKong pratar vi 4000..... om dagen..., ca 1,6 miljoner per år som dör många år för tidigt.

https://www.svd.se/ny-studie-fororeningar-i-kina-dodar-4-000-om-dagen

Blir lite perspektiv på denna pandemi...
Citera
2020-11-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
I Sverige dör det ca 7500/år ca 10 år för tidigt p g a luftföroreningar

I Kina och HongKong pratar vi 4000..... om dagen..., ca 1,6 miljoner per år som dör många år för tidigt.

https://www.svd.se/ny-studie-fororeningar-i-kina-dodar-4-000-om-dagen

Blir lite perspektiv på denna pandemi...
Hong Kong har en befolkning på cirka 7,5 miljoner och har en högre medellivslängd än Sverige. Det kanske dör 170 personer om dagen i Hong Kong "naturligt".

Jag förstår inte riktigt varifrån siffran 4 000 kommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in