2020-11-29, 07:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kan inte förklara det här:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-11-28..latest&country=EuropeanUnion~NorthAmerica~Sout hAmerica~NOR~DNK~ISL~FIN~SWE&region=World&deathsMe tric=true&interval=total&perCapita=true&smoothing= 0&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc

Norge är kanske världsunikt bra på social distansering. Eller så har de kanske en extremt homogen befolkning, som tar till sig och följer myndighetsinformation bättre än resten av världen. Eller så har de kanske så mycket oljepengar, så att de kan permittera halva landet i flera månader utan att fundera på saken.

Eller vad är din förklaring till stapeldiagrammet ovan?

Det är gynnsamt för ekonomin att få kontroll på spridningen. Är en myt att stor allmän spridning är positivt för ekonomin.

Sen ligger Sverige efter i våg 2 så risken är stor att vi klättrar i dödlistan precis som i slutet av våg 1. Sverige är ju sämst enl OECD på att få kontroll på en Covid våg.
Citera
2020-11-29, 07:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
i dag kl 00:16av Nora Fernstedt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=450349
Delstaten Victoria i södra Australien har inte rapporterat ett enda nytt coronafall på 30 dagar, rapporterar Guardian.

På lördagen rapporterades inga nya smittade, inga pågående fall och inga dödsfall. Delstatens senaste coronapatient skrevs ut från sjukhus i måndags.

Hälsomyndigheter har tidigare satt 28 dagar utan nya virusfall som gräns för att viruset ska räknas som "utrotat" i delstaten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Härligt! Visar ju att det går att bekämpa spridningen trots att Tegnell påstod att covid inte gick att stoppa.
Citera
2020-11-29, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Härligt! Visar ju att det går att bekämpa spridningen trots att Tegnell påstod att covid inte gick att stoppa.
Minns du vilka "medel" de tog till för att bekämpa?
Citera
2020-11-29, 07:31
Medlem
Citat:
Det är gynnsamt för ekonomin att få kontroll på spridningen. Är en myt att stor allmän spridning är positivt för ekonomin.

Sen ligger Sverige efter i våg 2 så risken är stor att vi klättrar i dödlistan precis som i slutet av våg 1. Sverige är ju sämst enl OECD på att få kontroll på en Covid våg.
Även om Sverige skulle ha en mer utdragen andra våg, så kommer EU-snittet passera Sverige redan på julafton, och vi kommer inte ta igen det försprånget.

Sen tror jag tyvärr inte att vi kommer få se samma gynnsamma utveckling i omvärlden som i somras, eftersom det fortfarande kommer vara vinter när länderna ska börja öppna upp.

Om ett vaccin skulle hjälpa väldigt bra, så skulle Sveriges mer utdragna förlopp vara en stor fördel i det här skedet av vaccinutvecklingen. Tyvärr tror jag att många kommer dö med covid även när de är vaccinerade, eftersom vi räknar de som dör av minsta lilla.

Jag vet inte vem som påstått att det skulle vara bra för ekonomin med en allmän spridning, men det är inte jag. Det bästa är ju om man har förhållandevis snälla restriktioner, men ändå slipper en spridning.
Citera
2020-11-29, 07:33
Medlem
PERSONAL JOBBAR I VÄNTAN PÅ PROVSVAR

I Sverige finns det inga regler som kräver att anställda inom vård och omsorg stannar hemma ifall de misstänker att en person de bor med kan vara smittad.

Sveriges Radios Ekot har pratat med flera personer inom äldreomsorgen som oroar sig för att det ska kunna leda till ökad smittspridning på boendena.

Folkhälsomyndighetens bedömning är att personer utan symtom står för en liten del av smittspridningen, men Sveriges smittskyddsläkare uppger i enkätsvar till Ekot att man hanterar frågan olika ute i landet.
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7612009
Senast redigerad av hagelskur 2020-11-29 kl. 07:37.
Citera
2020-11-29, 07:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Minns du vilka "medel" de tog till för att bekämpa?

Du menar att dom införde en polisstat som grep ensamma pensionärer på parkbänkar och beslagtog deras mobiltelefoner för att dom inte bar munskydd! Eller att dom grep gravida kvinnor i sina hem för att dessa planerat protest mot vansinnet? Eller när polisen stampar någon i huvudet tills dom hamnar i koma trots att dom är typ 8 poliser på en man? Eller när två poliser griper en 39kgs tjej genom att hålla ett strupgrepp på henne i typ 5 minuter, bara för att hon inte bar munskydd.

Victorias hantering är inget att beundra. Det bästa vore om hela skiten försvann från jordens yta. Jag har skrivit det innan men det är ett under att ingen skjutit Daniel Andrews.
Citera
2020-11-29, 07:41
Medlem
Citat:
Nu är det i och för sig "mitt i sommaren" där.

Victoria borde kanske duka upp långbord på en bro i stan, och ha ett "we beat covid" party.
Citera
2020-11-29, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Norge och Finland har gjort bra ifrån sig angående att få ner smittspridningen. Det är typiskt Sverige att ignorera våra grannländers strategier.

Jämfört med Finland är vi sämre i PISA undersökningarna (dvs skolresultat) och regeringen har valt att inte följa samma skolsystem som t.ex. Finland, fast de har bättre resultat! Liknande när det kommer det immigrationspolitiken, vi valde att gå emot alla vara grannländers politik. Vi har också den sämsta sjukvården i norden (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svensk-sjukvard-samst-i-norden). Nu ser vi en liknande situation med covid-19. Det känns som att svenska regeringen tror de är bättre än övriga länder i norden, när de egentligen är sämst.
Mitt stapeldiagram visade de nordiska länderna + EU + Nordamerika + Sydamerika.

När du säger "strategi", vad är det som Norge och Finland har gjort så framgångsrikt, som inte EU eller Nordamerika eller Sydamerika har gjort?
Citera
2020-11-29, 07:45
Avslutad
Sorgligt med 13-årige Rohail som dog i Uppsala såklart. Men starkt av mamman att gå ut med bild på honom och förklara hur sjuk han var även innan Covid. Många skulle säkert välja att peka finger och leta syndabockar. Men hon förstod att Covid bara var en av alla anledningar till att han avled och ville lugna andra föräldrar.
Senast redigerad av trazke 2020-11-29 kl. 07:48.
Citera
2020-11-29, 07:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Även om Sverige skulle ha en mer utdragen andra våg, så kommer EU-snittet passera Sverige redan på julafton, och vi kommer inte ta igen det försprånget.

Sen tror jag tyvärr inte att vi kommer få se samma gynnsamma utveckling i omvärlden som i somras, eftersom det fortfarande kommer vara vinter när länderna ska börja öppna upp.

Om ett vaccin skulle hjälpa väldigt bra, så skulle Sveriges mer utdragna förlopp vara en stor fördel i det här skedet av vaccinutvecklingen. Tyvärr tror jag att många kommer dö med covid även när de är vaccinerade, eftersom vi räknar de som dör av minsta lilla.

Jag vet inte vem som påstått att det skulle vara bra för ekonomin med en allmän spridning, men det är inte jag. Det bästa är ju om man har förhållandevis snälla restriktioner, men ändå slipper en spridning.

Spridningen är ju dubbelt i Sverige nu jämfört med länder som Spanien,Frankrike mm. Just nu dör det fler där men läget borde bli tvärtom om några veckor när förändringar i smittspridning slår igenom på döda.

Hävdas ju att Sveriges soft-touch med större allmän spridning skulle vara bra för ekonomin trots att våra smitt/dödstal är högst i Norden
Citera
2020-11-29, 07:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Nu är det i och för sig "mitt i sommaren" där.

Victoria borde kanske duka upp långbord på en bro i stan, och ha ett "we beat covid" party.

De klarade sin vinter väldigt bra där! Så sommaren raderar kanske ut de sista resterna?
Citera
2020-11-29, 07:58
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
När det visar sig att Sverige kommer vara sämst även på vaccineringar så borde de kunna lägga ner Flockimmunitetsmyndigheten.

Ja det får vi hoppas. Vi kommer givetvis vara senare än andra länder på att börja vaccinera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in