Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Det är gynnsamt för ekonomin att få kontroll på spridningen. Är en myt att stor allmän spridning är positivt för ekonomin.
Sen ligger Sverige efter i våg 2 så risken är stor att vi klättrar i dödlistan precis som i slutet av våg 1. Sverige är ju sämst enl OECD på att få kontroll på en Covid våg.
Även om Sverige skulle ha en mer utdragen andra våg, så kommer EU-snittet passera Sverige redan på julafton, och vi kommer inte ta igen det försprånget.
Sen tror jag tyvärr inte att vi kommer få se samma gynnsamma utveckling i omvärlden som i somras, eftersom det fortfarande kommer vara vinter när länderna ska börja öppna upp.
Om ett vaccin skulle hjälpa väldigt bra, så skulle Sveriges mer utdragna förlopp vara en stor fördel i det här skedet av vaccinutvecklingen. Tyvärr tror jag att många kommer dö
med covid även när de är vaccinerade, eftersom vi räknar de som dör av minsta lilla.
Jag vet inte vem som påstått att det skulle vara bra för ekonomin med en allmän spridning, men det är inte jag. Det bästa är ju om man har förhållandevis snälla restriktioner, men ändå slipper en spridning.