2020-11-29, 05:27
Medlem
Dragonflashs avatar
Varje år har det hänt att någon tänt på gävlebocken eller ertappats när de försökt.
Varför sätta eld på halm?
Citera
2020-11-29, 05:41
Bannlyst
För att det är roligt att elda och bra marknadsföring för staden.
Citera
2020-11-29, 05:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Ett ord:
Tradition.
Citera
2020-11-29, 05:57
Avslutad
Nöje och markering.
Citera
2020-11-29, 06:09
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
För att det är roligt att elda och bra marknadsföring för staden.

Det är även statlig penningtvätt fast det man ser är skattsedeln.
Citera
2020-11-29, 06:11
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamivitahuset
Nöje och markering.

Brukade umgås med religiösa personer... Dessa ägnar sig åt nöjen och markeringar.. Precisera det.
Citera
2020-11-29, 06:13
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ett ord:
Tradition.

Det efter kalle anka och Arne weise?
Citera
2020-11-29, 06:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Brukade umgås med religiösa personer... Dessa ägnar sig åt nöjen och markeringar.. Precisera det.
Jag tror det handlar om engagemang, att brinna för något. Och att visa detta i handling.
Citera
2020-11-29, 06:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Varje år har det hänt att någon tänt på gävlebocken eller ertappats när de försökt.
Varför sätta eld på halm?

Fel! Inte varje år. Något år körde en raggarbil i den. Det är tradition. Det är mycket roligare med brinnande Gävle bock. Vad ger Gävle mest PR? En bock som inte brinner eller bock som brinner?
Citera
2020-11-29, 06:47
Medlem
Niggwards avatar
Jag har heller aldrig riktigt förstått varför det sker varje år som gammal Stockholmare. Men fan vad ledsen man blir ifall man inte läser i tidningen att det skett detta år. Är ju tradition. Jag litar på att dem har sina anledningar och släpper det där. Svik oss inte i år
Citera
2020-11-29, 06:48
Medlem
procentarns avatar
Det är knappast inte åldringar eller kvinnor som tänder på, det är en grej unga män gör, ett sätt att göra något vilt och galet. Testa sina gränser.

Bocken hade knappast inte tänts varje år på om den stått inne i en galleria så hela köpcentret brunnit ner om någon tänt på.

Men den ställs upp på torget, långt från allt brännbart, en hög med halm. Bocken tigger om att bli uppeldad!
Citera
2020-11-29, 06:49
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Jag har heller aldrig riktigt förstått varför det sker varje år som gammal Stockholmare. Men fan vad ledsen man blir ifall man inte läser i tidningen att det skett detta år. Är ju tradition. Jag litar på att dem har sina anledningar och släpper det där. Svik oss inte i år

Bocken ska dock inte brännas ner för tidigt. Mellan julafton och nyår är en bra tidpunkt. När den brinner vid lucia då är det tragiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in