2020-11-28, 18:28
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Kan någon förklara detta?

BREAKING! PA Judge Rules Election UNCONSTITUTIONAL! Effectively Gives State to TRUMP!!!
https://www.youtube.com/watch?v=wMQ9a2mlsRw

Pennsylvania Appeals Court Rejects Trump’s Election Case | TODAY
https://www.youtube.com/watch?v=KvmTNt03cBk

Båda säger helt olika.
Det är två helt olika fall, så det är inget konstigt att det kan vara olika resultat.

Det är dock värt att notera att titeln på den första är helt åt skogen fel. Domaren har inte tagit ställning till om valet var okonstitutionellt, eller ens om Act 77 är okonstitutionell (vilket är det som stämningen gäller). Det som man tagit ställning till är att tills frågan om Act 77 är avgjord så ska man pausa certifieringen av resultatet. Sen så även om Act 77 anses okonstitutionell så kommer det inte påverka valresultatet så Biden kommer vinna staten ändå.
2020-11-28, 18:30
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Kan någon förklara detta?

BREAKING! PA Judge Rules Election UNCONSTITUTIONAL! Effectively Gives State to TRUMP!!!
https://www.youtube.com/watch?v=wMQ9a2mlsRw

Pennsylvania Appeals Court Rejects Trump’s Election Case | TODAY
https://www.youtube.com/watch?v=KvmTNt03cBk

Båda säger helt olika.

Jag vet inte om det kommit något nytt, men här har du en tredje infallsvinkel i alla fall:

(FB) Valfusk under USA-valet 2020? Rapporterade incidenter.

Jag tycker båda videorna har fel (om det inte kommit något nytt från rätten som jag inte sett)
2020-11-28, 18:31
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Sen så även om Act 77 anses okonstitutionell så kommer det inte påverka valresultatet så Biden kommer vinna staten ändå.

Kan du vara tydlig med att det här är din tolkning? Det är ingen definitiv sanning - det kan mycket väl vara så som ankaret på CNN sade, att man får gå en helt annan väg och då går det troligtvis Trumps väg.
2020-11-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldFinger100
Nej sluta med ditt skitsnack, en ärlig vinnare beteer sig inte på de sättet som Biden falangen gör med sina fejkade uppträdanden och försök att se legit ut. Inte ens en gravt störd människa tror på deras vinst.

’The Biden-Harris team aren’t acting like winners. If anything, it seems like they know they fell into a trap’

Dom håller tummarna nu att detta blir överstökat i rätten i deras favör, ajaj säger jag bara för team Biden. Så mycket skit bakom öronen kan ej vara bekvämt.

Agerar inte som vinnare? De har ju fullt upp med att sätta samman en regering. Räcker inte det?
2020-11-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Då kan du läsa konstitutionen tycker jag:

Article II, sektion 1

Each State shall appoint, in such Manner as the Legislature thereof may direct, a Number of Electors, equal to the whole Number of Senators and Representatives to which the State may be entitled in the Congress: but no Senator or Representative, or Person holding an Office of Trust or Profit under the United States, shall be appointed an Elector.

https://constitution.congress.gov/constitution/article-2/

Ja, det betyder rimligen att PA:s delstatskongress (legislaturen) i det förflutna har stiftat en gällande lag som ger guvernören och denne ensam rätt att avgöra vilka som ska utses som elektorer - utifrån valresultatet. En lag som säkerligen togs med kvalificerad majoritet. Då kan de inte bara dra tillbaka denna lag över en natt med enkel majoritet.

Herregud, det är verkligen lekskolenivå ibland i den här tråden.
2020-11-28, 18:32
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyWood
Lagislaturen kan vägra att utse elektorer. Kan t ex ske om presidenten har utlyst nödläge och man misstänker att t ex utländsk makt är inblandade i valet.

Om rättsliga processer pågår pga utbrett valfusk kan lagislaturen vägra att utse elektorer. Man vill helt enkelt invänta dessa rättsliga processer.
Det spelar ganska liten roll vad legislaturen vägrar eller inte vägrar då de inte är inblandade i att utse elektorerna. Det är lite som att jag skulle vägra att utse elektorer, det har liksom ingen påverkan. De som utser elektorerna är väljarna och resultatet certifieras av Sectretary of the Commonwealth och skrivs under av guvernören. Inga av dem har planer på att vägra någonting.

Presidentens nödlägen har inte heller det någon påverkan på valprocessen så har får utlysa vad han vill.
2020-11-28, 18:33
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
...

Kan du titta på denna och kommentera? Hur ser du på det som sägs?

https://mobile.twitter.com/kylenabecker/status/1332499247346888704
2020-11-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Agerar inte som vinnare? De har ju fullt upp med att sätta samman en regering. Räcker inte det?

Hehe. Om han påstod sig innan valet att han till skillnad från Trump skulle bli en president även för folk som inte röstat på honom så krävs det nog att han först bevisar för de 70 miljonerna att han var den legitima vinnaren av valet.

Problemet är dock att Biden inte har lyckats bevisa att han vann valet rättvist.
2020-11-28, 18:34
Medlem
Citat:
Detta är 100% felaktigt. Legislaturen väljer inte elektorer. Legislaturen väljer på vilket sätt som elektorerna ska utses. Om legislaturen lagstiftar om att de själva ska rösta om elektorer är är det fullt lagligt och tillåtet. Men om legislaturen har lagstiftat om att man ska hålla ett val och den med flest röster får elektorerna, så kan de inte i efterhand bryta mot sin egen lag och utse andra elektorer än det folket röstat på.

Hur svårt kan det vara?
"Each State shall appoint, in such Manner as the Legislature thereof may direct, a Number of Electors,"

Citat:
Legislaturen i Pennsylvania är inte inblandade alls i certifieringen av valresultatet och utnämning av elektorer. Deras egna lagar som de har stiftat ger Secretary of the Commonwealth och Guvernören den rollen. Legislaturen har ingen makt att stoppa en certifiering.

SCOTUS har ingen makt att "hänvisa till 12th amendment". 12th amendment är en del av den procedur som kongressen följer i samband med elektorsräkningen den 6:e januari. Om ingen kandidat får 270 elektorer där så röstar representanthuset enligt 12th amendment om president, men det är ingenting som SCOTUS är inblandade i överhuvudtaget.

Det är just det dom har, det är legislatures som avgör detta eftersom det är dom som ska utse elektorerna. Så sluta snacka goja. Nästa vecka får vi se hur fel du har. Läs på, läs rätt så slipper du bli besviken sen.

Och SCOTUS blir inblandad eftersom ingen annan domstol kommer kunna avgöra detta.
Bush vs Gore, år 2000

Läs på igen.
2020-11-28, 18:35
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag vet inte om det kommit något nytt, men här har du en tredje infallsvinkel i alla fall:

(FB) Valfusk under USA-valet 2020? Rapporterade incidenter.

Jag tycker båda videorna har fel (om det inte kommit något nytt från rätten som jag inte sett)

Jag tycker fortfarande att man kan förklara mer när man länkar, alltså vad man gör för tolkning av det man ser. Då majoriteten på sidan är kommunister vill dom ju gärna bestämma hur allt ska tolkas.
Skriv ner er tolkning så kan jag bestämma om jag ska titta och göra min tolkning.

Mike Pence
2020-11-28, 18:37
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Hur svårt kan det vara?
"Each State shall appoint, in such Manner as the Legislature thereof may direct, a Number of Electors,"

Det är just det dom har, det är legislatures som avgör detta eftersom det är dom som ska utse elektorerna. Så sluta snacka goja. Nästa vecka får vi se hur fel du har. Läs på, läs rätt så slipper du bli besviken sen.

Och SCOTUS blir inblandad eftersom ingen annan domstol kommer kunna avgöra detta.
Bush vs Gore, år 2000

Läs på igen.
Legislaturen väljer inte elektorerna, de väljer vilket sätt elektorerna utses på. De har valt att bestämma att elektorerna går till den som har flest röster, vilket de inte kan ändra på i efterhand. Då jag redan förklarat det här för dig två gånger på de senaste sidorna men du hänvisar till konstitutionen som säger exakt samma sak som jag som någon sorts motbevis, så är det här sista gången jag kommer svara till dig.

Faktaresistens personifierad...
2020-11-28, 18:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
Jag tycker fortfarande att man kan förklara mer när man länkar, alltså vad man gör för tolkning av det man ser. Då majoriteten på sidan är kommunister vill dom ju gärna bestämma hur allt ska tolkas.
Skriv ner er tolkning så kan jag bestämma om jag ska titta och göra min tolkning.

Mike Pence

Osäker på vad du menar, det jag länkar till är alltså min tolkning av vad som skett..!?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in