2020-11-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Så bara för att ge dere en ny chans till den fråga jag ställde igår :

Hur kunde TH ha informerat de andra deltagarna om att planen skjöts upp en timme om han inte arbetade med dem?

och en till :

om TH hade tackat nej till teatern där dem var kvällen innan, hade det inte verkat mycket mer misstänksamt än en extra åktur på cykelvägen som är exemplet här?
Eftersom jag är övertygad om att TH inte är involverad i AH försvinnande eller död blir mitt svar enligt nedan

Din första fråga : TH visste inte om någon kidnappning eller annan ogärning därför informerade han inte någon annan. Både TH och AH var helt ovetande.
Din andra fråga: TH visste inte om någon kidnappning eller annan ogärning skulle ske så det har ingen betydelse om TH och AH tackade ja eller nej till teatern kvällen innan.
Senast redigerad av Fnero52 2020-11-28 kl. 16:06.
Citera
2020-11-28, 16:10
Medlem
Citat:
att människor har tydliga åsikter är bra
Men under de senaste 2-3 veckorna har jag sett så mycket piss här i tråden (så är det alltid här), ställa en fråga och få svar på andra saker, folk vill hellre anklaga en att svara,
alla typer av härskatekniker används alltid här...
Jag tror faktiskt att det är dags för fler här att läsa ett brett spektrum av faktiska brott innan de skriver mer, det kan ge dem den kunskap de tror att de föddes med...

Åh ja jag tror TH är huvudmannen, men om något dyker upp som visar att det inte är honom vill jag ändra mig, jag har lätt och frågat men jag har ännu inte hittat någonting och i framtiden kommer jag bara att fråga de som kan svara utifrån det dem vet och inte något helt annat...

det absolut dumaste här är att uppenbarligen många av dem som tycker att TH är oskyldiga inte kan svara på frågor som om de besvaras på ett korrekt sätt kan få människor att se saker på andra sätt, både sig själva och andra, inte nödvändigtvis ändra åsikt men det är också möjligt, då blir det löjligt att elementära frågor är obesvarade och skrattade åt...

Så bara för att ge dere en ny chans till den fråga jag ställde igår :

Hur kunde TH ha informerat de andra deltagarna om att planen skjöts upp en timme om han inte arbetade med dem?

och en till :

om TH hade tackat nej till teatern där dem var kvällen innan, hade det inte verkat mycket mer misstänksamt än en extra åktur på cykelvägen som är exemplet här?
Tom har ifølge media ipad. Om medhjelper har iphone, så kan TH ha begynt å skrive en imessage, eller hatt tekstfeltet aktivert. Da blinker det 3 prikker ved siden av tekstfeltet hos mottageren, om samtalen er åpen, som en indikasjon på at den du skriver med holder på med å svare/legge til ekstra info eller en ny mld.
Hvis denne imessage aldri blir sendt, vil da denne "avbrutte aktiviteten" bli logget noe sted, og isåfall, vil det logge mer enn at appen var åpen?
Medhjelper sitter i bilen, med samtalen åpen og venter på det "avbrutte" signalet fra TH.
Samme gjelder vel med andre apper... Men bruker TH WhatsApp f.eks? Å åpne mld appen bør han ihvertfall klare.
Kanskje litt dårlig forklart, men de med iphone/ipad skjønner(håper jeg).
Lettere en walkies etc

Edit: leseforståelse på svensk står til stryk "om han inte arbetade med dem?"
En mulig forklaring på noe var det ihvertfall
Senast redigerad av Lurenskog 2020-11-28 kl. 16:16.
Citera
2020-11-28, 16:10
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Eftersom jag är övertygad om att TH inte är involverad i AH försvinnande eller död blir mitt svar enligt nedan

Din första fråga : TH visste inte om någon kidnappning eller annan ogärning därför informerade han inte någon annan. Både TH och AH var helt ovetande.
Din andra fråga: TH visste inte om någon kidnappning eller annan ogärning skulle ske så det har ingen betydelse om TH och AH tackade ja eller nej till teatern kvällen innan.

Det är okej att du menar det, men blir inte lätt att diskutera om alla svarar som på den andra frågan där
Citera
2020-11-28, 16:13
Medlem
En del av planleggingsfasen var nok også rekognosering uten noen form for kontakt med oppdragsgiver.
Derfor måtte medhjelpere/bakmenn gjøre seg kjent med både rutiner og området på egen hånd.

Biltrafikk og bevegelser en drøy uke før forsvinningen vil derfor være av spesielt stor interesse.
Citera
2020-11-28, 16:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Som sagt tidligere så er politiet i besittelse av spor i form av dokumenter, dna av satt på en måte som knytter han til drapshandlingen, og en rekke klausulerte dokumenter.
Om polisen hade haft tillgång till DNA avsatt på ett sätt som knöt TH till mordet, skulle han, utan minsta spår av tvivel, vara häktad idag. Eftersom han inte är det, vet vi att den DNA-bevisning polisen kan ha inte i sig binder TH till någon mordhandling, oavsett vilket annat bevisvärde den må ha.
Citera
2020-11-28, 16:17
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Behøver ikke ha vært noe kommunikasjon - alt planlagt på forhånd, inklusive alternative scenarioer.
Akkurat som trusselbrevet. Alt avtalt på forhånd med ferdigskrevne alternative scenarior.
Her er jeg enig. Spørsmålet var hvordan de kommuniserte, samtidig som vi fikk opplyst at bil ankom S4 samtidig som samtalen med lønn ble avsluttet 0856.

Når vi vet at en bil også kom 0756 virker det mer planlagt etter stoppeklokka som gjorde det unødvendig å kommunisere, utover det som ble gjort med AE’s telefon og samtaler mellom TH og HBH gjennom dagen.

Mulig scenario:
MGM kom til S4 0756, rett etter/deltok i drapet på AE, vasket og staget, TH snakket med lønn 0845-0856, liket ble kjørt bort 0856 før TH dro på jobb 0902.

Pga lukt var det viktig å få liket raskt ut av S4, så AE ble ikke drept på natten, maks 30 min før hun ble kjørt bort.
Citera
2020-11-28, 16:19
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Tom har ifølge media ipad. Om medhjelper har iphone, så kan TH ha begynt å skrive en imessage, eller hatt tekstfeltet aktivert. Da blinker det 3 prikker ved siden av tekstfeltet hos mottageren, om samtalen er åpen, som en indikasjon på at den du skriver med holder på med å svare/legge til ekstra info eller en ny mld.
Hvis denne imessage aldri blir sendt, vil da denne "avbrutte aktiviteten" bli logget noe sted, og isåfall, vil det logge mer enn at appen var åpen?
Medhjelper sitter i bilen, med samtalen åpen og venter på det "avbrutte" signalet fra TH.
Samme gjelder vel med andre apper... Men bruker TH WhatsApp f.eks? Å åpne mld appen bør han ihvertfall klare.
Kanskje litt dårlig forklart, men de med iphone/ipad skjønner(håper jeg).
Lettere en walkies etc

ja tror jag fattade
eller om den dator som AEH har använt hemma enligt media används är det många möjligheter om den är på och ansluten till internet, e-post kan skrivas och andra har koden så att de kan läsa och skriva osänd mailer...
lite osäker på loggen på PC`n angående det senaste, men det visst ett vanligt sätt att kommunicera mellan vissa brottslingar...
Citera
2020-11-28, 16:24
Medlem
Legokatts avatar
Bil kl 07.56 og 08.56

Med Gone Girl hypotesen blir det ikke mye spekulasjon rundt denne opplysningen. Det som hendte er det som står i media: AEH sto opp kl 07 og TH sto opp kl 08.15. TH sto opp senere en vanlig fordi de hadde vært på teater kvelden før.

Tidspunktene for bilen 07.56 og 08.56 som det er akkurat 1 times mellomrom mellom kan vise at GM/AEH hadde avtalt at GM enten skulle møte rett etter kl 08 = da TH vanligvis dro på jobb. Eller 1 time senere = rett etter kl 9 hvis TH var forsinket den dagen.

GM og AEH kunne ha avtalt å benytte et signal som viste at TH hadde dratt på jobb. Kunne vært en lampe i et vindu / utelys / annet - og / eller GM sto parkert et sted med oversikt over S4.

Rett etter TH dro på jobb ca kl 9 dro GM til S4.

Sitat filmen "Gone Girl" -
"Du må vente til brylypsdagen, vent til din uvitende ektemann drar på jobb om morgenen, da begynner klokka å gå - og klokka teller ned. Stage åstedet ditt omhyggelig med akkurat nok feil til å så tvil. Du må blø. Blod må settes og det må vaskes bort. Vask og blø. Blø og vask.
Plant bevis som tyder på ekteskapsproblemer og plant dem i huset så du er sikker på at politiet vil finne dem. Hvis jeg gjør alt rett, hater verden Nick for at han drepte sin kone."

Som skrevet tidligere, at AEH avlyste hytteturen i SMS til datter, som er skriftlig og sporbart i ettertid = sette ektemann i søkelyset.

Også sett i sammenheng med brikkene:
AEH kommuniserte ekteskapsproblemer:

"seks dager før forsvinningen"

"i forkant av at hun forsvant"

"kort tid før forsvinningen"

=

Det er en teoretisk mulighet for at dette skjedde i denne saken.

Rømningsscene fra filmen Gone Girl:
"Amy flykter i bil med bandasje på hånda etter å ha faket åstedet med sitt eget blod.
"Jeg er så mye lykkeligere nå når jeg er "død" - teknisk sett "forsvunnet" - snart blir jeg antatt død. Borte, og min løgnaktige, utro, uvitende mann vil komme i fengsel for drapet på meg. Nick Dunne tok stoltheten min, verdigheten min, håpet mitt og pengene mine. Han tok og tok fra meg til jeg ikke lenger fantes - det kaller jeg "drap". La straffen stå i forhold til forbrytelsen"
Citera
2020-11-28, 16:25
Medlem
Citat:
Det är okej att du menar det, men blir inte lätt att diskutera om alla svarar som på den andra frågan där
Det går inte och man skall inte bygga upp en diskussion på något man inte tror på och inte har med fallet att göra. Teaterbesöket har inte med fallet att göra . Vi diskuterade detta i gårkväll men du kanske va på glöggen lite mycket.
Citera
2020-11-28, 16:38
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Bil kl 07.56 og 08.56

Tidspunktene for bilen 07.56 og 08.56 som det er akkurat 1 times mellomrom mellom kan vise at GM/AEH hadde avtalt at GM enten skulle møte rett etter kl 08 = da TH vanligvis dro på jobb. Eller 1 time senere = rett etter kl 9 hvis TH var forsinket den dagen.
Åja, så nå spiller plutselig klokkeslett en rolle, så du får slått pusselbitene dine ned med slegge?

Men alle andre klokkeslett er liksom tilfeldige?
Citera
2020-11-28, 16:40
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det går inte och man skall inte bygga upp en diskussion på något man inte tror på och inte har med fallet att göra. Teaterbesöket har inte med fallet att göra . Vi diskuterade detta i gårkväll men du kanske va på glöggen lite mycket.

Inget glögg här...
ja jag tänker mycket på teorier som jag i princip inte tror på för att se om det kan vara någon mening med det, det finns mycket lärande i det om en vill prova...
men jag pratar inte om att bygga en diskussion på något en inte tror på, jag pratar om att titta på andra möjligheter än vad du tror på, hålla dörren öppen...
Citera
2020-11-28, 16:40
Medlem
Citat:
Om du vill ha in teaterbesöket i händelsen måste man tänka på annat sätt till exempel så här.
Någon i paret som ville ha bort TH och AH från bostaden under några timmar så att GM kunde rekongnosera, resa stegen till balkongen och ta nyckel i garaget. Då kan jag köpa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in