2020-11-28, 16:28
Medlem
Otroligt mycket folk ute och shoppar i Stockholm. Både igår och idag ännu mer folk.
Hur mycket bilköer som helst. Utanför köpcenter finns inga parkeringsplatser.
Citera
2020-11-28, 16:29
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja om man bara tittar på dödssiffran i sig kan man resonera som du gör. Men saken är den att de låga dödstalen delvis beror på att folk får vård på sjukhus. Skulle ingen fått syrgas eller respirator så hade säkerligen dödstalen varit högre.
Det är just på grund av detta som man har restriktioner. Man vill inte att vården skall översvämmas med patienter för då kommer både coronapatienter och andra att drabbas.

Men man skulle kunna ha en helt annan linje. Låt coronasmittade betala för vården ur egen ficka. Då hade vi inte behövt några restriktioner.
Rekommendationer kan man väl ha. Men för varje dag som går så blir det bara mer och mer likt ett sektbeteende. På KICKS idag stod en "coronavakt" vid entren så att inte fler än 8 var inne i butiken åt gången. Och tjejen i kassan, en ung tjej, hade både munskydd och visir, plus plastskynket

Och detta i västernorrland, där totalt 147 personer dött med covid, under hela året, i hela regionen. Jag menar, någon måtta för det väl ändå vara. Sjukhuset i min ort har aldrig varit överbelastat detta år
Citera
2020-11-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på med "folkströmmar" men som jag förstår det så finns det exempelvis lika mycket glesbygd i de bägge länderna, både folkhälsa såväl som äldrevård är på samma nivå, väderleken är densamma och det finns ungefär samma mängd äldre befolkning. Självklart finns det skillnader också men de är inte så stora att det motiverar 6000 skillnad i dödstal mellan de bägge länderna. På vilka grunder tycker du att länderna skiljer sig åt?
Det är inte som att Sverige har exceptionellt bra äldrevård och folkhälsa i ett Europeiskt perspektiv. Svealand och Danmark är inte glesbygd, de är lika tätbefolkade som Irland eller Skottland.

Allt som Danmark har gemensamt med Sverige, som har någon som helst betydelse för smittspridning, har de även gemensamt med en rad EU-länder.
Citera
2020-11-28, 16:32
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Lysande. Den som söker finner. = Bäst att inte söka....
Bättre att skänka varje Svensk en burk multivitamin av god kvalitet än ge skit vaccin.
Ja jag tror på fullt allvar att gratis d-vitamin, mellan 2000-5000 IE till alla medborgare och kraftiga rekommendationer att ändra kost, skulle göra mycket mer nytta än ett vaccin.
Citera
2020-11-28, 16:33
Medlem
Hur mycket folk som helst på affärerna idag, jag vände i dörren på flera stycken.

Vakter som stoppade folk från att gå in på vissa ställen.

Så mycket bilar på parkeringarna att det blev klassiska julhandelskrockar.
Citera
2020-11-28, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Otroligt mycket folk ute och shoppar i Stockholm. Både igår och idag ännu mer folk.

Mycket goda nyheter! Oerhört viktigt för butikerna att dom får en bra julhandel!
Citera
2020-11-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Rekommendationer kan man väl ha. Men för varje dag som går så blir det bara mer och mer likt ett sektbeteende. På KICKS idag stod en "coronavakt" vid entren så att inte fler än 8 var inne i butiken åt gången. Och tjejen i kassan, en ung tjej, hade både munskydd och visir, plus plastskynket

Och detta i västernorrland, där totalt 147 personer dött med covid, under hela året, i hela regionen. Jag menar, någon måtta för det väl ändå vara. Sjukhuset i min ort har aldrig varit överbelastat detta år
Så himla bra, bättre vara förberedd än inte alls bry sig.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hur mycket folk som helst på affärerna idag, jag vände i dörren på flera stycken.

Vakter som stoppade folk från att gå in på vissa ställen.

Så mycket bilar på parkeringarna att det blev klassiska julhandelskrockar.
Tråkigt att du begränsar ditt liv så mycket. Är du 70+? Riskgrupp?
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
På vilket sätt är det samvetslöst att bry sig om sekundäreffekter av lockdowns och en kraftigt försvagad världsekonomi? Jag skulle vilja argumentera tvärtom. De samvetslösa är dom som vill göra livet svårt för alla, och riskera ÄNNU mer dödsfall och ännu mer misär, bara för att en liten liten fraktion av befolkningen riskerar att dö av ett virus.

Om du knäcker sjukvården genom att överbelasta den, så är det inte ngn "liten liten fraktion av befolkningen" som stryker med.

Nu är det ju fullt möjligt att du tillhör dem som anser, att allt som inte överskrider 50% av befolkningen - dvs allt under 5 miljoner döda - är försumbart.

Så var går din gräns? Hur många döda pga pandemin anser du är acceptabelt?

16.000? 60.000? 600.000?
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Kraftig för svarade världsekonomi?

Min arbetsplats går som tåget och har aldrig tjänat så mkt pengar som nu q4.

Vem bryr sig om förlustföretag inom restaurang branschen?

Huvudlöst och egoistiskt uttalande, du förstår att dom också drar in skattemedel eller?
Citera
2020-11-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Det är ju Black Week och snart första advent.
Citera
2020-11-28, 16:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Så himla bra, bättre vara förberedd än inte alls bry sig.
Varför inte ge hazmat dräkter till all personal som står i kassor?
Lika bra att löpa linan ut och låta hela världen bli en clownvärld på riktigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in