2020-11-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
En glädjande nyhet från en närförort i Stockholm idag.

Vid busshållplatsen hade 80% munskydd på sig, och vid affären var det köer med begränsningar hur många som fick komma in.

Stockholmarna har det lilla jag sett, förhoppningsvis tagit till sig alla skriverier om den ökande smittspridningen och munskyddsdebatten. Blir glad att befolkningen nu börjar runda FoHM och deras avsaknad av evidens för att införa munskydd.

Gör det bara någon någon enda liten %s skillnad så kommer detta hjälpa till med att bromsa in smittan i Stockholm. Hoppas verkligen.

Lite positiv ljusning i det mörkaste mörker. Hos mig var det annorlunda, endast jag hade(vad jag såg)munskydd på affären idag. Men det kanske ändå gör att fler nu vågar.
Citera
2020-11-28, 16:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är det därför anser du som Nya Zealand eller Taiwan klarat sig så bra jämfört med oss, för att de befinner sig i en helt annan zon?
Intelligensnivån är hög här idag. Nej, de har klarat sig för att det tidigt hanterade pandemi rätt och vidtog korrekta åtgärder.

Som Norge, Danmark och Finland bland flera.
Citera
2020-11-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och jag förstår inte på fullaste allvar varför Stockholm skall jämföras med Bryssel.
Varför inte jämföra Bryssel med Köpenhamn?
Citera
2020-11-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
På vilka grunder? Om två städer har helt olika folkströmmar, och det inte heller sker några folkströmmar mellan städerna, varför ska det finnas likheter i hur de drabbas av ett smittsamt virus?

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på med "folkströmmar" men som jag förstår det så finns det exempelvis lika mycket glesbygd i de bägge länderna, både folkhälsa såväl som äldrevård är på samma nivå, väderleken är densamma och det finns ungefär samma mängd äldre befolkning. Självklart finns det skillnader också men de är inte så stora att det motiverar 6000 skillnad i dödstal mellan de bägge länderna. På vilka grunder tycker du att länderna skiljer sig åt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
På vilket sätt är det samvetslöst att bry sig om sekundäreffekter av lockdowns och en kraftigt försvagad världsekonomi? Jag skulle vilja argumentera tvärtom. De samvetslösa är dom som vill göra livet svårt för alla, och riskera ÄNNU mer dödsfall och ännu mer misär, bara för att en liten liten fraktion av befolkningen riskerar att dö av ett virus.
Ja om man bara tittar på dödssiffran i sig kan man resonera som du gör. Men saken är den att de låga dödstalen delvis beror på att folk får vård på sjukhus. Skulle ingen fått syrgas eller respirator så hade säkerligen dödstalen varit högre.
Det är just på grund av detta som man har restriktioner. Man vill inte att vården skall översvämmas med patienter för då kommer både coronapatienter och andra att drabbas.

Men man skulle kunna ha en helt annan linje. Låt coronasmittade betala för vården ur egen ficka. Då hade vi inte behövt några restriktioner.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Vid busshållplatsen hade 80% munskydd på sig, och vid affären var det köer med begränsningar hur många som fick komma in.

Stockholmarna har det lilla jag sett, förhoppningsvis tagit till sig alla skriverier om den ökande smittspridningen och munskyddsdebatten. Blir glad att befolkningen nu börjar runda FoHM och deras avsaknad av evidens för att införa munskydd.

Gör det bara någon någon enda liten %s skillnad så kommer detta hjälpa till med att bromsa in smittan i Stockholm. Hoppas verkligen.
T.o.m. där jag bor har jag sett flera med munskydd nu. Jag såg faktiskt en ung helsvensk barnfamilj med det. Så långt från foliehattar och strålkärringar som man möjligt kan vara.
Citera
2020-11-28, 16:23
Medlem
Citat:

Trevligt att höra=) Är myndigheter och regering tröga i sin respons så är det glädjande att befolkningen istället är proaktiv. Har själv sett fler som har munskydd på Coop idag än tidigare helger.
Citera
2020-11-28, 16:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Intelligensnivån är hög här idag. Nej, de har klarat sig för att det tidigt hanterade pandemi rätt och vidtog korrekta åtgärder.

Som Norge, Danmark och Finland bland flera.
OK, så zon är irrelevant. Då förstår jag.

Man kan ju hålla i minnet att korrelation inte nödvändigtvis medför ett orsak/verkan-samband. Det finns så mycket spekulationer, oftast efferhandskonstruktioner, av "orsaker" till att länder klarat sig bra eller dåligt, men i allmänhet handlar det om korrelationer, inte om orsaker. Sverige och Norge korrelerar vad gäller zon. Jaha. Norge och Nya Zeeland korrelerar inte vad gäller zon. Norge och Nya Zeeland har båda klarat sig rätt bra. Det var ju intressant. Vad har zon med saken att göra?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-11-28 kl. 16:28.
Citera
2020-11-28, 16:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varför inte jämföra Bryssel med Köpenhamn?
Där har vi geografin igen som du inte riktigt förstår i pandemihänseende. Förhållandet utbrottstidpunkt och vidtagna åtgärder. Och så har vi befolkningstäthet där Belgien har minst det dubbla.
Citera
2020-11-28, 16:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
För er som tror att ett vaccin ska frälsa er. British Medical Journal:

Will covid-19 vaccines save lives? Current trials aren’t designed to tell us

Lysande. Den som söker finner. = Bäst att inte söka....
Bättre att skänka varje Svensk en burk multivitamin av god kvalitet än ge skit vaccin.
Citera
2020-11-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det var ju faktiskt roligt

Nej FHM verkar vara riktiga vaccinfanatiker. Sen kommer ju folk bli oförsiktig såklart och flyga till Afrika och hämta hem nya djungelvirus så fort de fått sin älskade spruta.
Det kanske är detta som egentligen är grunden till Sveriges strategi. Lår folk bli sjuka och dö. Då blir det lättare att motivera vaccination. Så fort vaccin finns tillhanda så kommer man kanske att sätta igång en jättekampanj för att alla skall vaccineras.
Citera
2020-11-28, 16:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, så zon är irrelevant. Då förstår jag.

Man kan ju hålla i minnet att korrelation inte nödvändigtvis medför ett orsak/verkansamband. Det finns så mycket spekulationer, oftast efferhandskonstruktioner, av "orsaker" till att länder klarat sig bra eller dåligt, men i allmänhet handlar det om korrelationer, inte om orsaker. Sverige och Norge korrelerar vad gäller zon. Jaha. Norge och Nya Zeeland korrelerar inte vad gäller zon. Norge och Nya Zeeland har båda klarat sig rätt bra. Det var ju intressant. Vad har zon med saken att göra?
Svarade på frågan i ett annat inlägg. Utbrottstidpunkt och när man sätter in åtgärder kanske. Vi nåddes nog av smittan vid ungefär samma tidpunkt skulle jag tro men Sverige missade att sätta in åtgärder.

Nu vet jag att jag kommer få mothugg här då en av bortförklaringarna ligger just där vilket jag menar inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in