2020-11-28, 13:19
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Bestrida betyder faktiskt två saker.

1. Att (bestrida) invända mot dvs motsätta sig kravet pga tvist eller andra skäl.

2. Att man betalar något. Så om man bestrider fakturan så kan det innebära att man betalar räkningen.

Vad är det för en jävla trollmupp som tyckte att detta var en bra idé? Typiskt ekonomer... suck
Citera
2020-11-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
För att slippa betalningsanmärkningar förstås.
Man ska inte betala en felaktig faktura. Det har vi redan avhandlat!
Citera
2020-11-28, 15:00
Medlem
Sinraths avatar
Jag undrar om tradera öht kollat genom eventuell bevisföring som i normalfall hade sänkt köparens krav efter fifflat med datorn själv. Jag tvivlar en människa går igenom bilder eller klipp och ska försöka avgöra om det är samma dator, om det är redigerat på något sätt osv för att lägga en bedömning. Skulle inte förvåna mig om det bara går pang till köparens fördel så får eventuell tingsrätt reda ut detaljerna efteråt. Det känns som att väldigt mycket av sådant här sker mer eller mindre automatiskt. Troligen för att bespara pengar.
Citera
2020-11-28, 15:51
Bannlyst
Det här är varför man inte orkar sälja begagnade prylar längre, inte värt besväret. Bättre att ge bort det till organisationer som får ta om prylarna.
Citera
2020-11-28, 15:57
Medlem
Tradera själv lär rimligtvis inte driva något till Kronofogden. Det är de alldeles för slappa för. Däremot kan de kanske ta till egna åtgärder, typ stänga av dig. - En gissning, men iaf.
Citera
2020-11-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag undrar om tradera öht kollat genom eventuell bevisföring som i normalfall hade sänkt köparens krav efter fifflat med datorn själv. Jag tvivlar en människa går igenom bilder eller klipp och ska försöka avgöra om det är samma dator, om det är redigerat på något sätt osv för att lägga en bedömning. Skulle inte förvåna mig om det bara går pang till köparens fördel så får eventuell tingsrätt reda ut detaljerna efteråt. Det känns som att väldigt mycket av sådant här sker mer eller mindre automatiskt. Troligen för att bespara pengar.
Ja det var min tanke också, men köparen har ju trots allt skickat den till tradera som i sin tur skickat den vidare till mig. Så någon form av manuell hantering måste ju ske, men jag tror att man låter köparens åsikt gå före och sen hoppas man på det bästa.
Med tanke på avgifterna finns nog marginal för detta. Jag tror inte dom drar det vidare till tingsrätten, det blir ju dyrare än vad dom kan få.
Citera
2020-11-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Det här är varför man inte orkar sälja begagnade prylar längre, inte värt besväret. Bättre att ge bort det till organisationer som får ta om prylarna.
Jag har sålt massor av begagnat och överlag haft god erfarenhet. Köper själv allt begagnat också. Att man träffar på nån idiot på vägen är ju inte så konstigt.
Citera
2020-11-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Tradera själv lär rimligtvis inte driva något till Kronofogden. Det är de alldeles för slappa för. Däremot kan de kanske ta till egna åtgärder, typ stänga av dig. - En gissning, men iaf.
Eftersom fakturan är bestriden så skickas den inte till kronofogden förrän tvisten är avgjord.
Citera
2020-11-28, 16:40
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ja det var min tanke också, men köparen har ju trots allt skickat den till tradera som i sin tur skickat den vidare till mig. Så någon form av manuell hantering måste ju ske, men jag tror att man låter köparens åsikt gå före och sen hoppas man på det bästa.
Med tanke på avgifterna finns nog marginal för detta. Jag tror inte dom drar det vidare till tingsrätten, det blir ju dyrare än vad dom kan få.

Skickat TILL tradera? Sker inte detta mellan privatperson till privatperson och tradera håller bara i pengarna? Menar du datorn eller fakturan?

Tvisten sker väl mellan privatpersonerna också, inga kostnader som Tradera själva drar på sig mer än att slänga runt lite papper? Det är nog även ytterst få fall som faktiskt går till tingsrätt. Slår vad om att 99% av allt om säljs är under 500kr.
Citera
2020-11-28, 17:03
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
För att slippa hamna hos kronofogden och sen ändå riskera att förlora själva tvisten?

Bättre se till att vara skuldfri och sen ta chansen att reda ut det i lugn och ro. Eller?
Kommer det inkasso, kontakta inkassoföretaget och fråga + såklart bestrid. Det kan vara lite olika, har varit med om att inkassoföretaget inte vill ha pengarna innan det är löst, men fråga dom.
Citera
2020-11-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Skickat TILL tradera? Sker inte detta mellan privatperson till privatperson och tradera håller bara i pengarna? Menar du datorn eller fakturan?

Tvisten sker väl mellan privatpersonerna också, inga kostnader som Tradera själva drar på sig mer än att slänga runt lite papper? Det är nog även ytterst få fall som faktiskt går till tingsrätt. Slår vad om att 99% av allt om säljs är under 500kr.
Nej. Köparen skickar till tradera som gör en bedömning när är startad, sen skickas den därifrån till mig. Dom är mellanhand. Det är det man betalar för i tjänsten. Både jag och köparen svarar till tradera, inte till varandra.
Citera
2020-11-29, 00:53
Medlem
Har samma dåliga erfarenhet. Sålde precis en dyr elektronikvara (men till rimligt pris) där köparen i efterhand hittat på fel på produkten och försöker pressa mig på att få pengar tillbaka. Jag vägrade (i vanliga fall hade jag erbjudit retur men eftersom köparen skickade falska bilder så kändes det inte tryggt). Köparen skapade en tvist där Tradera "dömde" till köparens fördel trots att jag inkommit med underlag som styrker att varan är i det skick som utlovades. Köparen hade även några tidigare negativa omdömen från säljare.

Nu har jag inte hört något mer på ett par veckor och köparen har heller inte returnerat produkten. Bad Tradera om en förklaring på hur jag som säljare hade kunnat agera annorlunda för att undvika en liknande situation, men de har inte behagat svara på det mailet. Tradera är ett sjunkande skepp som jag aldrig mer kommer sälja elektronik/dyrare produkter igenom. Fullkomligt oseriös företag och kundtjänst.

Ska också tillägga att jag två gånger tidigare (de senaste åren..) sålt mina mobiler och fått en del problem varje gång. Ena gången var det en kille som betalat med klarna faktura och ångrade köpet direkt och krävde att jag skulle swisha tillbaka summan (han hade massa negativa omdömen men blev ändå inte avstängd.. blockade honom istället efter det.). Den andra klagade och önskade att få 500 kr tillbaka trots att jag skickat tydliga bilder på skicket. Denna köpare skapade dock ingen tvist och han verkade inte så missnöjd trots allt utan ville väl bara göra ett försök fick jag känslan av.

Tradera är ok för att köpa och sälja kläder/krimskrams. I övrigt - undvik!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in