2020-11-27, 16:33
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Om man har talang söker man sig inte till Karate eller Taekwondo, det vore att slänga sin talang i sjön.
De som har har talang finner du hos MMA-klubbar då det finns möjligheter i MMA att bli en stjärna.
På Kickboxing eller Thaiboxning är väl 80% av människorna där som något slags alternativ till ett Friskis & Svettis-pass.

Annars är det ju intressant tycker jag hur låg atletisk nivå det kan vara på kampsportsklubbar men det finns ju få andra sporter som helt otränade människor börjar med i vuxen ålder.
Det finns också en risk att själva kampsporterna blir urvattnade när hobby-Jonas som är totalt oatletisk men tränat 2 gånger i veckan i 5 år blir instruktör och sedan lär ut sin begränsade kunskap till nästa generation av hobbyutövare. Då sjunker nivån med varje generation tills det till slut inte finns mycket av värde kvar.

om du tänker dig tillbaka idrotten i skolan. Hur många rörde sig som mongo då i klassen? Kanske en eller två?

Rent statistiskt ska det då återfinnas en eller två av dessa i en kampsportsklubb...om ens det (varför göra kampsport om man tillhör den skaran)

Jag länkade till en klubb där alla är outliern. Alltså har alla 1% av varje gympaklass sökt sig till en av de mest tekniska kampsporterna som finns.
__________________
Senast redigerad av User30 2020-11-27 kl. 16:39.
Citera
2020-11-27, 17:12
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Nu måste vi komma till botten med detta för det är helt jävla obegripligt.

Norge 1983, TaeKwondo.

https://www.youtube.com/watch?v=ZWf2-b6CcEA

Hur kommer det sig bland dessa simpla gulbältare att varenda jävel kan röra sig rytmiskt och med kroppskontroll, medan samtliga i frölunda 2013 har någon form av rörelsestörning?

Så snabbt kan väl inte evolutionen verka? Det är 1 eller 2 generationers skillnad max.

Eller är det norsk genetik som är överlägsen? Detta är INTE tävlande atleter.

Jag blir djupt fascinerad rent kognitivt

Fastän detta är bara 30 år bakåt i tiden, så är det jättestor skillnad på då och idag.
-För det första på den tiden var sport den stora fritidssysselsättning bland de flesta yngre. Det fanns många stora stjärnor att se upp till och alla var hängivna till sin sport, vilket också inspirerade nästkommande.
-Idag är det så mycket annat som konkurrera om yngres tid; dataspel, mobiler, internet, chatt osv. Då fanns det utöver sport; läsa serier, lyssna på musik och se på två ganska usla tv-kanaler.
-Sedan var 80-talet också kampsportens storhetstid, vilket gjorde att det fanns långt mer som verkligen gick in för att seriöst bli bra och det gick även att ställa högre krav när det fanns gott om folk som vill lära sig. Idag med färre intresserad, så sänks också ofta kraven för att behålla eleverna och få ihop ekonomin i klubben.
-Det är också en helt annan curlad generation idag än då. Det är ju bara att kolla hur det fungerar i ex. skolan. Idag är det ju mer föräldrarna som skäller på lärarna om deras små änglar inte får bra betyg, än att de går på och ställer mer krav på sin egna ungar.
Citera
2020-11-27, 17:31
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Fastän detta är bara 30 år bakåt i tiden, så är det jättestor skillnad på då och idag.
-För det första på den tiden var sport den stora fritidssysselsättning bland de flesta yngre. Det fanns många stora stjärnor att se upp till och alla var hängivna till sin sport, vilket också inspirerade nästkommande.
-Idag är det så mycket annat som konkurrera om yngres tid; dataspel, mobiler, internet, chatt osv. Då fanns det utöver sport; läsa serier, lyssna på musik och se på två ganska usla tv-kanaler.
-Sedan var 80-talet också kampsportens storhetstid, vilket gjorde att det fanns långt mer som verkligen gick in för att seriöst bli bra och det gick även att ställa högre krav när det fanns gott om folk som vill lära sig. Idag med färre intresserad, så sänks också ofta kraven för att behålla eleverna och få ihop ekonomin i klubben.
-Det är också en helt annan curlad generation idag än då. Det är ju bara att kolla hur det fungerar i ex. skolan. Idag är det ju mer föräldrarna som skäller på lärarna om deras små änglar inte får bra betyg, än att de går på och ställer mer krav på sin egna ungar.

Frågan är om vi kan beskylla tränaren ifall endast C-atleter ansluter sig? Det går ju inte att göra så mycket med människor som inte kan sträcka ut en fot i knähöjd utan att tappa balansen. Det spelar ju ingen roll hur mycket man skriker.
Citera
2020-11-27, 18:21
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Förstår att hjärnan vägrar inse fakta men det är svart på tre st längst fram.. Kolla speciellt in den långe som nästan håller på att ramla då han lyfter benet för en sidekick i lårhöjd på en normallång person. Jag har inte sett något liknande

En gulbältare där bak slår med knogarna pekandes rakt upp i vädret, vilket hade lett till han brutit handen om han slagit med kraft, vilket han dock nog inte har kapacitet att göra i vilket fall
Citera
2020-11-27, 18:32
  #53
Medlem
På tal om 80-talet jämfört med nu..

Conor Mcgreggors Taekwondoinstruktör dömdes till 5 års fängelse för dråp via enskilt slag.


Ireland's Jonathan Dargan, 49, was found guilty of manslaughter and sentenced to five-and-a-half years in jail. Dargan was charged with killing with a lone punch in a chance encounter.


The Times cited Judge Pauline Codd as believing that Dargan was “a man who was in control of the situation and not somebody in fear. She said the jury had rejected Dargan’s defence and that CCTV evidence also showed this not to be the case.”

One aspect that led to Codd’s conclusion was Dargan’s status as a professional mixed martial artist and an established Taekwondo instructor.


https://www.scrapdigest.com/conor-mcgregors-coach-kills-man-single-punch-details/2473/
__________________
Senast redigerad av User30 2020-11-27 kl. 18:51.
Citera
2020-11-27, 23:02
  #54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av User30
En gulbältare där bak slår med knogarna pekandes rakt upp i vädret, vilket hade lett till han brutit handen om han slagit med kraft, vilket han dock nog inte har kapacitet att göra i vilket fall

Hahaha. Jag måste erkänna att jag bara gluttat lite i filmen. Kollat lite i början och sen hoppat lite. Orkar inte se det
Citera
2020-11-27, 23:54
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Hahaha. Jag måste erkänna att jag bara gluttat lite i filmen. Kollat lite i början och sen hoppat lite. Orkar inte se det

Hur många i din klubb var på den nivån? Jag trodde min klubb var Mcdojo med två tre stycken sådana, varav 1 svart bältare.. Hela den klassen var okoordinerad.

Det sorgliga är när man ser duktiga utövare leverera sparkar som får K1-fighters att se vardagliga ut, och det låter som en explosion i byggnaden på mittsen, men så har de negligerat så jävla mycket annat och verkar ha noll fight-IQ, och usel struktur på sparringpassen.
Citera
2020-11-28, 11:44
  #56
Medlem
one_sizes avatar
Det är fan sorgligt att se utvecklingen, den nivån som tkd gruppen som länkas till håller hade jag förväntat mig från hapkido och även då brukade det finnas åtminstone ett par som var tillräckligt atletiska för att få det att se bra ut. Så obskyra sporter eller sporter utan någon form av tävlingskomponent brukar ha denna typ av utövare men en OS-gren?! Och Gatan(tm) och Buren(tm) i all ära men som med brottning så brukade det finnas rena atleter som är där för att träna och tävla i sporten men så verkar inte fallet vara längre.

Den vuxna svartbältare måste antingen vara en gammal utövare som slutade pga någon skada och nu försöker återkomma utan att gradera ner sig alternativt så är det specialklassen för de alternativt begåvade... annars är det ofattbart hur någon kan komma upp i högre nivå i en sport som går mest ut på sparka utan att kunna utföra sparkar med någon form av kontroll och balans.
Citera
2020-11-28, 11:57
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Det är fan sorgligt att se utvecklingen, den nivån som tkd gruppen som länkas till håller hade jag förväntat mig från hapkido och även då brukade det finnas åtminstone ett par som var tillräckligt atletiska för att få det att se bra ut. Så obskyra sporter eller sporter utan någon form av tävlingskomponent brukar ha denna typ av utövare men en OS-gren?! Och Gatan(tm) och Buren(tm) i all ära men som med brottning så brukade det finnas rena atleter som är där för att träna och tävla i sporten men så verkar inte fallet vara längre.

Den vuxna svartbältare måste antingen vara en gammal utövare som slutade pga någon skada och nu försöker återkomma utan att gradera ner sig alternativt så är det specialklassen för de alternativt begåvade... annars är det ofattbart hur någon kan komma upp i högre nivå i en sport som går mest ut på sparka utan att kunna utföra sparkar med någon form av kontroll och balans.

Det var inte OS-stilen så de kör ungefär 60/40 sparkar/slag. Men fortfarande en katastrof.

Detta är däremot en som kör OS-stilen som jag tror blev avstängd för denna match.

Ofattbart långsam och dåligt koordinerad. En dedikerad gulbältare förr i tiden sopar golvet med honom.

https://m.youtube.com/watch?v=WKrJcbhF6Y4&t=58s
__________________
Senast redigerad av User30 2020-11-28 kl. 12:31.
Citera
2020-11-28, 11:59
  #58
Medlem
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EW6ax5/stangs-av-i-tva-ar-for-olaglig-fight
Citera
2020-11-28, 12:27
  #59
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EW6ax5/stangs-av-i-tva-ar-for-olaglig-fight

Citat:
Ursprungligen postat av User30
Det var inte OS-stilen så de kör ungefär 60/40 sparkar/slag. Men fortfarande en katastrof.

Detta är däremot en som kör OS-stilen som blev avstängd för denna match.

Ofattbart långsam och dåligt koordinerad. En dedikerad gulbältare förr i tiden sopar golvet med honom.

https://m.youtube.com/watch?v=WKrJcbhF6Y4&t=58s

Vilken sopa och dåre om det nu var han som sprang hela tiden, blev han livstids avstängd? Skönt. Var riktigt kass, gick inte att kolla på, dom sprang mest.

Lägg därtill att dom kör i ett jävla garage med en runkande publik till, riktiga jävla tattare. Om det var meningen att det skulle vara gangsta så misslyckades det totalt, var bara cringe. Sista gången jag tittar på dina videos, du postar bara skit.
Citera
2020-11-28, 12:31
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Vilken sopa och dåre om det nu var han som sprang hela tiden, blev han livstids avstängd? Skönt. Var riktigt kass, gick inte att kolla på, dom sprang mest.

Lägg därtill att dom kör i ett jävla garage med en runkande publik till, riktiga jävla tattare. Om det var meningen att det skulle vara gangsta så misslyckades det totalt, var bara cringe. Sista gången jag tittar på dina videos, du postar bara skit.

Det är möjligt att det inte var han men tidsmässigt stämmer det... Det var skandinavien åtminstone
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in