2020-11-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Folk som brinner för tävlingen i cool fightsport söker sig till boxning, muay thai eller MMA. Om de också gillar lite grejen med cool martial arts, då är det särskilt muay thai och MMA dom väljer. Så talanger som innan hade lyft karate etc. hamnar annanstans. Nörder som inte vill ha på munnen hamnar då i karate och annat.

Boxning i Sverige nedan. Ingen av dem slår från benen. Ingen snärt i slagen, ingen defensiv, ingen huvudparrering,. Boxaren till vänster inleder med att gå rakt in i ett slag.

Saknar helt grunderna som man ska kunna om man sparrar.

https://m.youtube.com/watch?v=Qi-qqPgR5Rg
Citera
2020-11-27, 14:58
Bannlyst
Tänk vilka framgångar Badou Jack hade kunnat nå om Sverige hade bättre boxning.
Citera
2020-11-27, 15:02
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Boxning i Sverige nedan. Ingen av dem slår från benen. Ingen snärt i slagen, ingen defensiv, ingen huvudparrering,. Boxaren till vänster inleder med att gå rakt in i ett slag.

Saknar helt grunderna som man ska kunna om man sparrar.

https://m.youtube.com/watch?v=Qi-qqPgR5Rg

Går inte att kolla på dina videos du postar För jävla CRINGE!

Om träningarna ser ut sådär hade man inte fått ut mycket av det.. Nu vet jag inte om du medvetet postar klipps på första gången utövare.
Citera
2020-11-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Går inte att kolla på dina videos du postar För jävla CRINGE!

Om träningarna ser ut sådär hade man inte fått ut mycket av det.. Nu vet jag inte om du medvetet postar klipps på första gången utövare.

Det ser ut så! Jag skrev även i trådstarten att kickboxningklubben var down syndrome.
Citera
2020-11-27, 15:11
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Det ser ut så! Jag skrev även i trådstarten att kickboxningklubben var down syndrome.

HAHA! Skrämmande.

Träffade på några stycken på boxningsklubben som ändå hade hållt på i över 10 år och många av dom var i god form. Nu var det iofs ingen sparring på passet jag deltog på, men det är jag ändå inte så intresserad av nuförtiden när man är på på fel sida av 30. Var ett bra fyspass.
Citera
2020-11-27, 15:17
Avslutad
Citat:
Exakt.

Har kollat in i princip alla kampsport klubbar i min nya stad. Ett stort jävla skämt! Var som ett dagis, riktigt skrämmande och sorgligt att kampsporten har influerats av dåliga YOGA övningar.

Hade tänkt delta på men på de flesta var det bara att vända i dörren. Grappling sporterna var desamma! Förutom med ett undantag där dom var rätt duktiga och intresserade utövare.

Muay Thai klubben var ok, skönt stuk på stället ändå trots utövarna var rätt kassa.

Boxningsklubben var rätt hyffsad, så blir förmodligen att börja gå på dom träningarna emellanåt. Brukar annars hålla igång bra på egen hand.

Så det var så illa. Ja Muai Thai brukar alltid funka. Boxning är bra om du gillar det. De klubbarna brukar väl också alltid vara ok vad jag vet var det än är i landet. Boxningsklubbarna är väl också alltid ok.

Annars tränar du själv som du gör redan. Gärna med en kompis eller om du har kompisar som vill träna så ni kan sparra lätt ett par ggr i veckan om ni har möjlighet till lokal. För att sparra ger ju mycketsom vi vet även om det bara är för att hålla sig igång och för motion. Det räcker för att hålla sig i form
Citera
2020-11-27, 15:20
Medlem
Citat:
HAHA! Skrämmande.

Träffade på några stycken på boxningsklubben som ändå hade hållt på i över 10 år och många av dom var i god form. Nu var det iofs ingen sparring på passet jag deltog på, men det är jag ändå inte så intresserad av nuförtiden när man är på på fel sida av 30. Var ett bra fyspass.

På boxningsklubben jag prövade gick det inte att sparra mellangruppen. De blockerade med huvudet. Jag använde inte ens högern. Jag nekades att få sparra tävlingsgruppen. Aldrig tränat boxning.
Citera
2020-11-27, 15:22
Medlem
Min erfarenhet är att det där är normaltillståndet på TKD-klubbar (klubben i trådstarten rankar bland de högsta i Sverige om jag inte misstolkar ITF-förbundets hemsida) och det är ingen slump att sporten har rykte som ineffektiv kampsport.

Modern TKD är både avancerat och ineffektivt på samma gång, vilket får effekten att de flesta ser ut som fumliga vitbälten i flera år. Det förvärras ytterligare av att bälten delas ut som smågodis trots få matt-timmar och vare sig man behärskar teknikerna eller inte.

Är det värre i Sverige än utomlands? Ingen aning, men jag ser precis samma kritik mot TKD på internationella forum.

Obligatorisk klassiker: https://m.youtube.com/watch?v=NMiNFh1Rk4s

Kickboxningsklubbar kan vara dåliga de också, men där kan resultat från tävlingar ofta tala för sig självt.
Senast redigerad av Soltecken 2020-11-27 kl. 15:26.
Citera
2020-11-27, 15:26
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Min erfarenhet är att det där är normaltillståndet på TKD-klubbar (klubben i trådstarten rankar bland de högsta i Sverige om jag inte misstolkar ITF-förbundets hemsida) och det är ingen slump att sporten har rykte som ineffektiv kampsport.

Modern TKD är både avancerat och ineffektivt på samma gång, vilket får effekten att de flesta ser ut som fumliga vitbälten i flera år. De förvärras ytterligare av att bälten delas ut som smågodis trots få matt-timmar och vare sig man behärskar teknikerna eller inte.

Är det värre i Sverige än utomlands? Ingen aning, men jag ser precis samma kritik mot TKD på internationella forum.

Kickboxningsklubbar kan vara dåliga de också, men där kan resultat från tävlingar ofta tala för sig självt.

HAHA! Komedi på hög nivå!
Citera
2020-11-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken

Modern TKD är både avancerat och ineffektivt på samma gång, vilket får effekten att de flesta ser ut som fumliga vitbälten i flera år. Det förvärras ytterligare av att bälten delas ut som smågodis trots få matt-timmar och vare sig man behärskar teknikerna eller inte.

Jag har tränat ITF Taekwondo och vet att Sverige har lamare regelverk än i VM. En tävlande blev diskad för att han sparkade ut motståndarens munskydd i svensk TKD-tävling.

Så t.om semikontakt är ännu mesigare i Sverige. Det är inte ens lönt att tävla. Desto bättre man är, ju större sannolikhet är det att man diskas för "överdriven kontakt"

Och som sagt, i boxningsklubben dominerade jag mellangruppen utan att använda mina fötter. Det var som att sparra ett barn.
Citera
2020-11-27, 16:08
Medlem
Det var en tjurig blattegubbe i boxningsklubben som radade upp alla för att slå på pads och ge kommentarer på slagstyrka

Han gick rakt förbi mig efter min höger.

Jag, TKD killen, var väl en boxare i ett tidigare liv, eller så suger svensk boxning precis lika mycket som TKD och allt annat.
Citera
2020-11-27, 16:28
Medlem
mendokses avatar
Om man har talang söker man sig inte till Karate eller Taekwondo, det vore att slänga sin talang i sjön.
De som har har talang finner du hos MMA-klubbar då det finns möjligheter i MMA att bli en stjärna.
På Kickboxing eller Thaiboxning är väl 80% av människorna där som något slags alternativ till ett Friskis & Svettis-pass.

Annars är det ju intressant tycker jag hur låg atletisk nivå det kan vara på kampsportsklubbar men det finns ju få andra sporter som helt otränade människor börjar med i vuxen ålder.
Det finns också en risk att själva kampsporterna blir urvattnade när hobby-Jonas som är totalt oatletisk men tränat 2 gånger i veckan i 5 år blir instruktör och sedan lär ut sin begränsade kunskap till nästa generation av hobbyutövare. Då sjunker nivån med varje generation tills det till slut inte finns mycket av värde kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in