Min erfarenhet är att det där är normaltillståndet på TKD-klubbar (klubben i trådstarten rankar bland de högsta i Sverige om jag inte misstolkar ITF-förbundets hemsida) och det är ingen slump att sporten har rykte som ineffektiv kampsport.
Modern TKD är både avancerat och ineffektivt på samma gång, vilket får effekten att de flesta ser ut som fumliga vitbälten i flera år. Det förvärras ytterligare av att bälten delas ut som smågodis trots få matt-timmar och vare sig man behärskar teknikerna eller inte.
Är det värre i Sverige än utomlands? Ingen aning, men jag ser precis samma kritik mot TKD på internationella forum.
Obligatorisk klassiker:
https://m.youtube.com/watch?v=NMiNFh1Rk4s
Kickboxningsklubbar kan vara dåliga de också, men där kan resultat från tävlingar ofta tala för sig självt.