2020-11-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja det är klart att det är säsongsbetonat och jag har också sagt hela tiden att det kommer komma tillbaka vid höst/vinter. Men att påstå att det skulle bli lika illa eller värre som i våras, när den faktiska pandemiska vågen kom, eller hålla i sig hela vägen till April? Nej det är rena fantasier.

Why would it not? The virus is no kinder than before, and the hospitals are filling up. Winter is the cruelest season for a seasonal respiratory virus.

We know from before when seasonal change lowers the R0 drastically. April. We know from the Southern Hemisphere when seasonal change lowered their R0. Late spring. Why would this change just to fit your world view?
Citera
2020-11-27, 22:17
Medlem
Citat:
Smittad är inte samma sak som att vara sjuk. I dessa tider vågar väl folk knappt röra sig ute om dom har en lätt snuva. Smittspridning säger mig absolut ingenting. Stängs skolorna för att lärarna är så pass sjuka att dom inte orkar jobba, eller stängs dom för att testerna säger att dom &/eller eleverna är sjuka och ledningen vågar inte hålla öppet pga covidshamming? Och hur många skolor rör det sig om? Är inte covid känt för att sprida sig i kluster? Jag är skeptisk minst sagt.
Nu får ej förskole barn gå t sin förskola om covid-19 finns i familjen..du säger ju att covid-19 är ej smittsamt.
Citera
2020-11-27, 22:17
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You should hear all the coughing and sniffling on the busses and trams in Göteborg. Most of which are packed.
Hehe, jag har bott i Stockholm större delen av mitt liv. Det låter som en vanlig höst/vinterdag när jag var påväg till jobbet med pendeltåget på morgonen.
Citera
2020-11-27, 22:19
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Exakt. Har aldrig bevisats.

Faktum är att hela Sjukdomsteorin (Germ theory of diseases)att vissa sjukdomar orsakas av mikroorganismer är inte bevisad.

Mycket ska man höra innan ögonen trillar av.
Källa på det?
Citera
2020-11-27, 22:21
Medlem
Citat:
Smittad är inte samma sak som att vara sjuk. I dessa tider vågar väl folk knappt röra sig ute om dom har en lätt snuva. Smittspridning säger mig absolut ingenting. Stängs skolorna för att lärarna är så pass sjuka att dom inte orkar jobba, eller stängs dom för att testerna säger att dom &/eller eleverna är sjuka och ledningen vågar inte hålla öppet pga covidshamming? Och hur många skolor rör det sig om? Är inte covid känt för att sprida sig i kluster? Jag är skeptisk minst sagt.

Det verkar finnas en ansenlig del skolor som har just smittokluster. Jag rapporterade ju tidigare om en låg/mellanstadieskola utanför Göteborg som helt stängt ned.

Här är du lite ologisk, för att inte alla ska bli sjuka i princip samtidigt (om än i kluster på olika platser vid olika tillfällen) och därmed tvinga fram stängning ar ändå, så måste man kontrollera spridningen på något sätt.
Citera
2020-11-27, 22:21
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vad är det för mening med att slussa elever ut i arbetslöshet? Vi står inför en depression på minst ett decennium. Stäng ner nu och fram till sommaren och låt alla gå om det år de skulle ha gått 20/21. Då får även de som har hamnat efter en chans att komma ikapp.
Ursäkta men vi slussar elever ut i arbetslöshet om vi fortsätter med dessa idiotiska lockdowns! Var ska dom söka jobb när allt stänger ner och går i konkurs? Stäng ner nu och fram till sommaren? Vilken planet lever du på egentligen? Jag har faktiskt inga ord. Det verkar som att ni är seriösa och inte trollar? Jag vet inte vad jag ska säga. Makalöst! Och oerhört sorgligt att den lågintelligenta delen av befolkningen får sätta agendan.
Citera
2020-11-27, 22:24
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Motorn i smittspridningen är förmodligen skolorna och kollektivtrafiken, dags att sätta in fler åtgärder där kanske.

Köpcentrum. Restauranger. Barer.

Även gymmen och där folk/barn motionerar inomhus. Säger sig självt att alla aktiviterter där man tar stora andetag och flåsar inomhus är riskfyllda. Idioti att ha gymmen och friskis/svettis för pensionärer öppna.
Citera
2020-11-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
26% or so of the population is 60+.
Det har ingen betydelse för beräkningen hur många som ingår i respektive åldersgrupp, eller vad de har för IFR inom gruppen. Den samlade IFR är ungefär 0.3%.
Citera
2020-11-27, 22:26
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det verkar finnas en ansenlig del skolor som har just smittokluster. Jag rapporterade ju tidigare om en låg/mellanstadieskola utanför Göteborg som helt stängt ned.

Här är du lite ologisk, för att inte alla ska bli sjuka i princip samtidigt (om än i kluster på olika platser vid olika tillfällen) och därmed tvinga fram stängning ar ändå, så måste man kontrollera spridningen på något sätt.
Ja men som sagt, är dom sjuka eller "sjuka". Det betyder ju allt. Kanske hade ingen ens märkt något om ingen hade testat sig? Klimatet är ju så jävla hispigt just nu. Nån som testar positivt för covid blir behandlad som spetälsk. Om du hostar eller nyser vid fel tillfälle blir du nästan stenad på plats
Citera
2020-11-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ja men som sagt, är dom sjuka eller "sjuka". Det betyder ju allt. Kanske hade ingen ens märkt något om ingen hade testat sig? Klimatet är ju så jävla hispigt just nu. Nån som testar positivt för covid blir behandlad som spetälsk. Om du hostar eller nyser vid fel tillfälle blir du nästan stenad på plats
Runt hälften av de vuxna som jag känner som ha haft Covid har varit rätt ordentligt sjuka mellan 3-10 dagar. Inget man jobbar med i alla fall. Jag var ordentligt sjuk i en dryg vecka, frugan i tre dygn.

Syrran var ordentligt sjuk i en vecka. Hennes man hade som en lätt förkylning. En granne låg på IVA en vecka. Det varierar kraftigt.
Citera
2020-11-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Köpcentrum. Restauranger. Barer.

Även gymmen och där folk/barn motionerar inomhus. Säger sig självt att alla aktiviterter där man tar stora andetag och flåsar inomhus är riskfyllda. Idioti att ha gymmen och friskis/svettis för pensionärer öppna.

Ja, stäng det någon eller några veckor så sjunker R.
Citera
2020-11-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det har ingen betydelse för beräkningen hur många som ingår i respektive åldersgrupp, eller vad de har för IFR inom gruppen. Den samlade IFR är ungefär 0.3%.

I seriously doubt it’s 0.3%. Where are you getting this number from?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in