2020-11-27, 21:59
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Låtsas argument?
Fhm och socialstyrelsen är på låtsas?

Hahahaha
Det är väl ni som brukar hata på FHM och kalla dom klåpare och massmördare? Har dom bara rätt när det gagnar din övertygelse?

Sen vill jag minnas att du vid flera tillfällen kallat uppgifter från Intensivvårdsregistret för fake news.

Jag skulle nog ligga lågt ett tag om jag var du
Citera
2020-11-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är väl ni som brukar hata på FHM och kalla dom klåpare och massmördare? Har dom bara rätt när det gagnar din övertygelse?

Sen vill jag minnas att du vid flera tillfällen kallat uppgifter från Intensivvårdsregistret för fake news.

Jag skulle nog ligga lågt ett tag om jag var du
Jasså?

Nej jag presenterade att en covid patient ligger dubbla tiden jämfört med en vanlig patient på iva.
Det säger intensivvårdsregistret med.
Citera
2020-11-27, 22:03
Medlem
Citat:
Sååå ungdomar ska gå miste om skolgång trots att varken dom eller deras lärare löper risk? Trevlig logik.
Hur många 70 plusare jobbar som lärare?

Denna kan du ta och läsa också, från Brittish Medical Journal:

Effect of school closures on mortality from coronavirus disease
2019: old and new predictions

Nu stänger dock klasser och till och med hela skolor ned pga massiv smittspridning. Det finns inte lärare till att upprätthålla undervisningen då de flesta är sjuka.
Citera
2020-11-27, 22:05
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från expressens artikel ser jag nu att det är scenariot på sidan 26 som Helen snackar om.

Och utgångspunkten för att dödsfallen ska peaka mellan 100 och 140 första halvan av december verkar vara att Sverige sätter in lika effektiva åtgärder som vi gjorde när det var som "hårdast" i våras.

Hmm... visserligen stänger krogarna nu kl 22 och regeln om 8 gäller. Men skolor är öppna. Och folk jobbar i mindre utsträckning hemma nu.

Dessutom är det vinter nu... Det måste de väl faktorerat in!?

Tänk på hysteriska julshoppingen. Tänk på alla julaktiviteter/julpyssel i skolan och sociala sammanhang. Det ska till stora beteendeförändringar för att vanligt folk ska agera annorlunda. Hårda åtgärder är ett måste. Naivt att tro att det räcker med att statsminister håller ett tal till nationen. Det är väl knappt någon som lyssnar på honom. Sedan har SVT/MSM hjärntvättat svenska folket genom att förringa och ljuga om viruset under hösten. Tegnell och SVT har bokstavligen ljugit om andra vågen för svenska folket när fallen började eskalera i Europa och USA i början av augusti. Flera debattörer i tråden varnade för att öppna skolorna redan i mitten av augusti! Jag tror att Anders Tegnell är en psykopat och fortfarande hoppas på flockimmunitet, kosta vad det vill i människoliv.
Citera
2020-11-27, 22:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från expressens artikel ser jag nu att det är scenariot på sidan 26 som Helen snackar om.

Och utgångspunkten för att dödsfallen ska peaka mellan 100 och 140 första halvan av december verkar vara att Sverige sätter in lika effektiva åtgärder som vi gjorde när det var som "hårdast" i våras.

Hmm... visserligen stänger krogarna nu kl 22 och regeln om 8 gäller. Men skolor är öppna. Och folk jobbar i mindre utsträckning hemma nu.

Dessutom är det vinter nu... Det måste de väl faktorerat in!?

Kolla på USA var smittan sprids mest. Norra inlandet har betydligt större smittspridning o det minskar mot kusterna o söderut. Så vintern verkar ha stor negativ effekt.
Citera
2020-11-27, 22:09
Medlem
Citat:
Det scenariot existerar bara i eran fantasi!

Why? Seasonal change limited the first wave and the same pattern has been observed in the Southern Hemisphere, which peaked during their winter seasons and trailed off massively following their late-spring season.

Follow facts, patterns and logic, not emotions.
Citera
2020-11-27, 22:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu stänger dock klasser och till och med hela skolor ned pga massiv smittspridning. Det finns inte lärare till att upprätthålla undervisningen då de flesta är sjuka.
Smittad är inte samma sak som att vara sjuk. I dessa tider vågar väl folk knappt röra sig ute om dom har en lätt snuva. Smittspridning säger mig absolut ingenting. Stängs skolorna för att lärarna är så pass sjuka att dom inte orkar jobba, eller stängs dom för att testerna säger att dom &/eller eleverna är sjuka och ledningen vågar inte hålla öppet pga covidshamming? Och hur många skolor rör det sig om? Är inte covid känt för att sprida sig i kluster? Jag är skeptisk minst sagt.
Citera
2020-11-27, 22:12
Medlem
Jag läste just på Emanuel Karlstens sida att orsaken till att man kan behandla fler äldre på IVA än tidigare är att de förbättringar man gjort i IVA-vården innebär att man har mindre brutala metoder för Covid (man behöver inte respiratorer) och tack vare detta så kan man erbjuda IVA-vård till fler äldre. De tål vården helt enkelt.
Citera
2020-11-27, 22:13
Medlem
Citat:
Smittad är inte samma sak som att vara sjuk. I dessa tider vågar väl folk knappt röra sig ute om dom har en lätt snuva.

You should hear all the coughing and sniffling on the busses and trams in Göteborg. Most of which are packed.
Citera
2020-11-27, 22:13
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Why? Seasonal change limited the first wave and the same pattern has been observed in the Southern Hemisphere, which peaked during their winter seasons and trailed off massively following their late-spring season.

Follow facts, patterns and logic, not emotions.
Ja det är klart att det är säsongsbetonat och jag har också sagt hela tiden att det kommer komma tillbaka vid höst/vinter. Men att påstå att det skulle bli lika illa eller värre som i våras, när den faktiska pandemiska vågen kom, eller hålla i sig hela vägen till April? Nej det är rena fantasier.
Citera
2020-11-27, 22:14
Medlem
Motorn i smittspridningen är förmodligen skolorna och kollektivtrafiken, dags att sätta in fler åtgärder där kanske.
Citera
2020-11-27, 22:15
Medlem
Citat:
Sååå ungdomar ska gå miste om skolgång trots att varken dom eller deras lärare löper risk? Trevlig logik.
Hur många 70 plusare jobbar som lärare?

Denna kan du ta och läsa också, från Brittish Medical Journal:

Effect of school closures on mortality from coronavirus disease
2019: old and new predictions

Vad är det för mening med att slussa elever ut i arbetslöshet? Vi står inför en depression på minst ett decennium. Stäng ner nu och fram till sommaren och låt alla gå om det år de skulle ha gått 20/21. Då får även de som har hamnat efter en chans att komma ikapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in