2020-11-27, 17:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du verkar veta precis hur det funkar. Hörde också något likande från en grannes svärmors kompis som hade hört att det är så man prioriterar. Kändisarna kommer dock före journalisterna i prioriteringen.

Aktiva anhöriga är en förutsättning för andra att få vård.
Så smart att ha besöksförbud när de vägrade äldre adekvat vård.
Citera
2020-11-27, 18:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant studie som visar att det går att höja nivån d vitamin i blodet rejält på en vecka. Börjar man ta d vitamin vid positivt test så blir man virusfri fortare o har lägre nivå markörer för blodproppsrisk

Men det var en grym dos. Helt vanlig D3 i 60000 iU per dag i en vecka. Förutsätter dessutom att du har låga nivåer för att du ska få dessa positiva resultat.

https://pmj.bmj.com/content/early/2020/11/12/postgradmedj-2020-139065.full
Citera
2020-11-27, 18:11
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du verkar veta precis hur det funkar. Hörde också något likande från en grannes svärmors kompis som hade hört att det är så man prioriterar. Kändisarna kommer dock före journalisterna i prioriteringen.
Ok? Så i din lilla värld så är det alltså tack vare alla dessa enorma resurser som svensk sjukvård har, både i form av kapital och humankapital, som vi klarade oss så bra.

Fan, din analytiska förmåga står verkligen ut. Om jag skickar ett PM med en anonym emailadress till Stefan Löfven, har du möjlighet att skicka över lite "tips", så att vi får ordning på detta?
Citera
2020-11-27, 18:13
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra att OECD står fast vid sin ståndpunkt.

Tegnell sa ju tidigt att testning o smittspårning inte var lönt när väl vi hade allmän spridning. För alternativ 3 är bred testning inte viktigt. Så tog väldigt lång tid att komma igång vilket ju självklart visar sig som en bottenplacering även i testkategorin.

." I den uppdaterade tabellen hamnar Sverige i botten vad gäller testning"

Det var uppenbart från första början att Tegnells arbetsuppgift var att tona ned antal nya fall och dödstal. När antalet smittade började öka så vägrade att han att testa för att inte sprida panik. Hela tiden körde han snacket om att testning inte var meningsfullt för att det bara gav en ögonblicksbild. Han menade att två timmar senare kunde man bli smittad. Nu när vi vet att Tegnell satsade på flockimmunitet så förstår man varför han tonade ned och ljög.
Citera
2020-11-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Av totalt drygt 4400 vårdtillfällen på iva har alltså bara 25% varit över 70. Trots att det är i gruppen 70+ vi finner de allra flesta allvarligt sjuka. Det visar sig rent av att det vårdats många fler i åldersgrupp 50-59 år än i gruppen 70-79 år... Det råder alltså ingen som helst tvekan att är du 70+ så är det bäst att du är politiker, journalist eller kändis om du vill ha chans att få intensivvård!

Mina personliga iakttagelser passar ihop med ditt resonemang. Jag tillbringade ung två månader inom covidvården (mars + april) i en region. Jag såg ingen patient som var över 70 år. Jag skrev om detta i denna tråd.
Citera
2020-11-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Mina personliga iakttagelser passar ihop med ditt resonemang. Jag tillbringade ung två månader inom covidvården (mars + april) i en region. Jag såg ingen patient som var över 70 år. Jag skrev om detta i denna tråd.

Som jag misstänkt, tack för att du bekräftar. Jag tror att alla skulle må bra av en ordentlig genomlysning av vad som skett en dag. Men tyvärr så kommer det nog begravas i evighetslånga utredningar och tystas ned.

Om man har en äldre anhörig som blir sjuk så gäller det att stå på sig i vinter. Men samtidigt kommer nog vården krascha om de skickar in mängder med åldringar till sjukhusen. Det kommer nog bli en mörk vinter för er i vården.
Citera
2020-11-27, 18:22
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det blir inte vackrare utav det är över 4.500 döda över 80 år.
Utav dessa var det nästan ingen alls som fick intensivvård.

Dessutom kan man notera att den enda som var över 90 år och fick intensivvård i våras överlevde. Så tramset om att det var meningslöst att försöka rädda livet på dom över 80 fanns inte mycket sanning i.

Den enkla sanningen är att det saknades intensivvårdkapacitet helt oavsett hur mycket man ljög om motsatsen.

Det är verkligen helt vidrigt hemskt och jag hoppas att de anhöriga ställer till ett himla liv! Skulle min farmor eller mormor och morfar inte få vård om de får covid så kommer jag bli vansinnig. Men så bor de inte på hem heller, utan nära sin familj med barn och barnbarn.
Citera
2020-11-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Jag såg knappt någon svensk......
Citera
2020-11-27, 18:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya fall minskar... Det verkar ju bra... Har vi peakat i smittspridning?

FHM påstod igår att peaken kommer i mitten av dec. De brukar ju ha fel i det mesta men jag vet inte hur jag ska tolka dagens minskning. Minskar testkapaciteten för allmänheten dag för dag eller?
Men I Stockholm ökar det enligt platz.se

2316 nya fall rapporteras idag. Förra fredagen rapporterades 1560.

Edit
2316 ska det vara (ej 2416)
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-27 kl. 18:38.
Citera
2020-11-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Jag såg knappt någon svensk......

En teori - kanske lättare att övertyga snälle svennebanan att stanna hemma med Ipren och drunkna i sitt lungsekret i hemmet än att förmå Alibaba och hans fyrtio släktingar att hålla sig borta?
Citera
2020-11-27, 18:30
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men I Stockholm ökar det enligt platz.se

2416 nya fall rapporteras idag. Förra fredagen rapporterades 1560.

Finns det någon vettig graf för oss stockholmare. Malmö har bästa översikten. Resten är katastrofalt dålig. Pinsamt för att vara ledande IT-nation och inte kunna snickra ihop sidor med lättöverskådliga grafer. FHM måste vara sämst i väst-världen på detta, dock har man aldrigt haft ambitionen att informera befolkningen om vad som verkligen sker.
Citera
2020-11-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
En teori - kanske lättare att övertyga snälle svennebanan att stanna hemma med Ipren och drunkna i sitt lungsekret i hemmet än att förmå Alibaba och hans fyrtio släktingar att hålla sig borta?

Kanske. Akut mottagningen de senare åren är 80% icke svenskar också. Iaf i min stad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in