2020-11-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det bedöms allt för lättvindigt att vissa ”inte skulle klara” intensivvård. Och ju fler covidpatienter de tvingas ta hand om desto striktare blir kriterierna för vem som bedöms klara intensivvård. Det är rätt naturligt. Inget man ska klandra personalen för hårt för heller då det handlar om att de ska klara trycket också. Men en ärlig debatt behövs så att folk inser allvaret.
Det jag möjligen kan ge dig är att folk boendes på SÄBO inte skrevs in i tillräckligt hög utsträckning under våren. Lite syrgas och drop hade räddat många liv. Nu gavs smärtstillande istället. Tröskeln från att vara inskriven till att få en plats på IVA är dock antagligen fortsatt väldigt hög. Konstigt vore annars. Många äldre klarar inte den typ av vård IVA innebär.
Jag tror även att en delanledning till att vi ser så många inskrivna på sjukhus i Sverige just nu är att folk på SÄBO skrivs in i större utsträckning än under våren.
Jag har försökt hitta åldersfördelning på dagens patienter utanför intensivvården för att på så sätt styrka min tes. Men hittills inte hittat något.
Citera
2020-11-27, 16:05
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den rapporten är inte bara gjord av FHM utan även finska Institutet för hälsa och välfärd.

Man tycker synd om de två från THL som bidragit (Nohynek och Helve). Är det f.ö. inte ganska intressant att ingen person från FoHM satt sitt namn på alstret? Om detta var vetenskap så borde det ju vara meriterande att stå för sina bidrag.

Det finns säkert gedigna arbeten också från FoHM, men när det gäller Covid19-hanteringen har vi mest sett haverierna.
Citera
2020-11-27, 16:06
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, i princip alla åtgärder som endast pågår under fyra veckor är meningslösa.

Då får man väl ha dessa åtgärder under minst fyra månader. Men då gråter vissa ändå.
Citera
2020-11-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tycker det redovisas rätt dåligt kring hur mycket allmänheten faktiskt får testa sig..

Har försökt kolla min regions hemsida men där står bara vagt om att man testar allmänheten i den mån man kan, efter att de prioriterade grupperna fått sitt, ungefär. Så jag tycker det verkar vara en minst sagt undermålig rapportering. Skulle uppskatta rapporter upplagda ungefär som: "Denna vecka ville 50.000 från allmänheten testa sig, vi kunde tillgodose 10.000 av dessa". En transparens som skulle göra det möjligt att få någon uppfattning dels om pandemin men dels även om hur testningen sköts/missköts. Men antar att det inte finns något intresse av sådan transparens, hos de som sitter på uppgifterna.

Jag menar, vi har datorer. Är nog inte SÅ svårt att dra ut antalet "förfrågningar" varje vecka från typ 1177. Om man vill....

Känns rätt oklart kring testningen. Exempelvis slogs "rekord" kring antalet tester förra veckan trots alla krigsrubriker kring just testningen vi sett den senaste tiden. Nu verkar ju snabbtester vara på ingång också, varvid smittspridningen kommer "tillta" även om den minskar. Vi får kika på andelen positiva istället.
Citera
2020-11-27, 16:09
Medlem
welcometorealitys avatar
Varför stämmer aldrig Worldometer för Sveriges del, den har visat fel i flera veckor nu om antalet döda, media skriver 59 men Worldometer skriver bara 16 döda, försöker Sverige mörka inför omvärlden?
Citera
2020-11-27, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Varför stämmer aldrig Worldometer för Sveriges del, den har visat fel i flera veckor nu om antalet döda, media skriver 59 men Worldometer skriver bara 16 döda, försöker Sverige mörka inför omvärlden?

Hur många totalt antal döda är registrerade för Sverige på Worldometer? 6681? Vilken är den officiella siffran över totalt antal döda i Sverige?
Citera
2020-11-27, 16:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, i princip alla åtgärder som endast pågår under fyra veckor är meningslösa.
Skitsnack.
Citera
2020-11-27, 16:15
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur många totalt antal döda är registrerade för Sverige på Worldometer? 6681? Vilken är den officiella siffran över totalt antal döda i Sverige?

Så den officiella dödssifran stämmer, men inte den som rapporteras varje dag?
Citera
2020-11-27, 16:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya fall minskar... Det verkar ju bra... Har vi peakat i smittspridning?

FHM påstod igår att peaken kommer i mitten av dec. De brukar ju ha fel i det mesta men jag vet inte hur jag ska tolka dagens minskning. Minskar testkapaciteten för allmänheten dag för dag eller?

Nåt av de största labben har problem rapporterades det härom dan. Kan absolut betyda att testningen har minskat.
Senast redigerad av fernebo 2020-11-27 kl. 16:19.
Citera
2020-11-27, 16:19
Medlem
Berättelse från vårdpersonalen om covid och hur det påverkar vården.

Det anknyter till mitt tidigare inlägg idag:

I Piteå sprids nu covid snabbt i samhället. På hälsocentralen måste de tänka nytt varje dag för att klara en ökad arbetsbelastning och mer provtagning.

Ett väldigt intressant reportage där chefen berättar att de är väldigt tacksamma att pensionärer kommer in och arbetar extra, för att ställa upp och klara av arbetsbelastningen. Och att personalen är sliten. De har tyvärr fått rätt långa tider på provsvaren dock, vilket man ju kan förstå...

Min respekt för vårdpersonal har bara ökat och ökat under pandemin. Jag förstår inte hur de orkar! 🌹

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/november/smittspridningen-tvingar-primarvarden-att-stalla-om-igen/
Citera
2020-11-27, 16:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nåt av de största labben har problem rapporterades härom dan. Kan absolut betyda att testningen har minskat.
Fan att de inte klarar av att varje dag rapportera antalet de testat. En skitenkel sak att fixa...
Citera
2020-11-27, 16:21
Bannlyst
"OECD har nu rättat rapporten som jämför coronahanteringen i olika länder. Organisationen gör bara en ändring och den sänker Sveriges resultat ännu mer."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in