Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Det bedöms allt för lättvindigt att vissa ”inte skulle klara” intensivvård. Och ju fler covidpatienter de tvingas ta hand om desto striktare blir kriterierna för vem som bedöms klara intensivvård. Det är rätt naturligt. Inget man ska klandra personalen för hårt för heller då det handlar om att de ska klara trycket också. Men en ärlig debatt behövs så att folk inser allvaret.
Det jag möjligen kan ge dig är att folk boendes på SÄBO inte skrevs in i tillräckligt hög utsträckning under våren. Lite syrgas och drop hade räddat många liv. Nu gavs smärtstillande istället. Tröskeln från att vara inskriven till att få en plats på IVA är dock antagligen fortsatt väldigt hög. Konstigt vore annars. Många äldre klarar inte den typ av vård IVA innebär.
Jag tror även att en delanledning till att vi ser så många inskrivna på sjukhus i Sverige just nu är att folk på SÄBO skrivs in i större utsträckning än under våren.
Jag har försökt hitta åldersfördelning på dagens patienter utanför intensivvården för att på så sätt styrka min tes. Men hittills inte hittat något.