2020-11-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Eller så kollar vi på länder och regioner som Taiwan, Singapore och Hong Kong?
Har de lyckats halvera tusentals fall per dag snabbare än två veckor, menar du?
Citera
2020-11-27, 15:54
Medlem
Som trådrubriken lyder orsakade pandemin panik för mig idag. Först en kärring som står 1 cm bakom mig i kön till kassan och trots att jag vänder mig om och säger till henne att hon står för nära, hon måste hålla avstånd, 1,5 meter, så reagerar hon inte utan tittar bara tomt framför sig som vore hon en zombie. Hon kanske var döv? Eller så kunde hon ingen svenska. Kärringjävel!!
På väg hem när jag väntar på bussen står en skitig gubbtjyv med nån slags släpvagn efter sig och hostar rakt ut i luften. Låter som att han har lugncancer. Jag utropar "men för i helvete då!" och går snabbt längre bort från honom. Inte heller där någon reaktion, bara stirrandes tomt framför sig. En till coronazombie. Gubbjävel!!
Vad FAN är det för fel på folk egentligen???
Citera
2020-11-27, 15:55
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, du har missuppfattat det stycket.
När man läser en vetenskaplig rapport så måste man lusläsa varenda ord, och även dess kontext. Man kan inte bryta ut några ord ut ett stycke, och göra en egen tolkning.

Allra minst måste man väga in ett helt stycke, eftersom styckeindelningen i en vetenskaplig rapport oftast har en djupare innebörd än att göra texten lättläst.

Tro mig, jag lusläste den rapporten när den kom. Tror jag gick igenom den tre gånger.
Det var faktiskt den som fick mig att helt sluta följa vad som händer i Sverige. Efter att ha läst den rapporten går det inte att ta något som kommer från FoHM på allvar.

Det lilla fikonlövet du nämner ger jag inget för. Varför alls presentera siffror, om de är av en sådan art att de inget berättar.
Att barn i huvudsak får väldigt milda symptom har vi vetat åtminstone sedan mars. Det behövs det ingen dylik rapport för. Inga fina grafer som jämför äpplen och yxskaft.

Naturligtvis är det tragiskt att en s.k. expertmyndighet ägnar sig åt dylikt.
Citera
2020-11-27, 15:55
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Man har inte sett någon stor smittspridning från skolbarn någonstans, vad jag förstår.

För övrigt tror jag att du har bestämt dig på förhand vad du tycker att svaret ska vara. Så du kommer inte godta några studier förrän de bekräftar din slutsats.

Children may transmit coronavirus at the same rate as adults
https://theconversation.com/children-may-transmit-coronavirus-at-the-same-rate-as-adults-what-we-now-know-about-schools-and-covi d-19-150523
Citera
2020-11-27, 15:56
Medlem
Citat:
Det intressanta vore att det troligtvis har en bra effekt. Då är det inte så bortslösat.
Att minska antalet fall per dag från 5,000 till 1,250 är helt meningslöst, om man tänkt öppna upp sen, och det är december.

Dessutom är det ett best-case scenario. Det är inte som att Tyskland lyckas halvera sina fall nu på två veckor. Det var något man klarade när man hade vädret på sin sida.
Citera
2020-11-27, 15:59
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Effekten blir dock inte bättre än de restriktioner man har efteråt för att förhindra ytterligare stegring.

Exempelvis en nedstängning i fyra veckor följt av dagens restriktioner, det skulle göra skillnad.

Eller en nedstängning i fyra veckor följt av massiv testning med snabbtester för att fånga alla fall. Det skulle också göra skillnad.

Eller massiv testning enbart.

Att kombinera insatser är givetvis bra. Bättre än att göra så lite som möjligt.
Citera
2020-11-27, 15:59
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Eller så kollar vi på länder och regioner som Taiwan, Singapore och Hong Kong?
Östasiatiska länder verkar ha högre d vitamin nivåer hos sin äldre befolkning. Den metabola hälsan där är mycket bättre än i västvärlden.

Sen har dom säkerligen högre korsimmunitet.

Det är bara spekulationer men att bara jämföra länder rakt av utan att väga in diverse variabler är missvisande.
Citera
2020-11-27, 16:01
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Att minska antalet fall per dag från 5,000 till 1,250 är helt meningslöst, om man tänkt öppna upp sen, och det är december.

Dessutom är det ett best-case scenario. Det är inte som att Tyskland lyckas halvera sina fall nu på två veckor. Det var något man klarade när man hade vädret på sin sida.

Klart att det inte är meningslöst. Då kan man lika gärna kalla åtgärder för meningslösa.
Citera
2020-11-27, 16:02
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Beror ju på hur man ser på saker och ting. Ni verkar ju bara bry er om de dom dör i covid och skita i resten. Då blir det så klart helt ointressant om det dör 90k eller 100k totalt för er.
Kolla på total dödlighet - ok?

Du behöver inte något dödscertifikat. Bara kolla på hur många personer SCB rapporterar som döda sedan mars.

Vad ser du? Stor överdödlighet i ungefär samma ordning som rapporterade döda i covid sedan pandemin slog till.

Och nej, bara en liten del av befolkningen smittades i våras, så om det fanns ett "överskott av underdödlighet lagrat från ifjol" så har den bara haft en marginell effekt. Ok? Det här handlar om betingade sannolikheter och logiskt tänkande.

Vi har inte sett tusentals unga män ta livet av sig bara för att dom inte kunde gå till universitetet och dricka kaffe latte. Vi har inte sett något Unge Werthes Lidande-scenario på grund av pandemin.

Vi har en kraftig överdödlighet på grund av ett nytt virus, en pandemi.

Kolla på datan för helvete.
Citera
2020-11-27, 16:03
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Östasiatiska länder verkar ha högre d vitamin nivåer hos sin äldre befolkning. Den metabola hälsan där är mycket bättre än i västvärlden.

Sen har dom säkerligen högre korsimmunitet.

Det är bara spekulationer men att bara jämföra länder rakt av utan att väga in diverse variabler är missvisande.

Men ändå så vill folk jämföra Sverige med andra länder...
Citera
2020-11-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya fall minskar... Det verkar ju bra... Har vi peakat i smittspridning?

FHM påstod igår att peaken kommer i mitten av dec. De brukar ju ha fel i det mesta men jag vet inte hur jag ska tolka dagens minskning. Minskar testkapaciteten för allmänheten dag för dag eller?

Jag tycker det redovisas rätt dåligt kring hur mycket allmänheten faktiskt får testa sig..

Har försökt kolla min regions hemsida men där står bara vagt om att man testar allmänheten i den mån man kan, efter att de prioriterade grupperna fått sitt, ungefär. Så jag tycker det verkar vara en minst sagt undermålig rapportering. Skulle uppskatta rapporter upplagda ungefär som: "Denna vecka ville 50.000 från allmänheten testa sig, vi kunde tillgodose 10.000 av dessa". En transparens som skulle göra det möjligt att få någon uppfattning dels om pandemin men dels även om hur testningen sköts/missköts. Men antar att det inte finns något intresse av sådan transparens, hos de som sitter på uppgifterna.

Jag menar, vi har datorer. Är nog inte SÅ svårt att dra ut antalet "förfrågningar" varje vecka från typ 1177. Om man vill....
Citera
2020-11-27, 16:04
Medlem
Citat:
Klart att det inte är meningslöst. Då kan man lika gärna kalla åtgärder för meningslösa.
Ja, i princip alla åtgärder som endast pågår under fyra veckor är meningslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in