Citat:
Ursprungligen postat av
Gizur
https://stoppapressarna.se/svenskt/fredrick-federley-visste-allt-om-sambons-barnvaldtakter
Påståendet i artikeln att Federley skulle ha erbjudit folk att läsa domen framstår som märkligt, varför skulle han det? Som om det skulle förmildra saken om folk skulle få läsa om övergreppen?
Läser artikeln igen och antingen missade jag det förut eller så har de uppdaterat artikeln, för där finns en möjlig förklaring:
Citat:
Fredrick Federley ska även ha berättat för vänner och bekanta om 42-åringen som flyttat in hos honom.
– Han har varit så fräck att han sagt att sambon suttit inne och samtidigt erbjudit dem att läsa igenom domen, men då har de självfallet sagt ”nej tack”, det tycker jag visar på hur Federley manipulerar folk.
Jag tolkar det så här: FF säger till folk att hans sambo suttit i fängelse och erbjudit vänner och bekanta att läsa domen, men han har inte sagt vad det handlar om för brott. Vännerna är då artiga som folk är och tackar nej till det, och frågar kanske inte heller om vad det handlat om för brott.
Som om man själv träffat på en bekant och dennes nya sambo, bekanten säger att sambon kommit ut från fängelse nyligen och ”du kan få läsa domen om du vill”. Självklart säger man ”nejdå, det behövs inte”. Man litar på sin bekant och vill inte snoka vidare och skapa en pinsam stund. Man frågar förmodligen inte heller ”vilket brott var det?”.
Det framstår alltså som att erbjudandet att läsa domen handlar om att slippa berätta vad det hela handlar om, eftersom folk tackar nej till att få veta detaljerna. Möjligen har de bekanta då varit medvetna om att sambon suttit i fängelse men inte för vilket brott. Litar de på FF kanske de antagit att det handlat om ett ekobrott eller så. Detta ända fram tills i helgen då det hela nystades upp och det framkom att det var barnvåldtäkter det handlade om.
Fast å andra sidan, varför skulle FF alls berätta om det. Det enklaste hade ju varit att bara hålla käften Om fängelsevistelsen.