2020-07-20, 19:17
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normand
Av MGM lämnat DNA kan ge träff från andra fortfarande ouppklarade mål. Denn Olof H*rning a.k.a W*berg verkar ha tendenser till seriebrott.

Man kan dra paraleller till Golden state killer som man kan följa en väldigt spännande dokumentär på HBO om. Dokummentären heter I'll be gone in the dark.
Tror inte MGM Olof behöver lämna DNA.
Han går fri på grund av att han inte fyllt 21 innan brottet.Resultatet av DNA spåret på Malins kläder offentliggörs nog inte av den anledningen.
Citera
2020-07-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normand
Av MGM lämnat DNA kan ge träff från andra fortfarande ouppklarade mål. Denn Olof H*rning a.k.a W*berg verkar ha tendenser till seriebrott.

Man kan dra paraleller till Golden state killer som man kan följa en väldigt spännande dokumentär på HBO om. Dokummentären heter I'll be gone in the dark.

Du har nog fått en del om bakfoten är jag rädd. Det finns inte någonting som tyder på att den misstänkte/friade har begått något annat brott än det mot Malin, förutom stölden som han också var åtalad för.
Citera
2020-11-27, 07:16
Medlem
Allehanda.se idag:

Citat:
Sensationellt genombrott i Malinmordet – dna-spår säkrat efter 24 år: "Otroligt intressant läge".

Det är ett otroligt intressant läge som uppstått i och med NFC:s framgång med att få fram en sökbar dna-profil, säger överåklagare Mats Svensson, som leder förundersökningen, med målsättning att Högsta domstolen ska ta upp det.

Nyheten om dna-spåret, som enligt polisens uppgifter är en spermafläck i midjehöjd på ett plagg som Malin bar, är sensationell.

– Tack vare det håller jag nu på med det ett av de mest intressanta resningsärendena på länge, säger Mats Svensson.

Mängden dna har gång på gång rapporterats vara liten. Vilket har lett till avvaktan med analys eftersom tekniken hittills inte kunnat garantera något svar.

Men fullt så enkelt är det emellertid inte.

Det finns en preskriptionstid på 15 år för mord; om förövaren var under 21 år när brottet begicks.

Men inte ens så enkelt är det.

– Nej, det finns undantag mot det också. Det ska bli väldigt intressant att se hur bestämmelserna tolkas av Högsta Domstolen.

Mats Svensson säger att HD nu har två frågor att ta ställning till:

* Är brottet preskriberat mot den person som friades i hovrätten i oktober 1998?

* Hur får man gå till väga för att topsa (skaffa sig dna) den personen?

Har det tagits dna på den person som dömdes i tingsrätten och friades ett år senare?

– Nej, det finns inte. Om man kommer så långt att det tas dna på den person som varit misstänkt så kan det leda till ny rättegång mot honom – men det kan också visa att det inte är hans dna man hittat, och då blir fallet intressant på ett annat sätt.

Kan det bli så att mannen som friades i hovrätten tvingas lämna dna-prov trots att han inte är misstänkt?

– Ja, det kan bli så. För att man ska kunna komma vidare med utredningen, säger Mats Svensson.

Kan det också bli så att dna-spåret matchar den i hovrätten friade mannens dna, men att han ändå inte kan dömas med hänvisning till preskription?

– Så kan det också bli.

Vad lutar det åt?

– Jag kan inte säga. Mitt argument för att det här inte är preskriberat är att det finns preskriptionsavbrott för att mannen varit häktad och åtalad.

https://www.allehanda.se/artikel/sensationellt-genombrott-i-malinmordet-dna-spar-sakrat-efter-24-ar-otroligt-intressant-lage

Hela artikeln är inte bifogad bara delar.
Senast redigerad av GH1789 2020-11-27 kl. 07:18.
Citera
2020-11-27, 09:11
Medlem
Nu är jag inte med, har inte Olof redan lämnat DNA-prov sedan tidigare, han har ju varit huvudmisstänkt.
Citera
2020-11-27, 09:38
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Nu är jag inte med, har inte Olof redan lämnat DNA-prov sedan tidigare, han har ju varit huvudmisstänkt.
Det är ingenting man får spara, om personen i fråga senare blir frikänd.
Citera
2020-11-27, 10:19
Medlem
Citat:

Inte säkert då det inte fanns någon framtagen DNA-profil. Utredarna kanske såg det som poänglöst då.
Citera
2020-11-27, 10:56
Medlem
Är det någon som bor i närheten av den förmodade mördaren som kan ställa upp på att konfrontera honom?
Var bor han förresten?
Nån som kan lägga upp personuppgifterna?
Citera
2020-11-27, 12:43
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Inte säkert då det inte fanns någon framtagen DNA-profil. Utredarna kanske såg det som poänglöst då.

Kan ni inte tänka lite? Skulle polisen ha sparat en frikänd persons DNA-profil?
Citera
2020-11-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det är ingenting man får spara, om personen i fråga senare blir frikänd.

Det där är information som jag inte hade en aning om. Känns konstigt att det inte är så.
Citera
2020-11-27, 13:21
Medlem
Enligt GW kommer det inte att lyckas med resning pga att brottet är preskriberat. (Hoppas han har fel)
Sen säger han också att "stjärn" psykologen/minnesforskaren Sven - Å Kristenson var inblandad , och då går det som det går.. Helt åt helvete...
Citera
2020-11-27, 14:25
Medlem
Kranbilsattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Är det någon som bor i närheten av den förmodade mördaren som kan ställa upp på att konfrontera honom?
Var bor han förresten?
Nån som kan lägga upp personuppgifterna?

Han bor i Sveg vad jag vet.
Citera
2020-11-27, 14:58
Medlem
barkeepers avatar
Finns han med bild någonstans?
Jag använder inte fejkbook
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto