Allehanda.se idag:
Citat:
Sensationellt genombrott i Malinmordet – dna-spår säkrat efter 24 år: "Otroligt intressant läge".
Det är ett otroligt intressant läge som uppstått i och med NFC:s framgång med att få fram en sökbar dna-profil, säger överåklagare Mats Svensson, som leder förundersökningen, med målsättning att Högsta domstolen ska ta upp det.
Nyheten om dna-spåret, som enligt polisens uppgifter är en spermafläck i midjehöjd på ett plagg som Malin bar, är sensationell.
– Tack vare det håller jag nu på med det ett av de mest intressanta resningsärendena på länge, säger Mats Svensson.
Mängden dna har gång på gång rapporterats vara liten. Vilket har lett till avvaktan med analys eftersom tekniken hittills inte kunnat garantera något svar.
Men fullt så enkelt är det emellertid inte.
Det finns en preskriptionstid på 15 år för mord; om förövaren var under 21 år när brottet begicks.
Men inte ens så enkelt är det.
– Nej, det finns undantag mot det också. Det ska bli väldigt intressant att se hur bestämmelserna tolkas av Högsta Domstolen.
Mats Svensson säger att HD nu har två frågor att ta ställning till:
* Är brottet preskriberat mot den person som friades i hovrätten i oktober 1998?
* Hur får man gå till väga för att topsa (skaffa sig dna) den personen?
Har det tagits dna på den person som dömdes i tingsrätten och friades ett år senare?
– Nej, det finns inte. Om man kommer så långt att det tas dna på den person som varit misstänkt så kan det leda till ny rättegång mot honom – men det kan också visa att det inte är hans dna man hittat, och då blir fallet intressant på ett annat sätt.
Kan det bli så att mannen som friades i hovrätten tvingas lämna dna-prov trots att han inte är misstänkt?
– Ja, det kan bli så. För att man ska kunna komma vidare med utredningen, säger Mats Svensson.
Kan det också bli så att dna-spåret matchar den i hovrätten friade mannens dna, men att han ändå inte kan dömas med hänvisning till preskription?
– Så kan det också bli.
Vad lutar det åt?
– Jag kan inte säga. Mitt argument för att det här inte är preskriberat är att det finns preskriptionsavbrott för att mannen varit häktad och åtalad.
https://www.allehanda.se/artikel/sensationellt-genombrott-i-malinmordet-dna-spar-sakrat-efter-24-ar-otroligt-intressant-lage
Hela artikeln är inte bifogad bara delar.