2020-11-27, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu kastar du sten i glashus, det ska man vara försiktig med om man hävdar vetenskap. Vad är det som säger att FHM är vetenskapliga i sina uttalanden?

Editerad:
Stavfel
Vederbörande skrev att FoHM hade släppt "ovetenskapliga rapporter" om smitta på skolor. Jag bad om ett konkret exempel med källa. Jag har mycket svårt att tro att så är fallet.

Jag upplever nämligen svenska Folkhälsomyndigheten som den mest vetenskapligt knastertorra institutionen jag kan tänka mig, och vill få möjlighet att göra min egen bedömning. Det är en rimlig förfrågan, eftersom det här är vetenskapsforumet.

Att en av myndighetens företrädare ibland råkar uttrycka sig på sätt som kan misstolkas, främst i mindre styrda sammanhang som en intervju, det får man räkna med. Myndigheten är inte bunden till enskilda medarbetares inofficiella uttalanden, mer än att de kan välja i efterhand om de vill ställa sig bakom det eller göra ett förtydligande.

Från mitt perspektiv är det snarare förvånande hur deras företrädare nästan alltid lyckas behålla diskussionen på en vetenskaplig nivå, trots att de bombarderas med politiskt laddade frågor (och diverse insinueringar om deras egen opartiskhet) i realtid flera gånger i veckan.
Citera
2020-11-27, 07:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ser ut som Älvsbyn har flest nya konstaterade fall per 100 000 invånare enligt denna v 47:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-sa-ser-det-ut-i-din-kommun/
Tack för bra länk.

Finns det ingen överskådlig lista på Sveriges kommuner som man kan sortera på antal smittade per vecka och capita!?
Citera
2020-11-27, 07:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Och vad vill du ha sagt med denna jämförelse? Jag menar det är huvudstäder i Norden men för stoppar likheterna.

Att vi borde ha inspirerats av vårt grannland för att trycka ner smittan. Likheterna mellan städerna är större än skillnaderna.
Citera
2020-11-27, 07:12
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nä men jag föredrar ändå våran hantering före framför t ex Australiens som ligger före oss i listan.
Ja Australien, fy vilket fruktansvärt land som tog till med hårdhandskarna och fått ner spridningen av viruset till ett minimum.
https://www.theage.com.au/national/victoria/victoria-eliminates-coronavirus-after-28-days-without-a-new-case-20201127-p56iev.html

Det måste vara en enorm förvirring hos trazke. "Det går ju inte att stoppa viruset - alla kommer bli smittade förr eller senare... FHM sa ju det - så då är det ju så".

Fan vilken kognitiv dissonans det blir när det är ett västerländskt land, som på många sätt liknar oss i Sverige, lyckas få stopp på smittan. Inte bara Asiaterna - även västerlänningar.

Finns det något som inte Australien lyckas bättre med än oss? Dom är bättre än oss på sport.. Bättre än oss på att hantera pandemier.. Du ska banne mig se att dom vinner melodifestivalen nästa gång.

Tänk, om det händer då är det enda trazke har kvar när han sitter på soffan hemmavid med långtidscovid att han i alla fall inte behövde använda munskydd. Tänk vad stolt du kan känna dig att du var en sån frihetskämpe som vägrade ta på dig munskydd under en pandemi!
Citera
2020-11-27, 07:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Om vi pratar om bekräftat smittade så är det dessa vi pratar om...

Vecka 46: 30 952
Vecka 47: 31 038
Vecka 48: 26 359 (hitils)

= 87 000 nya bekräftade fall på under 20 dagar.

Under vecka 47 kom restriktioner, då hade man sannolikt fått in rapporter från vecka 46. Då det gick från 23 000 till 30 000 +.

Uppåt nästan tio ggr fler/vecka nu jämfört med för 6 veckor sedan.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-total-cases

28082 fall hittills. Det har dessutom ökat under veckans gång.
https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum-veckovis
Citera
2020-11-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag pratat om karantän? Ta och nyktra till vet jag!

Jag har pratat om att ge svenska folket jullov. Endast typ livsmedelsaffärer, sjukvård & apotek och annat livsnödvändiga funktioner öppna. Plussa på med munskydd så har vi en chans.

Nej. Om du hade bemödat dig att läsa hela mitt inlägg hade du sett att jag skrev att vi båda tycker att båda de extremer jag nämnde är dåliga. Både du och jag anser att Sverige bör lägga sig någonstans däremellan.

Jag skrev vad som skulle bromsa spridningen allra mest effektivt. Självklart är inte det ett rimligt sätt att tackla smittan utan man får göra vissa avvägningar. Min poäng, som jag hoppades var underförstådd, var att även du vill hålla saker igång som upprätthåller spridningen av viruset för att det är bra för samhället i stort.
Citera
2020-11-27, 07:28
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Så om du kan så ha munskydd om du åker kollektivt. Alla som fattar kommer att ha det, gärna FPPt2/N95 klassade.

Precis. Ha munskydd som skyddar dig själv, för ingen annan kommer göra det. Tyvärr sitter samhället fast i en nashjämnvikt, och detta är vägen ut eftersom det verkar vara omöjligt att ta ett kollektivt grepp.
Citera
2020-11-27, 07:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Men vad i h-vete, Fredrik Elgh påstår på TV4 att datat i FHM-scenariot är 2.5 veckor gammalt.

Vad pysslar man med på FHM?

Tar det 2-3 veckor att rita en sketen graf?

https://www.tv4.se/klipp/va/13305782/fhm-s-scenario-sveriges-smitta-nar-topp-i-jul
Jag har ringa förtroende för vad FHM säger men jag måste tyvärr hålla mig informerad om vad de säger ändå eftersom det obegripligt nog är så många andra som litar på dem vilket ger FHM ett stort inflytande.

Är det länken nedan som är allt om scenariot? En sida text och en graf som, ja, ser baserad ut på drygt 2 veckor gammal data... Och dettta var anledningen till den extra presskonferensen med statsministern igår!?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/smittspridningen-kan-na-kulmen-i-mitten-av-december/
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-27 kl. 07:42.
Citera
2020-11-27, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Jag har tittat på underlagen från myndigheten och det håller inte måttet. Man blir ganska bedrövad, det är nästan som ett studentarbete. Det finns oerhört tydliga svagheter i det."

"– Att dra alla 70-åringar över en kam är ett misstag som FHM har gjort. Många 70-åringar är pigga och jobbar fortfarande "

https://www.altinget.se/artikel/professor-fel-av-folkhalsomyndigheten-att-gora-70-aaringar-till-riskgrupp

Analys av och en länk till rapporten finns här:

https://www.senioren.se/nyheter/en-vetenskaplig-bedomning-av-folkhalsomyndighetens-underlag-till-beslut-om-sarskilda-rad-till-person er-70-ar-och-aldre/
Jag har läst hela rapporten från FoHM nu. En kort och koncis läsning.
Studiens syfte är att utvärdera om risken för allvarligt utfall (IVA-vård eller död) skiljer sig inom åldersgruppen 70-79 år för att avgöra om alla personer 70 år eller äldre ska omfattas av råden eller om åldersgränsen kan justeras för personer som inte tillhör en medicinsk riskgrupp.
Det här var studiens syfte. Studien misslyckades med att bryta ner 70+ i mindre riskgrupper, eftersom åldern i sig verkar vara den huvudsakliga riskfaktorn. Resultatet är i linje som alla andra vetenskapliga studier på området.

Den här rapporten är fullständigt okontroversiell torr statistisk vetenskap.

Invändningarna som Ingmar Skoog har är bara trams, där han i första hand ber FoHM att besvara en massa vetenskapliga obesvarade gåtor om covid som inte ligger på deras bord att lösa. Om inte den globala forskarvärlden lyckas bryta ner 70-79 år i mindre riskgrupper, varför skulle FoHM klara det.

Det är inte ens självklart att det går att bryta ner i mindre riskgrupper. När det handlar om problem med det adaptiva immunförsvaret så kan det mycket väl vara den kronologiska åldern som är riskfaktorn.
Citera
2020-11-27, 07:48
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har ringa förtroende för vad FHM säger men jag måste tyvärr hålla mig informerad om vad de säger ändå eftersom det obegripligt nog är så många andra som litar på dem vilket ger FHM ett stort inflytande.

Är det länken nedan som är allt om scenariot? En sida text och en graf som, ja, ser baserad ut på drygt 2 veckor gammal data... Och dettta var anledningen till den extra presskonferensen med statsministern igår!?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/smittspridningen-kan-na-kulmen-i-mitten-av-december/

Producerar de verkligen inte några dagliga scenarion? Det borde ligga i Tegnells mailbox varje morgon i en rimlig värld.
Citera
2020-11-27, 07:48
Medlem
Timslånga köer till coronatest i NY. Kolla bilderna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bn8lGA/rika-new-york-bor-utnyttjar-nodstallda-till-att-koa-till-covid-tester

Det är visserligen utomhus, men om det är vindstilla mellan husen, och man står nästan stilla i flera timmar och pratar med andra människor på ganska nära avstånd i en kö, så kommer man riskera att smitta varandra. Även om man har munskydd.

Dessutom lär risken att personen bredvid har covid vara rejält förhöjd om man står i kö för ett coronatest.

Det är som att stå i en rökruta, där man röker covid.

Jag vet inte vem det är som kom idén att "köande är ett smart sätt att undvika trängsel". Men den idén var oavsett väldigt dålig.
Citera
2020-11-27, 08:03
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, tack!:

Läkare: Släpp prestigen och rädda liv, Tegnell
Åtta akuta åtgärder
Eller vad säger ni?

Mja. Skulle det räcka? Här i Helsingforsregionen har vi det mesta av detta fr.o.m. nu, förutom:
- Restaurangerna är ett problem som (igen!) kräver speciallagstiftning (och regeringen verkar mer än lovligt slö här)
- Snabbtest har det inte varit mycket tal om här i nejden, men å andra sidan är pcr-testningen nu såpass snabb (svar inom 24h, oftast mindre) att behovet inte riktigt finns.

Ändå så ökar vår smittspridning till ganska tråkiga nivåer, gårdagens siffror ger oss en ett incidenstal på 161/100k/14dagar, och det är garanterat i underskott eftersom våra testningssiffror tenderar att släpa en smula 2-3 dagar. (BTW, finns det något ställe förutom ECDC som brukar vara väldigt efter, som ger incidenssiffror på ett tydligt sätt för regioner i Sverige? För hela landet ser jag ~640/100k/14 dagar, men vad är siffran för t.ex. Uppsala?)

Nu har visserligen nedstängning av hobbyverksamhet för vuxna inte riktigt kommit igång ännu - det budet kom förra fredagen, och var betydligt mildare då (talades bara om inomhus och kontakt-sport), än vad sjukvårdsdistriktet förordade igår. Koordineringsgruppen för huvudstadsregionen kommer antagligen med striktare grejer idag kl 12.

Jag tror att vi också här i Finland har en lindrig variant av ett av problemen ni har i Sverige: folk är trötta, krismedvetenheten finns inte riktigt där. Igår i spårvagnen var det säkert 1/4-1/3 utan mask, märkligt nog mera äldre personer än unga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in