2020-11-27, 00:46
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Om jag beräknar korrekt betyder en förbrukning på cirka 10 liter vatten om vattnet i varmvattenberedaren är + 80 ° C och det kalla vattnet + 5 ° C cirka 0,750 kW..
så för någon med normalt låg strömförbrukning på natten borde det definitivt visas på en meter av den nya typen...
om jag beräknar rätt, för jag är lite trött nu
Takk Notteliten, det er interessant. Henter man seg et glass kaldt vann på natten så skal det i hvert fall ikke slå ut. Så om noen har fylt en 10 liters bøtte er det mistenkelig.
Citera
2020-11-27, 00:46
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hvordan vet du det var ny strømmåler i boligen.

Här är två länkar som visar att det troligt finns en ny typ av elmätare i SV4 :
https://www.nrk.no/nordland/siste-frist-for-kunder-som-ikke-har-automatisk-strommaler-_ams_-_-risikerer-a-miste-strommen-1.15141 569
https://www.abcnyheter.no/penger/forbruker/2018/03/09/195378490/nekter-a-fa-montert-smartmalere-vi-er-blitt-nettselskapenes-bitches
Citera
2020-11-27, 00:52
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ja, det kan sikkert være riktig. Så hvis det har vært aktivitet i huset nattestid så blir det vanskelig å bortforklare. Særlig hvis man innledningsvis har forklart at man sov hele natten gjennom. Begynner man først å lyve, så baller det fort på seg flere forklaringsproblem. Har man da vasket opp hundeekskrementer så er jo veien kort til å lure på hvor den bøtta har blitt av, for eksempel.

GM kunne da kjøpt med ei bøtte til 20 kroner da han var på Biltema etter strips.

"Noen" vil kanskje foreslå at bøtta var full av snop og ble gitt bort til smårollinger på en tidlig knask/knep-tur?
- At det var hyret inn vaskehjelp til hele kåken, hvor vaskeren stilte med fullt utstyr
- at de kun brukte støsuger og tørrmopp
- at politiet har surra bort bøtta
- At AEH tok med bøtta og ei fille som sin del av innboet før hun forsvant til ei stillehavsøy med pina colada
Citera
2020-11-27, 01:01
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
GM kunne da kjøpt med ei bøtte til 20 kroner da han var på Biltema etter strips.

"Noen" vil kanskje foreslå at bøtta var full av snop og ble gitt bort til smårollinger på en tidlig knask/knep-tur?
- At det var hyret inn vaskehjelp til hele kåken, hvor vaskeren stilte med fullt utstyr
- At AEH tok med bøtta og ei fille som sin del av innboet før hun forsvant til ei stillehavsøy med pina colada
Ikke pent å le av en slik alvorlig sak, men nå måtte jeg faktisk trekke på smilebåndet her... 😂
Citera
2020-11-27, 01:01
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Takk Notteliten, det er interessant. Henter man seg et glass kaldt vann på natten så skal det i hvert fall ikke slå ut. Så om noen har fylt en 10 liters bøtte er det mistenkelig.

då är den el-mätaren korrekt och vattenglaset är varmt om det ska ge resultat, ett mjölkglas är ungefär 15W om temperaturerna annars är desamma

Men jag har en liten elmätare som kan anslutas mellan uttaget och sladden för att mäta förbrukningen på en enhet eller lampa så och den visar från 10w, så att mäta mycket noggrant är möjlig,
är de som bor i huset vana-människor så är det lätt att jämföra data från den natten mot andra nätter och mot testförsök där polisen har testat olika konsumtion under olika perioder...
Citera
2020-11-27, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Jeg har troen. Høres enda mer banebrytende ut enn helseappen, som jeg har hørt om fra USA. Orker ikke google om dette har blitt gjort før, men kan være norsk politi slår en "home run" her.
Jeg hørte for en tid tilbake om at varmtvannstanken slår seg inn også når noen vasker hender f.eks (hvis de bruker varmt vann til håndvaskingen), og at dette vil registreres dersom man har smartmåler.

Edit: Det var på den krimpodden her jeg hørte om det:
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
I krimpodden (link her: (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31 ) ble det sagt at gangveien var stengt med en betongkloss el.l på den tiden av året da det ikke var brøytesesong. (Jeg vet ikke om det var slik i 2018).
En annen ting som ble nevnt i krimpodden, var at hvis det var smartmåler i huset, så kan etterforskere finne ut mye, som f.eks hvilket tidspunkt noen vasket hender (fordi da slår varmtvannstanken inn).
Vet noen av dere om det var vanlig å ha smartmålere i boliger på den tiden i det området og/eller om det var smartmåler i S4 i oktober 2018?
Senast redigerad av z-z-z 2020-11-27 kl. 01:13.
Citera
2020-11-27, 01:12
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ikke pent å le av en slik alvorlig sak, men nå måtte jeg faktisk trekke på smilebåndet her... 😂

Sorry.. Stilte opp frivillig på ei TT-vakt, siden det ikke var andre tilstede å ta til motmæle.
Citera
2020-11-27, 01:13
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:

dammsugaren använder otroligt mycket
Men med en noggrann översikt över strömförbrukningen för de sista dagarna i oktober 18 i SV4 bör det vara möjligt att se när någon duschade / badade och när någon tvättade eller på annat sätt ökade förbrukningen...
Citera
2020-11-27, 01:17
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg hørte for en tid tilbake om at temostaten på varmtvannstanken slår seg inn også når noen vasker hender f.eks (hvis de bruker varmt vann til håndvaskingen), og at dette vil registreres dersom man har smartmåler.

Edit: Det var på den krimpodden her jeg hørte om det:

Det kommer helt an på størrelsen på berederen.
Vet vi sikkert at det er bereder i S4? Kan det være tilknyttet et fjernvarmeanlegg, så varmtvannet kom derfra? Eller hva om det brukes en sentralfyr drevet av olje eller elkassett? I slike anlegg er det vanlig med et stort isolert vannmagasin som kan holde på mye varmtvann (mer enn 1m3) over tid. Da vil ikke 10 liter om natta gjøre utslag på noen strømmåler.
En annen mulighet er om det ble fyrt med ved i huset? Da kunne han varmet vaskevannet i en kjele på vedovnen
Senast redigerad av Farkosten 2020-11-27 kl. 01:20. Anledning: tillegg
Citera
2020-11-27, 01:19
Medlem
Citat:
Vet vi sikkert at det er bereder i S4? Kan det være tilknyttet et fjernvarmeanlegg, så varmtvannet kom derfra? Eller hva om det brukes en sentralfyr drevet av olje eller elkassett? I slike anlegg er det vanlig med et stort isolert vannmagasin som kan holde på mye varmtvann (mer enn 1m3) over tid. Da vil ikke 10 liter om natta gjøre utslag på noen strømmåler
Jeg har ikke hørt eller lest noe om at det er eller ikke er bereder i S4. Du har gode poeng, og du har mye mer greie på slikt enn meg.
Citera
2020-11-27, 01:24
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Vet vi sikkert at det er bereder i S4? Kan det være tilknyttet et fjernvarmeanlegg, så varmtvannet kom derfra? Eller hva om det brukes en sentralfyr drevet av olje eller elkassett? I slike anlegg er det vanlig med et stort isolert vannmagasin som kan holde på mye varmtvann (mer enn 1m3) over tid. Da vil ikke 10 liter om natta gjøre utslag på noen strømmåler

sant
finns det en värmepump där? är en vedspis, men det behöver inte betyda någonting...

i hus där varmvattenledningar går långt från varmvattenberedaren till badrummet och köket,
så det tar lång tid innan du får varmt vatten i kranen, då kan det mesta som har att göra med förbrukningen av varmt kranvatten kan ses på elmätningar...

har inte sett igenom länken om det kan finnas fjärrvärme i SV4 ännu:
https://akershusenergi.no/varme-og-kjoling/om-akershus-varme/lorenskog/
Citera
2020-11-27, 01:28
Medlem
Citat:
Vet vi sikkert at det er bereder i S4? Kan det være tilknyttet et fjernvarmeanlegg, så varmtvannet kom derfra? Eller hva om det brukes en sentralfyr drevet av olje eller elkassett? I slike anlegg er det vanlig med et stort isolert vannmagasin som kan holde på mye varmtvann (mer enn 1m3) over tid. Da vil ikke 10 liter om natta gjøre utslag på noen strømmåler.
En annen mulighet er om det ble fyrt med ved i huset? Da kunne han varmet vaskevannet i en kjele på vedovnen

Kanskje noen som kjenner noen i nabolaget til S4 vet og kan fortelle litt om det er fjernvarme eller annet der?

Lest i diskusjonen her på FB: "Utenfor et av nabohusene til S4 er bilde av en firmabil fra et varmepumpeselskap (dette var et bilde fra 2010 om jeg husker rett) på google maps".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in