2020-11-26, 23:49
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Jeg tror TH var oppriktig glad i AEH. De har 3 barn sammen, og har opplevd en enorm økonomisk opptur. THs oppvekst var sikkert til hinder for å bruke noe særlig av alt han hadde tjent. Det er ikke kriminelt. Det er å være preget av barndommen. Det er de fleste av oss, på godt og vondt.
I det skattetyngede sterkt regulerte Norge er det ikke så enkelt å bli milliardær. Du må av og til ta i bruk ukonvensjonelle metoder, og være villig til å gå over noen lik. Du trenger gode kontakter som slipper deg litt lettere gjennom og gir deg et fortrinn her og der.

Kan det være så enkelt at han ble bråsint og drepte henne, kjørte vekk liket, og engasjerte en "fikser" for å vaske og rigge åstedet?

Glem ikke at han dro hjem tidlig og "bekymret", lette i 2. etasje, kjeller, 1. etasje uten å sette spor etter seg, før han ringte politiet.

HVIS det har skjedd et drap på natten, med påfølgende aktivitet i huset, lys av/på, varmtvannsforbruk eller lignende - så vil politiet kunne lese mye ut av strømmåleren. Det er ganske utrolig hvor lite som skal til før det vises som avvik i forhold til normale netter. Da har de et godt indisium der.
Citera
2020-11-26, 23:57
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
HVIS det har skjedd et drap på natten, med påfølgende aktivitet i huset, lys av/på, varmtvannsforbruk eller lignende - så vil politiet kunne lese mye ut av strømmåleren. Det er ganske utrolig hvor lite som skal til før det vises som avvik i forhold til normale netter. Da har de et godt indisium der.

Det har du rett i.
Vet vi helt sikkert om han har ny måler, som kan leses av i realtid fra netteier?
La oss si det ble brukt et par bøtter med halvvarmt vann. 10 liter varmt, og det samme med kaldt vann.
Er det nok til å kicke inn termostaten på en 300 liters bereder?
Og om det skulle bli et indisium, vil sikkert "noen" hevde at Tassen hadde gjort fra seg på golvet, så det var derfor det gikk med varmt vann på den tiden.
Citera
2020-11-27, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja VE som hade en hyrbil och berättade om ett möte den 31 som faktiskt var den 1 och det kom fram när polisen förhörde honom som VE hade ett möte med...

Behövde han hyra bil för att komma till mötet?
Var det Lillehammer ... är det långt bort från Futurum / Lörenskog?
Citera
2020-11-27, 00:07
Medlem
Citat:
Hvordan vet du det var ny strømmåler i boligen.
Citera
2020-11-27, 00:13
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Det har du rett i.
Vet vi helt sikkert om han har ny måler, som kan leses av i realtid fra netteier?
La oss si det ble brukt et par bøtter med halvvarmt vann. 10 liter varmt, og det samme med kaldt vann.
Og om det skulle bli et indisium, vil sikkert "noen" hevde at Tassen hadde gjort fra seg på golvet, så det var derfor det gikk med varmt vann på den tiden.
Vi vet ikke sikkert om han hadde smartmåler, men har ikke hørt noe om at det er installert etter 31.10.2018. Og fristen for nettselskapene er ute for lengst. Alle kunder i Norge skal nå ha smart-måler. Så det er sannsynlig at det var på plass.

Citat:
Innføring av nye målere ble forskriftsfestet i 2011. Før dette hadde over 30 nettselskap helt eller delvis erstattet målerparken med digitale målere. Alle strømkunder skal få smart strømmåler (AMS) innen 1. januar 2019. Nettselskapene er ansvarlige for å installere de nye målerne.

Kanskje noen med mer peiling på strøm kan fortelle hvilken detaljgrad man kan få ut opplysninger. Leser at data fra husstanden oppdateres hvert 10 sekund....

https://www.nve.no/stromkunde/smarte-strommalere-ams/
Citera
2020-11-27, 00:17
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hvordan vet du det var ny strømmåler i boligen.
Jeg vet ikke med sikkerhet at det var, men jeg bor i samme område og har hatt i årevis. Du kan også lese svaret mitt til Farkosten over her. I og med at alle husstander i Norge var pålagt å ha dette innen 1 jan 2019, så er det relativt sannsynlig at det var på plass noen uker før det. Er ikke privatpersoner som avtaler installasjonen, men strømleverandøren som ruller ut i hele områder. Som du ser hadde de alle fleste nettselskaper dette klart allerede i 2011. Jeg tror ikke strømselskapet har fått lov av politiet å komme inn i boligen for å installere ny måler ETTER forbrytelsen i hvert fall.
Senast redigerad av Minnimus 2020-11-27 kl. 00:24.
Citera
2020-11-27, 00:22
Medlem
Minnimuss avatar
Ganske sikker på at det med rekonstruksjon av bl.a. strømforbruk og vannforbruk var en stor og viktig del av undersøkelsene som ble gjort i SV4 i sommer. Det vil kunne bidra til et klarere bilde av tidslinjen.
Citera
2020-11-27, 00:28
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Vi vet ikke sikkert om han hadde smartmåler, men har ikke hørt noe om at det er installert etter 31.10.2018. Og fristen for nettselskapene er ute for lengst. Alle kunder i Norge skal nå ha smart-måler. Så det er sannsynlig at det var på plass.

Kanskje noen med mer peiling på strøm kan fortelle hvilken detaljgrad man kan få ut opplysninger. Leser at data fra husstanden oppdateres hvert 10 sekund....

https://www.nve.no/stromkunde/smarte-strommalere-ams/

Fra min måler kan jeg lese av forbruk for hver time. Hos meg skjedde det noe merkelig da forbruket gikk fra 2 til 3 kwh kl. 06. Her skyldtes det nok at det ble minusgrader, og varmepumpa måtte spe på med med strøm for å holde huset varmt. Kraftselskapene sitter sikkert med mer deljer om forbruk ned på sekundnivå.
Citera
2020-11-27, 00:31
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Behövde han hyra bil för att komma till mötet?
Var det Lillehammer ... är det långt bort från Futurum / Lörenskog?

Om han skulle till Kvifjell på samma resa och han bara har elgolf och inte laddar vid stugan där, kan det vara att undvika laddning på vägen, men det finns laddare många ställen mellan Langhus och Lillehammer och Lillehammer och till Det finns flera platser i Kvitfjell, så med mikroskopisk planering bör returresan till Lillehammer Langhus eller Kvitfjell Langhus gå bra med laddningsstopp.
och det finns inga andra skäl att hyra en bil som jag i alla fall har hört talas om.

170 km Lørenskog-Lillehammer.
200 km Langhus - Lillehammer.
Lillehammer - Kvitfjell 60 km.
VE bor i Langhus strax söder om Oslo.
Citera
2020-11-27, 00:32
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Fra min måler kan jeg lese av forbruk for hver time. Hos meg skjedde det noe merkelig da forbruket gikk fra 2 til 3 kwh kl. 06. Her skyldtes det nok at det ble minusgrader, og varmepumpa måtte spe på med med strøm for å holde huset varmt. Kraftselskapene sitter sikkert med mer deljer om forbruk ned på sekundnivå.
Ja, det kan sikkert være riktig. Så hvis det har vært aktivitet i huset nattestid så blir det vanskelig å bortforklare. Særlig hvis man innledningsvis har forklart at man sov hele natten gjennom. Begynner man først å lyve, så baller det fort på seg flere forklaringsproblem. Har man da vasket opp hundeekskrementer så er jo veien kort til å lure på hvor den bøtta har blitt av, for eksempel.
Citera
2020-11-27, 00:39
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Det har du rett i.

Om jag beräknar korrekt betyder en förbrukning på cirka 10 liter vatten om vattnet i varmvattenberedaren är + 80 ° C och det kalla vattnet + 5 ° C cirka 0,750 kW..
så för någon med normalt låg strömförbrukning på natten borde det definitivt visas på en meter av den nya typen...
om jag beräknar rätt, för jag är lite trött nu
Citera
2020-11-27, 00:41
Medlem
Citat:
Ganske sikker på at det med rekonstruksjon av bl.a. strømforbruk og vannforbruk var en stor og viktig del av undersøkelsene som ble gjort i SV4 i sommer. Det vil kunne bidra til et klarere bilde av tidslinjen.
Jeg har troen. Høres enda mer banebrytende ut enn helseappen, som jeg har hørt om fra USA. Orker ikke google om dette har blitt gjort før, men kan være norsk politi slår en "home run" her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in