2020-11-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vetenskaplig torr är knappast acceptabelt ord.
Det finns många rapporter från FHM som saknar helt o hållet vetenskaplig grund. Bland annat rapporter om smittspridningen i skolor medan inga skolbarn blev testade.
Hur kan man ge ut sån rapport när det inte finns statistik för skolbarnen ?!
Om du har några konkreta exempel så får du gärna dela med dig av dem, så att vi andra får en chans att bedöma.
Citera
2020-11-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du har några konkreta exempel så får du gärna dela med dig av dem, så att vi andra får en chans att bedöma.

Underlaget för tvångsinterneringen av gruppen 70+ fick svidande kritik från äldreforskare (Ingmar Skoog och Sture Eriksson) bara häromdagen och även tidigare se länk nedan.

Deras kommentar var att kunskapen som underlaget grundade sig på sannolikt var från när statsepidemiologen gick och utbildade sig till läkare. 40 år gammal alltså.

70+:are är ju som bekant piggare än nånsin.

https://www.senioren.se/nyheter/ar-70-verkligen-det-nya-skora/
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-26 kl. 21:11.
Citera
2020-11-26, 21:11
Medlem
Citat:
Det är nästan något parodiskt i att människor tror man kan stoppa en pandemi genom att ladda hem en pandemi-app.

Samtidigt rapporterar andra länder som har sådana appar att de har varit till stor hjälp.

Sydkorea har praktiskt taget undvikit nerstängning på grund av en liknande app, plus att smittspårning har blivit mycket lättare när de kan använda appen för att hitta närkontakter etc.

Finland rapporterar att deras app har fungerad rätt bra etc.

Det blir nästan parodiskt när man vet att något fungerar, som inte kan skada nåt, och så vägra att använda det eftersom man tror att man vet bäst själv, som du och FHM gör.
Citera
2020-11-26, 21:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
FHMs scenario ser en topp i mitten av Dec på 8000 fall.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-scenario-over-smittspridningen-kulmen-nas-i-mitten-av-december

Håller fast vid min eget scenario som ser en topp på 30000 i början an jan.

Det är osannolikt då vi knappast testar tillräckligt mycket för att hitta så många....
Citera
2020-11-26, 21:18
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Något av det mest bisarra jag sett på svensk tv någonsin.

Ofattbart vilken verklighet Tegnell-folket elever i.

Agnes Wold, Anders Tegnell, Johan Giesecke och Tom Britton.

Nu kan vi lägga till Anna Mia Ekström till "elit-gänget".

I kommentarer till FHM:s scenario menar Anna Mia Ekström att vi kan kapa kurvan med nuvarande restriktioner. Fullständigt desillusionerad analys.

Som tur var Fredrik Elgh med och kunde agera den vuxne i den vansinniga desinformationen till svenska folket från "elit-gänget".

Sjukvården är i kris och Fredrik Elgh säger det uppenbara att hårda åtgärder i några veckor är ett måste.

Anna Mia Ekström menar vi kommer drabbas av barndödlighet och svält om vi inför stänger ned i några veckor. Fullständigt bisarrt.

https://www.tv4.se/klipp/va/13305782/fhm-s-scenario-sveriges-smitta-nar-topp-i-jul
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-11-26 kl. 21:21.
Citera
2020-11-26, 21:21
Medlem
Citat:

Alla beslut som fattas av FHM för ekonomins skuld eller "jämlikhet" ?

Som att människor inte borde arbeta hemifrån .... jämlikhet är viktigare.
Som att inte införa åtgärder och rädda tusentals av liv, för ekonomin är viktigare.

Hur många gånger har inte FHM pratat om ekonomi och jobb, även om FHM ska skydda folket från sjukdomar, inte bedöma ekonomin eller något annat, de ska ju ge råd om hur man kan rädda så många svenskar som möjligt, så får andra kan ta hand om ekonomin.

Stäng inte skolor, barn smittar inte ... fel!
Nu senast de senaste dagarna ... fortsätt med julbordet ... och öppna skidbackarna ....när alla andra epidemiologer i världen förstår att det kommer att öka smittspridningen avsevärt !
Citera
2020-11-26, 21:25
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Noterar att hemtjänsten där jag bor nu kör med visir och munskydd.

Ja, läget är nog allvarligare än i våras.

Håll i hatten!

Intressanta indikatorer du använder för att dra slutsatser.

Som ett alternativ kan du kanske överväga att se på den statistik som finns om antalet döda, r-tal och så vidare, om du vill?

Eller fortsätta kika på hur tebladen ligger i koppen och dina egna indikatorer i din egen lilla omgivning som du beskriver ovan.

Allt beror på om du vill bli tagen på allvar eller inte.
Citera
2020-11-26, 21:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Intressanta indikatorer du använder för att dra slutsatser.

Som ett alternativ kan du kanske överväga att se på den statistik som finns om antalet döda, r-tal och så vidare, om du vill?

Eller fortsätta kika på hur tebladen ligger i koppen och dina egna indikatorer i din egen lilla omgivning som du beskriver ovan.

Allt beror på om du vill bli tagen på allvar eller inte.
Jag tror att jag har prickat ganska rätt hela tiden.

Tyvärr.
Citera
2020-11-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Alla beslut som fattas av FHM för ekonomins skuld eller "jämlikhet" ?

Som att människor inte borde arbeta hemifrån .... jämlikhet är viktigare.
Som att inte införa åtgärder och rädda tusentals av liv, för ekonomin är viktigare.

Hur många gånger har inte FHM pratat om ekonomi och jobb, även om FHM ska skydda folket från sjukdomar, inte bedöma ekonomin eller något annat, de ska ju ge råd om hur man kan rädda så många svenskar som möjligt, så får andra kan ta hand om ekonomin.

Stäng inte skolor, barn smittar inte ... fel!
Nu senast de senaste dagarna ... fortsätt med julbordet ... och öppna skidbackarna ....när alla andra epidemiologer i världen förstår att det kommer att öka smittspridningen avsevärt !

Men sluta nu. Vi skulle ju passera Italien i antalet döda per dag efter sportlovet när alla skulle till fjällen. Dvs över 1.000 döda per dag.

Sen var det dax för påsklovet. Helvete vad folk skulle dö efter den veckan.

Och efter det var det alla midsommarfirare. Nu var det dax för 10.000 nya döda inom kort.

Och för att inte tala om alla 100.000 döda efter sommarsemester utomlands, på Gotland och alla andra jävla ställen.

Sen slutade det med att vi hade lågt antal döda och en smittspridning som rasade, medan andra länder hade kaos i smittökningen och döda.
Citera
2020-11-26, 21:35
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Det är bättre än ingenting och värt att prova.
Om jag vet att nån positivt testad åker hissen upp och ner då tar jag trappan. Om det är många positiva på en tunnelbanevagn då tar jag nästa.
Vem blir skadad utav att använda appen ?

De som blir skadade är väl de som litar på appen? De som tror att ”så länge appen säger att det inte finns någon smittad här så kan jag väl vara lite relaxad” är ju de som blir sjuka. Lite som de som tror att ”men om jag har munskydd på så kan jag ju gå och handla även om jag fått lite hosta”.

Det här är ju inte så svårt, egentligen. Stanna hemma om du känner dig dålig, håll avstånd, tvätta händerna, samlas inte i stora grupper. Det är förstås lysande om det finns andra bra åtgärder, men allt som inger en falsk trygghet som gör att man slarvar det minsta lilla med de grundläggande åtgärderna måste man nog vara försiktig med. Att smittan ökar de senaste veckorna beror ju inte på att vi inte har en app, utan på att vi inte hållit på de grundläggande restriktionerna.
Senast redigerad av Richard-III 2020-11-26 kl. 21:37. Anledning: Stavn
Citera
2020-11-26, 21:36
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Men sluta nu. Vi skulle ju passera Italien i antalet döda per dag efter sportlovet när alla skulle till fjällen. Dvs över 1.000 döda per dag.

Sen var det dax för påsklovet. Helvete vad folk skulle dö efter den veckan.

Och efter det var det alla midsommarfirare. Nu var det dax för 10.000 nya döda inom kort.

Och för att inte tala om alla 100.000 döda efter sommarsemester utomlands, på Gotland och alla andra jävla ställen.

Sen slutade det med att vi hade lågt antal döda och en smittspridning som rasade, medan andra länder hade kaos i smittökningen och döda.

Det hade att göra med att folk gick på sommarsemester och gick ut från sina arbetsplatser (som är den största orsaken till smittspridning).
Citera
2020-11-26, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Ett mer nära samarbete och intresse för äldreboende hade gjort att de uppdagat bristerna på arbetsplatsen och gjort något åt dem innan vi har en okontrollerad spridning. Vi hade flera månader på oss att förberedda.
Det är ingen konkret åtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in