2020-11-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ni som ser politiska troll i allt. Det är omöjligt att vara mer vetenskapligt torr än svenska Folkhälsomyndigheten.
Vetenskaplig torr är knappast acceptabelt ord.
Det finns många rapporter från FHM som saknar helt o hållet vetenskaplig grund. Bland annat rapporter om smittspridningen i skolor medan inga skolbarn blev testade.
Hur kan man ge ut sån rapport när det inte finns statistik för skolbarnen ?!
Citera
2020-11-26, 20:39
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, du menade alltså smittade [u]per vecka[/U.]
Ja, det var därför jag skrev "under vecka 47" i mitt inlägg.
Citera
2020-11-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ser ut som Älvsbyn har flest nya konstaterade fall per 100 000 invånare enligt denna v 47:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-sa-ser-det-ut-i-din-kommun/

Norrland ser ut att få en jobbig 2:a och 3:e våg likt Spanska sjukan som härjade i Arjeplog vintern 1920.
Åk inte till glesbygden i jul. Glesbygden har väldigt få läkare och sjukhusplatser. Avstå.
Citera
2020-11-26, 20:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
De kanske har läst mina gamla inlägg, att vi når kulmen i början/mitten av december för att viruset sedan lugnar ner sig och för att sedan konstatera att vi har det värsta bakom oss i januari. Samt att Sverige kommer börja vaccinera efter andra länder, om de inte gör allt nu för att vinna det enda halmstråt de har kvar att greppa.
Man måste ha en förmåga att se samband. Detta scenario har jag påpekat hela jävla hösten iaf.

Det är möjligt, jag tror själv att vi når en hög platå, sen ligger vi där till maj om vi inte tar fram storsläggan alternativt att flockimmuniteten kickar in (vaccin eller naturligt). Kanske deras kulmen fast dra ut linjen till maj. Jag tror dock det blir högre. Att viruset skulle lugna ner sig tror jag inte kommer att hända, det är ett virus som bara vill reproducera sig, varken mer eller mindre. En mutation till att det blir "snällare" är ju en annan sak som kan inträffa. Möjligheten (mycket troligt) finns ju också att folk blir skraja och springer och gömmer sig, det om något skulle ju göra att kurvan går ner.

Läste som lite kuriosa någonstans att virusets samlade massa just nu ligger någonstans mellan 0,1-1kg. Det ger lite perspektiv på saker och ting.
Citera
2020-11-26, 20:44
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Bra att du erkänner att du är en parasit med åsikter, det hedrar dig!

Tusentals pursvenskar dör inte med covid, snitt är 82 år, nästan alla multisjuka.

Haha exakt!!
Hela usa springer runt med munskydd och ändå ligger dom långt över sverige i coviddöda.
Citera
2020-11-26, 20:47
Medlem
Citat:
Vilka konkreta råd menar du att man hade kunnat ge, som hade kunnat hålla smittan borta från äldreboendena?

Ett mer nära samarbete och intresse för äldreboende hade gjort att de uppdagat bristerna på arbetsplatsen och gjort något åt dem innan vi har en okontrollerad spridning. Vi hade flera månader på oss att förberedda.
Citera
2020-11-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag tycker att inte använda Covid app för smittspårning är inte en politisk fråga alls. Utan det har i högsta grad ett vetenskaplig värde för att minska smittspridningen.
Vi skrev redan i mars om att Sverige ska lära sig av de länder sim har inför appar för smittspårning.
FHM som artikeln berättar har inte visat någon intresse alls i den här frågan.
Nu är det inte mask vi pratar om så att folk är handikappade och behärskar inte användningen utan det är en mobil app.
Nu får du börja skärpa dig.
Acceptera nånting som har logiskt grund och går ihop med sund förnuft.
Det här att "alla ska ha en egen app" känns väldigt tjugohundratio.

Det är nästan något parodiskt i att människor tror man kan stoppa en pandemi genom att ladda hem en pandemi-app.

Vad ska den där appen varna dig för? "Du gick nyss förbi en person som testade positiv för covid igår". Tror du att den som bestämmer sig för att gå ut på stan med covid, slår på sin app? Självklart inte.

Den enda appen som kan bromsa en pandemi är den typ som finns tvångsinstallerad i Kina.
Citera
2020-11-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Norrland ser ut att få en jobbig 2:a och 3:e våg likt Spanska sjukan som härjade i Arjeplog vintern 1920.
Åk inte till glesbygden i jul. Glesbygden har väldigt få läkare och sjukhusplatser. Avstå.
Ja, jag såg att de förväntades komma igång med vaccinering efter trettondagshelgen. Men vem vet, det kanske är lite för sent. Vi får hoppas på det bästa att det skulle hjälpa lite.
Citera
2020-11-26, 20:54
Medlem
FHMs scenario ser en topp i mitten av Dec på 8000 fall.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-scenario-over-smittspridningen-kulmen-nas-i-mitten-av-december

Håller fast vid min eget scenario som ser en topp på 30000 i början an jan.
Citera
2020-11-26, 20:58
Medlem
arbetets avatar
Noterar att hemtjänsten där jag bor nu kör med visir och munskydd.

Ja, läget är nog allvarligare än i våras.

Håll i hatten!
Citera
2020-11-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FHMs scenario ser en topp i mitten av Dec på 8000 fall.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-scenario-over-smittspridningen-kulmen-nas-i-mitten-av-december

Håller fast vid min eget scenario som ser en topp på 30000 i början an jan.

Det kräver det största mörktalet i världshistorien.
Citera
2020-11-26, 21:01
Medlem
Citat:
Det här att "alla ska ha en egen app" känns väldigt tjugohundratio.

Det är nästan något parodiskt i att människor tror man kan stoppa en pandemi genom att ladda hem en pandemi-app.

Vad ska den där appen varna dig för? "Du gick nyss förbi en person som testade positiv för covid igår". Tror du att den som bestämmer sig för att gå ut på stan med covid, slår på sin app? Självklart inte.

Den enda appen som kan bromsa en pandemi är den typ som finns tvångsinstallerad i Kina.
Det är bättre än ingenting och värt att prova.
Om jag vet att nån positivt testad åker hissen upp och ner då tar jag trappan. Om det är många positiva på en tunnelbanevagn då tar jag nästa.
Vem blir skadad utav att använda appen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in