2020-11-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Ett huvudargument hos SE förespråkarna är att SE ändrar sig angående sin utstämplingstid. Han vill stämpla ut sig senare och senare för att komma längre och längre från korsningen och mordet. Om avsikten var det, då borde han ju samtidigt placera sig bakåt på Sveavägen. Det gör han inte. I alla intervjuer, förhör, tingsrätten, hovrätten så placerar han sig själv cirka 20 meter, eller 15-20sek, från korsningen när han hör andra skottet.

Vilken tid SE minns eller minns fel är, skulle jag säga, totalt oväsentlig i och med att han placerar sig på exakt samma ställe hela tiden när han hör skotten.

Utstämplingsargumentet att SE vill medvetet komma längre bort från mordplatsen stämmer helt enkelt inte.

Ehm... nej. Du har gjort en liten logisk kullerbytta här. I ditt försök att trolla har du slagit knut på dig själv. Stig har helatiden sagt att han varit på väg från annonspelaren till fönstret när han hör skottet. Utstämplingstiden har han modifierat i efterhand för att slippa förklara vad han gjorde ute i snömodden på Sveavägen under dessa minuterna.
Senast redigerad av niqq 2020-11-26 kl. 13:49.
Citera
2020-11-26, 13:53
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Ehm... nej. Du har gjort en liten logisk kullerbytta här. I ditt försök att trolla har du slagit knut på dig själv. Stig har helatiden sagt att han varit på väg från annonspelaren till fönstret när han hör skottet. Utstämplingstiden har han modifierat i efterhand för att slippa förklara vad han gjorde ute i snömodden på Sveavägen under dessa minuterna.

Kullerbyttan står du för. Du förstår alltså inte varför hans tidsangivelser är oväsentliga i och med att han placerar sig hela tiden på samma plats.

Tyvärr, att misstänkliggöra SE pga olika stämplingstider faller platt. Bättre borde ni kunna.
Citera
2020-11-26, 13:55
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du kan försöka där men det går inte. Du-når-inte-fram.

Men så är det...han uppger alltid samma plats. Så tyvärr faller argumentet om olika utstämplingstider.
Citera
2020-11-26, 13:57
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, det här med utstämplingstiden har aldrig varit åklagarens huvudargument för att SE är gärningsmannen. Snarare är väl det här något som "motståndarna" (Leif GW Persson och Gunnar Wall) har tagit upp som ett argument för att SE av rent tidsmässiga skäl inte kan vara gärningsmannen. Och då utgår de ifrån SE:s egen senarelagda utstämplingstid.

Det har förts fram främst av SE förespråkare här för att misstänkliggöra SE.
Citera
2020-11-26, 14:01
Medlem
Citat:
Kullerbyttan står du för. Du förstår alltså inte varför hans tidsangivelser är oväsentliga i och med att han placerar sig hela tiden på samma plats.

Tyvärr, att misstänkliggöra SE pga olika stämplingstider faller platt. Bättre borde ni kunna.

Återigen, glidningen för utstämplingen gör han medvetet för att slippa förklara vad han gjort strax innan mordet.

Det är upp till dig att förklara vad han gjorde mellan 23:21:30 och 23:45:00 och hur detta ska ge honom alibi. Lycka till.
Citera
2020-11-26, 14:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
CP eller SE alltså. Det där blir ju ungefär som att säga att du ser en hund, och att du är helt säker på att hunden är en pudel eller en schäfer. Hur kan du vara så säker på att gärningsmannen inte är en helt annan?
Tog i för kraftigt där inser jag nu. Finns knappt nånting man kan vara "bergis" på.
Nej, jag får nöja mig med att säga att jag tror just nu inte att det kan röra sig om
nån annan än någon av de där två herrarna. Det kan ju ändra sig framöver, man vet aldrig.
Det kan även om det förefaller ytterst osannolikt tillkomma nya uppgifter som riktar ljuset
på nån helt annan person.
För bara ett kort tag sedan ställde jag mig närmast helt avvisande till tanken på SE
som skyldig, han stämde bara inte på bilden av någon som kan ha gjort nåt sånt här.
För "vanlig", för beskedlig. Hade ett fläckfritt förflutet, ingen historik av minsta lilla våld,
en ordnad tillvaro. Knappast en person kapabel att kallt invänta två människor för
att sedan gå upp bakom ryggen på dem och skjuta två skott i avsikt att mörda dem båda.
Detta däremot skulle den andre kandidaten jag har säkert varit i stånd till, inte minst
med tanke på att denne utfört ett mycket brutalt mord tidigare i sitt liv även om
rättsväsendet nöjde sig med att klassa det hela som dråp den gången.
Säger man till sitt offer att "nu ska du dö" vilket ifrågavarande herre gjorde, då bör
det knappast få passera som just det, men så skedde i alla fall.

Men så är det då detta med Engström som ter sig så osannolik som en mördare - att
vi har vittnet YN med manligt sällskap som råkar komma i möte med en mansperson
som stämmer så väl in på SE, och detta så kort efter händelserna på Sveavägen.
Intrycket är att personen är på flykt från någonting.
Jag har försökt att "jobba bort" de här vittnesuppgifterna så gott jag kunnat; det kan
ha varit fråga om nån helt annan än SE, det läggs för stor tyngd vid, men, det är
riktigt bestickande när allt kommer omkring, nödgas man inse.
Det var därför jag undrade igår vart han uppgav sig ha stannat, var han alltså avbröt
sin påstådda "språngmarsch". Han var alltså aldrig uppe på åsen enligt sina egna
uppgifter, och då inte kunnat möta YN med sällskap.
Men nu mötte man ju ändå nån som var väldigt påminnande om just honom
och var det då annat än som en nybliven statsministermördare man gjorde det om
det nu var Engström som var där och hade det lite jobbigt att ta sig fram i snömodden
med sina lågskor?
Citera
2020-11-26, 14:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Lyssna på ljudinspelningen från hovrätten som jag länkade till alldeles nyss. Stig Engström drar nu till med 23:22, som sedan blir 23:23. Advokaten Arne Liljeros protesterar och menar att det här är ju inte vad Engström har sagt tidigare. Engström "backar" då, och får genom att hänvisa till vad han sade i tingsrätten igenom 23:21 som utstämplingstid.

Lägg sedan på den tid Engström menar att det tog att gå fram till reklampelaren, och den tid det tog att titta på klockan, och sedan den tid det tog att gå därifrån fram till själva mordplatsen. I Stig Engströms egen version kan han alltså av rent tidsmässiga skäl omöjligen vara den som skjuter Palme kl. 23:21:20.

Ser inget som gör honom mer misstänkt som GM p.g.a. det där. Känns rätt långsökt och mer ett sätt att rycka efter halmstrån..
Du svarade inte heller på min fråga...

Men gled över i en annan del i detta händelseförloppet. Här ska vi alltså tolka SE ordagrant och lita på det han säger om sin egna tidsuppfattning. Detta eftersom den inte går ihop?

Edit: Att han skulle börja ljuga om 23:23 som utstämplingstid är befängt och snarare en efterkonstruktion.
Eller åter ett bevis på en korkad GM som räknar med att ingen upptäcker denna lögn?
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-11-26 kl. 14:30.
Citera
2020-11-26, 14:24
Medlem
I mina ögon är SE är under alla omständigheter en speciell person. Det känns som att han spelar ett spel och kommer med antydningar, ledtrådar osv. Frågan är om det är för att förgylla tillvaron som ett vittne som kom sent eller om det är för att göra sig osannolik som mördare.
Citera
2020-11-26, 14:28
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tog i för kraftigt där inser jag nu. Finns knappt nånting man kan vara "bergis" på.
Nej, jag får nöja mig med att säga att jag tror just nu inte att det kan röra sig om
nån annan än någon av de där två herrarna. Det kan ju ändra sig framöver, man vet aldrig.
Det kan även om det förefaller ytterst osannolikt tillkomma nya uppgifter som riktar ljuset
på nån helt annan person.
För bara ett kort tag sedan ställde jag mig närmast helt avvisande till tanken på SE
som skyldig, han stämde bara inte på bilden av någon som kan ha gjort nåt sånt här.
För "vanlig", för beskedlig. Hade ett fläckfritt förflutet, ingen historik av minsta lilla våld,
en ordnad tillvaro. Knappast en person kapabel att kallt invänta två människor för
att sedan gå upp bakom ryggen på dem och skjuta två skott i avsikt att mörda dem båda.
Detta däremot skulle den andre kandidaten jag har säkert varit i stånd till, inte minst
med tanke på att denne utfört ett mycket brutalt mord tidigare i sitt liv även om
rättsväsendet nöjde sig med att klassa det hela som dråp den gången.
Säger man till sitt offer att "nu ska du dö" vilket ifrågavarande herre gjorde, då bör
det knappast få passera som just det, men så skedde i alla fall.

Men så är det då detta med Engström som ter sig så osannolik som en mördare - att
vi har vittnet YN med manligt sällskap som råkar komma i möte med en mansperson
som stämmer så väl in på SE, och detta så kort efter händelserna på Sveavägen.
Intrycket är att personen är på flykt från någonting.
Jag har försökt att "jobba bort" de här vittnesuppgifterna så gott jag kunnat; det kan
ha varit fråga om nån helt annan än SE, det läggs för stor tyngd vid, men, det är
riktigt bestickande när allt kommer omkring, nödgas man inse.
Det var därför jag undrade igår vart han uppgav sig ha stannat, var han alltså avbröt
sin påstådda "språngmarsch". Han var alltså aldrig uppe på åsen enligt sina egna
uppgifter, och då inte kunnat möta YN med sällskap.
Men nu mötte man ju ändå nån som var väldigt påminnande om just honom
och var det då annat än som en nybliven statsministermördare man gjorde det om
det nu var Engström som var där och hade det lite jobbigt att ta sig fram i snömodden
med sina lågskor?

Intressant är ju att YN direkt pekat ut CP när hon av en tidning fick välja bland några stycken personer. Kroppsbyggnad och klädsel åberopa hon som anledning. Samma YN pekar inte ut SE, fast KP med alla medel försöker få henne dit. :-)
Citera
2020-11-26, 14:41
Medlem
Anser alla att YN möter gärningsmannen? Finns det en rimlig chans att det är någon annan?
Citera
2020-11-26, 14:44
Medlem
Citat:
Intressant är ju att YN direkt pekat ut CP när hon av en tidning fick välja bland några stycken personer. Kroppsbyggnad och klädsel åberopa hon som anledning. Samma YN pekar inte ut SE, fast KP med alla medel försöker få henne dit. :-)

Märkligt att hon pekar ut CP utan att ha sett ansiktet?
Citera
2020-11-26, 14:49
Medlem
Citat:

CP med en handledsväska känns oväntat .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in