2020-11-26, 13:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skåne rapporterar 974 nya smittade idag. Förra torsdagen 715

Uppsala rapporterar idag 384 nya smittade idag. Förra torsdag 275.

(Dessa regioners nulägesbilder och med platz.se för historiken)

Tidigare trodde jag att vi hade peakat i nya smittade, men jag tycker det börjar mer och mer se ut som att vi återigen ökar i smittspridning. Är åtgärderna tillräckliga för att det ska vända till avtagande smittspridning? (Vissa åtgärder är inte gamla. Regeln om max 8 infördes först i tisdags. Jag tror iofs att det är en tandlös åtgärd men jag vet inte.)
Den reviderade siffran från Skåne förra veckans dag är 634.
Citera
2020-11-26, 13:26
Medlem
Everything was predicted, a lot of it, avoidable. Let’s see what this press conference is about. Safe bets on vigilance and hand-washing, but face-mask usage is a dark horse outsider.
Citera
2020-11-26, 13:37
Medlem
Madagascars avatar
Scenarierna ska uppdateras varannan månad. Varannan månad?? Är de helt puckade eller....

De borde uppdateras en gång i veckan. Det är exponentiella förlopp vi snackar om här.
Citera
2020-11-26, 13:38
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nej men om de var på samma begravning så är de förmodligen smittade.

Lite lustigt om Coronan tar kronan så att säga.

Det är inte så säkert. Det finns ju hushåll där inte alla blir sjuka, trots att en eller fler är smittade. Själv har jag varit nära flera smittade utan skyddsutrustning, utan att själv bli sjuk.
Citera
2020-11-26, 13:40
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Skåne rapporterar 974 nya smittade idag. Förra torsdagen 715

Uppsala rapporterar idag 384 nya smittade idag. Förra torsdag 275.

(Dessa regioners nulägesbilder och med platz.se för historiken)

Tidigare trodde jag att vi hade peakat i nya smittade, men jag tycker det börjar mer och mer se ut som att vi återigen ökar i smittspridning. Är åtgärderna tillräckliga för att det ska vända till avtagande smittspridning? (Vissa åtgärder är inte gamla. Regeln om max 8 infördes först i tisdags. Jag tror iofs att det är en tandlös åtgärd men jag vet inte.)
Uppsala hade väl förra veckan slagit i taket vad gäller testning. Hur ser det nu? Det är intressant att veta innan man ställer siffrorna mot varandra. Senaste sju dagarna är ändå lägre i Uppsala än de två tidigare sjudagarsperioderna.
Citera
2020-11-26, 13:41
Medlem
Madagascars avatar
De snackar om snabbtest. Det är bra. Hallengren tycker de är intressanta.

Men vad ska de göra nu för att minska smittspridningen? Vad ska de göra nu för att hantera vårdbelastningen.
Citera
2020-11-26, 13:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Scenarierna ska uppdateras varannan månad. Varannan månad?? Är de helt puckade eller....

Ja det värsta är att FoHM ska göra dem. Jag hade väntat mig tillsättande av en ny expertgrupp till riksdagen som Calmfors rekommenderade, att ha en myndighet + en till explicit för regering. Som kunde verifiera FoHM scenarier som visat sig vara felaktiga, vilket nu påverkar både befolkning, och sjukvården.

Citat:

Lars Calmfors var en av få som vid inledningen av coronakrisen kritiserade regeringen för att inte våga fatta egna beslut genom att även lyssna in annan expertis.

– Man felbedömde i våras risken för allmän smittspridning, man trodde sen att den skulle minska ganska snabbt och man har missat den uppgång som har skett nu, säger Lars Calmfors.

Enligt honom är regeringens största miss att den har låtit Folkhälsomyndigheten styra beslutsfattandet för att hindra smittspridningen i Sverige. Internationellt har den strategi som Sverige valt pekats ut som extrem och även inom vårt lands gränser har kraftig kritik framförts från andra experter utanför Folkhälsomyndigheten.

– När det gäller smittbekämpningsstrategin går det inte att landa i något annat än att det är ett stort misslyckande.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-battre-strategi-hade-besparat-liv
https://www.dn.se/debatt/lat-inte-prestige-hindra-en-omprovning-av-coronastrategin/
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Min gissning är att det blir något helt oväntat.

Möjligt att dom häver rekommendationen om handtvätt.

"Vi har observerat att mycket handtvättande leder till ökat riskbeteende hos folk, som då inte håller avstånd."

Så dom nya rekommendationerna blir antagligen:
- Tvätta inte händerna
- Träffas upp till 8 personer, men använd inte munskydd.

Kan också handla om vaccin. Sverige ska inte använda utländska vaccin, utan endast inhemska. Våra forskare på Karolinska har under året tagit fram ett vaccin för alpackor, efter miskommunikation med FHM under våren angående vilken art som var målgruppen.

Men nu ska produktionen ställas om till homo sapiens istället, och vi förväntas få vårt inhemska svenska vaccin (för människor) i början av 2023.

Handtvätt är farligt då du kan få eksem.

"I coronatider uppmanas vi att tvätta händerna ofta och länge. Överläkare Maria Bradley på Karolinska universitetssjukhuset berättar att många nu söker för handeksem. Riklig handtvätt sliter på hudbarriären och kan framkalla handeksem, särskilt hos dem har eller har haft atopisk dermatit"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Uppsala hade väl förra veckan slagit i taket vad gäller testning. Hur ser det nu? Det är intressant att veta innan man ställer siffrorna mot varandra. Senaste sju dagarna är ändå lägre i Uppsala än de två tidigare sjudagarsperioderna.

Uppsala kommer slå testrekord för fjärde veckan i rad. Med det inte sagt att man inte är i taket för det.

Antalet positiva tester fortsätter ligga kvar på 15%, och i takt med utökat testande blir då det troliga att man kommer slå rekord i antalet fall denna veckan. I varje fall ingen nedgång.
Citera
Medlem
What a totally utter bullshit scenario. Watch as their prediction is proven entirely wrong. Respiratory virus that begins to fall in cases exactly as winter hits? How are these people in charge? Like Christmas and New Years won’t accelerate us into a late January peak.

It’s seasonal. It’ll explode in winter, not die immediately as it begins. How do they have jobs?

FHM gets it wrong again part #54
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-11-26 kl. 13:48.
Citera
Avstängd
Så smittspridningen når troligtvis sin kulmen i mitten av december enligt FHM. Kulmen i antal döda infaller kring nyår då?
Citera
2020-11-26, 13:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det värsta är att FoHM ska göra dem. Jag hade väntat mig tillsättande av en ny expertgrupp till riksdagen som Calmfors rekommenderade, att ha en myndighet + en till explicit för regering. Som kunde verifiera FoHM scenarier som visat sig vara felaktiga, vilket nu påverkar både befolkning, och sjukvården.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-battre-strategi-hade-besparat-liv
https://www.dn.se/debatt/lat-inte-prestige-hindra-en-omprovning-av-coronastrategin/
Sant. Jag skiter i vad FHM säger. De har i stort sett fel hela tiden. Så det är i princip ointressant hur ofta de uppdaterar sina sagor.

Andra experter som får genomslag vore mycket bra. Det kan ju inte bli sämre än med Tegnell och FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in