2020-11-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Jag vet genom Snapphanetelegrafen.
Det kommer att komma fram vad det lider.

Inte roligt för ett företag som redan har det svårt, ett anrikt familjeföretag dessutom.
Men, att vara så dyngrak mitt på dagen tyder på att föraren hade ett allvarligt problem.
Företaget borde ha motat olle i grind.

Det har talats om alkolås som en självklarhet i tråden.
Det är fortfarande ovanligt i lastbilar, men det ironiska är att just detta företaget mycket väl redan kan ha det monterat i sina bussar. Inte sällan ingår det som skall-krav i upphandlingar för persontrafik.

Å andra sidan: här ser det ut som redig dagsupning, i bilen under körning.
På en människa som fallit så djupt hjälper inte något alkolås alls.
Ok.
Ja det är nog hårdare krav på bussar än lastbilar med alkolås.
Det är inte roligt för något företag när det blir såhär, inte för beställningscentral eller offren heller.
Får hoppas det var sista gången den personen satte sig i ett tungt fordon.
Citera
2020-11-26, 10:44
Medlem
HLM28100s avatar
De omkomna vad vet man om dom?
Citera
2020-11-26, 10:44
Medlem
Berusade eller ej, många lastbilar kör som dårar på denna väg (värre än jag upplevt på andra håll). Har fått panikbromsa och varit nära att få köra av vägen flera gånger när en lastbil med släp bara slänger sig ut för att köra om någon som ligger i 79 på 80-vägen eller för att blåsa om en traktor som de precis kom i kapp. Att de har möte, skiter de i, de blinkar några gånger med helljuset och så ska det vara fri framfart enligt dem. Det är oftast svensk-reggade lastbilar, inte utlandsbilar.

Nog för att vägen Hässleholm-Markaryd ger en dödsångest för att man tvingas passera genom Vankiva, Bjärnum, Vittsjö och Emmaljunga, men det är inte orsak nog att utsätta sina medtrafikanter för livsfara för att man själv har taskig tidsuppfattning och avståndsbedömning... Det är snarare ett under att här inte har hänt fler allvarliga olyckor än det gjort. Fartkameror i all sin prakt, men detta är en väg som polisen borde patrullera med bil i princip dygnet runt, de hade varit självfinansierade.
Citera
2020-11-26, 11:14
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Apologet! Enabler!!
Du är den som gör att sådant här kan fortgå!!!

Inte alls, vederbörande har varken ursäktat eller möjliggjort någonting. Det KAN ju vara annat än rattfylleri, har hänt massor med gånger att inblandade blivit oskyldigt anklagade även om det i detta fall inte verkar vara så. En fråga: om man kör rattfull och tex blir påkörd bakifrån, anses man som vållande/medvållande då eller döms man "bara" för rattfylleriet? Har hört både det ena och det andra.
Citera
2020-11-26, 11:14
Medlem
En tidig morgon påväg hem stoppades jag av en kille som bad mig blåsa i hans alkolås till hans lastbil.

Jag gjorde det inte såklart och ringde istället polisen som inte prioriterade frågan. Vet inte om lastbilen kom iväg.

Detta va i Stockholm så har inget med detta å göra men visar på hur det funkar i verkligheten.
Citera
2020-11-26, 11:18
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
En tidig morgon påväg hem stoppades jag av en kille som bad mig blåsa i hans alkolås till hans lastbil.

Jag gjorde det inte såklart och ringde istället polisen som inte prioriterade frågan. Vet inte om lastbilen kom iväg.

Detta va i Stockholm så har inget med detta å göra men visar på hur det funkar i verkligheten.
När jag körde upp för utökad behörighet blåste inspektören i alkolåset pga smittorisk...
Citera
2020-11-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneanka1
Finns inget krav på alkolås så det är många lastbilar utan det.

En del har tryckluft i hytten för att underlätta städning av hytten, med dessa kan du kringgå alkolås.
Citera
2020-11-26, 12:02
Medlem
C.O.T.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
En del har tryckluft i hytten för att underlätta städning av hytten, med dessa kan du kringgå alkolås.

Funkar det verkligen? Jag jobbar på ett stort åkeri och där har ingen bil förutom några hyrbilar alkolås. Det borde vara standard egentligen även om de kan krångla ibland. Har hört om alkolås som krånglat när chauffören spritat händerna.

För övrigt vet vi ju inte om chauffören var berusad, det kan ju vara sjukdom inblandat.
Citera
2020-11-26, 12:03
Medlem
HLM28100s avatar
Det är mitt i Vankiva vid gamla affären.
Citera
2020-11-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
borde vara dödsstraff på att köra bil full!

Det lät ju rimligt..
Citera
2020-11-26, 12:31
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.O.T.N
Funkar det verkligen? Jag jobbar på ett stort åkeri och där har ingen bil förutom några hyrbilar alkolås. Det borde vara standard egentligen även om de kan krångla ibland. Har hört om alkolås som krånglat när chauffören spritat händerna.

För övrigt vet vi ju inte om chauffören var berusad, det kan ju vara sjukdom inblandat.
Han har ju blåst och konstaterats med grov rattfylla.
Citera
2020-11-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.O.T.N

Japp, det går att blåsa godkänt med lite tryckluft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in