2020-11-30, 10:58
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vad yrar du om?
Vad har svensk polis med det här att göra?

De fick info om en vinglig lastbil redan i Värnamo men informationen gick inte vidare till skånepolisen.
Dvs färden kunde stoppats tidigare om länen samarbetat.
Citera
2020-11-30, 11:18
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang

Jag min idiot höll på att förstöra kvällen för sonen som körde sjuktransport med alkolås, jag hade tagit ett par öl när pojken kom förbi en stund hemma och jag ville testa att blåsa. Som tur var kom vi på att han inte kommit iväg om jag blåst "rött". (30 min tror jag)

Ja, dessutom så finns det system som meddelar arbetsgivaren att man har blåst rött.
Då blir det utredning av arbetsgivaren och ett jävla liv.
Citera
2020-11-30, 11:34
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Klockan 16.51 sker olyckan.

Är väl ingen normal människa som krökar till på dagtid?

https://www.nsk.se/2020/11/25/allvarlig-olycka-dar-lastbil-korde-in-i-flera-bilar/
Citera
2020-11-30, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
borde vara dödsstraff på att köra bil full!

Och för alla som kör bil när man är trött. För lite sömn och rattonykterhet har mycket gemensamt enligt studier. Väldigt många framför sina fordon när de är trötta, säkerligen ett stort mörkertal dessutom. Minst lika oansvariga som rattfyllerister.

Tragisk utgång i detta fall, sorgligt.
Citera
2020-11-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarvaken
Och för alla som kör bil när man är trött. För lite sömn och rattonykterhet har mycket gemensamt enligt studier. Väldigt många framför sina fordon när de är trötta, säkerligen ett stort mörkertal dessutom. Minst lika oansvariga som rattfyllerister.

Tragisk utgång i detta fall, sorgligt.

Nej.
Den cirkadiska rytmens påverkan på människokroppen är inte allmänt känd hos befolkningen, och man kan heller inte rakt av känna hur påverkad man är av sömnbrist.
Det informeras inte heller i någon större grad om olika grader av vakenhet och hur detta påverkar en bilförare, mer än några infantila rader i körkortsboken att ’det inte är bra att vara trött när man kör bil. ’

Men, det negativa med rattonykterhet är väl kommunicerat av stat, myndigheter och organisationer.

Den som för flaskan till läpparna när han eller hon skall köra bil VET att det är fel.
Ingen bilist kan ha undgått informationen, ingen vettigt funtad person har missat det sociala stigma som drabbar en rattfyllerist.

Spriten är viktigare än all information i världen.
Berusningen är mer angelägen än konsekvenserna av den.

Att inte förstå sammanhanget kring försämrad preceptionsförmåga, nedsatt vakenhet och olycksrisk är något helt annat, eftersom så få har kunskapen och ämnet så sällan diskuteras.
Senast redigerad av boboboxbox 2020-11-30 kl. 13:00.
Citera
2020-11-30, 15:40
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
De fick info om en vinglig lastbil redan i Värnamo men informationen gick inte vidare till skånepolisen.
Polisen är inte organiserade i län utan i sju regioner.
https://polisen.se/siteassets/dokument/om-polisen/karta-med-regioner-och-polisomraden.pdf
Citera
2020-11-30, 15:57
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Polisen är inte organiserade i län utan i sju regioner.
https://polisen.se/siteassets/dokument/om-polisen/karta-med-regioner-och-polisomraden.pdf

KvP skrev 26 nov :
Chauffören var tidigare dömd för rattfylleri
Polisen varnades om en rattfull lastbilschaufför på väg söderut från Värnamo. De sökte efter lastbilen i nära en timme, men gav upp – utan att varna polisen i region Syd.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/polisen-varnades-om-rattfull-chauffor-tva-personer-dog-/

Får poliserna straff också som inte stoppade fyllot ????
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-11-30 kl. 16:01.
Citera
2020-11-30, 16:08
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019

KvP skrev 26 nov :
Chauffören var tidigare dömd för rattfylleri
Polisen varnades om en rattfull lastbilschaufför på väg söderut från Värnamo. De sökte efter lastbilen i nära en timme, men gav upp – utan att varna polisen i region Syd.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/polisen-varnades-om-rattfull-chauffor-tva-personer-dog-/

Får poliserna straff också som inte stoppade fyllot ????
Då var det polisregion Öst (som lokalpolisområde Värnamo tillhör) som inte meddelade polisregion Syd (som lokalpolisområde Hässleholm tillhör). I så fall bedrövligt att inte regionledningscentralen i Linköping meddelade kollegorna i Malmö.
Citera
2020-11-30, 17:51
Medlem
KebabbenLarssons avatar
Hittade idioten till lastbilschaufför på fejjan (har dock inte fått det bekräftat till 100 % att det är han).
Tror ni inte att fanskapet dricker alkohol på sin profilbild?
Citera
2020-11-30, 18:23
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabbenLarsson
Hittade idioten till lastbilschaufför på fejjan (har dock inte fått det bekräftat till 100 % att det är han).
Tror ni inte att fanskapet dricker alkohol på sin profilbild?

Det är samma namn jag fått höra.
Citera
2020-11-30, 18:31
Medlem
Knightfall68s avatar
Citat:
Det är samma namn jag fått höra.

Gick förbi de drabbades hus och där brinner många ljus. Inget straff är tillräckligt hårt för att sona det han gjorde.
Citera
2020-11-30, 18:42
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightfall68
Gick förbi de drabbades hus och där brinner många ljus. Inget straff är tillräckligt hårt för att sona det han gjorde.

Hur är tillståndet för dottern som satt i baksätet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in