2020-11-26, 09:59
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Herregud skrattar så jag dör, märka ord, bytt till när nu, förlåt mej om din hjärna inte förstod meningen av budskapet i inlägget när jag skrev om, istället för när.

Ordval eller inte en hänvisning till källan annars avfärdar jag ditt svamlande som påhitt.
2020-11-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Huset är funktionsdugligt. Ebba hade som plan att flytta in innan jul. Det är småfix (det finns foton på Esbjörn inne i huset. Insidan är relativt välbehållen). Det är tomten som vuxit igen. Dock har en del människor en igenvuxen trädgård av design. Hur tomten ser ut säger inte så mycket om själva huset. Utsidan (husfärgen) har givetvis sett bättre dagar.

Läste nånstans om fuktigenomsläpp i fasad. Värderingsfirman?
Vatten o avlopp funkar tydligen inte alls.
Hur mår elen efter så lång tid utan användning och ingen värme påslagen i huset?
2020-11-26, 10:20
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Läste nånstans om fuktigenomsläpp i fasad. Värderingsfirman?
Vatten o avlopp funkar tydligen inte alls.
Hur mår elen efter så lång tid utan användning och ingen värme påslagen i huset?

Tilläggas ska att ingen bott där på snart 20 år och avlopp är varken godkänt eller fungerande då besiktning krävs var 20e år i alla fall i vår kommun, kan inte tro att det skulle vara sämre kontroll då vatten ligger nära.
2020-11-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Du skriver OM, förut skrev du att kommunen redan har en färdig plan för detta område med vatten och avlopp. vilket gäller ? och om du har planen så upp med den så vi kan se.

Nu är det ju inte mig du diskuterar med, vi har nog likartade uppfattningar i detta.

Men - jag var intresserad så jag letade rätt på detta dokument.

https://www.uppsala.se/contentassets/4376dd5bf49d42efa7cb76c270125b91/fordjupad-oversiktsplan-funbo.pdf

Det finns planer för Marielund och andra områden i närheten. Hur långt man i praktiken har hunnit vet jag inte. Det är rätt mycket att läsa, jag har bara skummat.

Det är dock inte gratis för fastighetsägare att ansluta till ett framdraget VA-system. Och precis som någon tidigare skrivit (det var kanske du?) så sätts priset på en fastighet - i normala fall - utifrån det som är aktuellt vid köpet och inte från en tänkt idealbild. Att en vanskött fastighet kan komma att bli fantastisk efter renovering och när det finns fungerande VA är ju kostnader som en köpare får ta på sig. Därför räknas sådana kostnader oftast bort från ett uppskattat värde vid en försäljning. Det verkar vara så det har gått till i detta fall.
2020-11-26, 10:30
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Om nu marknafspriserna ligger på din nivå då kan väl EBT köpa ett annat hus i närheten?

Esbjörn får ha kvar sin fastighet, alla blir nöjda!

Värdet iom alla planer kommunen har för området, med denna storlek, men detta fina läge vid vattnet, så ligger det på ca 1.5-2 miljoner över Ebbas skambud.

Hur många andra hus fanns det till salu, under den tidsperioden, från första kontakten, till kontraktsskrivandet? Nu är hon bunden till pågående affär på fler än ett sätt.

Ponera att det skulle vara ett skambud, var ligger olämpligheten i att ge låga bud? Det är vad budgivnibg handlar om. Köparen vill betala så lite som möjligt och säljaren vill ha så mycket som möjligt. Lyckas båda parter backa sin kravbild till en kompromiss båda kan acceptera, blir det kontraktsskrivande. Annars inte.

Esbjörn hade flera veckor på sig att skaffa sig en egen värdering, om han hade velat. Han gjorde inte det och de kom överens om ett pris.

Men är det ett väldigt lågt pris för just den där fastigheten i det skicka den är i nu? Dina mäklarkompisar har inte varit inne på tomt och i huset och kan därmed inte heller göra en riktig värdering.
2020-11-26, 10:30
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Nu är det ju inte mig du diskuterar med, vi har nog likartade uppfattningar i detta.

Men - jag var intresserad så jag letade rätt på detta dokument.

https://www.uppsala.se/contentassets/4376dd5bf49d42efa7cb76c270125b91/fordjupad-oversiktsplan-funbo.pdf

Det finns planer för Marielund och andra områden i närheten. Hur långt man i praktiken har hunnit vet jag inte. Det är rätt mycket att läsa, jag har bara skummat.

Det är dock inte gratis för fastighetsägare att ansluta till ett framdraget VA-system. Och precis som någon tidigare skrivit (det var kanske du?) så sätts priset på en fastighet - i normala fall - utifrån det som är aktuellt vid köpet och inte från en tänkt idealbild. Att en vanskött fastighet kan komma att bli fantastisk efter renovering och när det finns fungerande VA är ju kostnader som en köpare får ta på sig. Därför räknas sådana kostnader oftast bort från ett uppskattat värde vid en försäljning. Det verkar vara så det har gått till i detta fall.

Ja så är det, en fastighet värderas som den är när den besiktigas, inte vad den kan vara värd. ungefär som att man inte får ersättning för en skadad bil bara för man skulle lacka den om en månad.

Framtida värde bygger naturligtvis på vad som inventeras i denna fastighet.
Dock kan markpriset vara den samma om det inte förekommer några stora kostnader som sanering mm.

Tack. Jag ska läsa din länk senare nu ska jag åka och jobba.
2020-11-26, 10:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Är ni födda igår eller vad är fel på er!
Givetvis höjs värdet på området stort om kommunen satsar på det, ny planritning mm.
När helt plötsligt alla har vatten, folk bor året runt, nybyggnationer sker, hela området blir ju attraktivt på ett helt annat sätt än om en enda "fastighetsägare" kopplar på vatten/avlopp själv.
Hur kan man inte förstå detta!

Det är alldeles riktigt. Men den här förvandlingen sker inte genom att kommunen svingar ett trollspö, utan genom att fastighetsägarna bekostar infrastrukturupprustningen på diverse sätt, dvs bekostar egna ombyggnader och betalar anläggningsavgiften till kommunalt VA.

Givetvis påverkar dessa åtgärder värdet på huset när alla pålagor, avgifter och installationer är gjorda.
Det är inte särskilt ovanligt att folk som är i bostadsköpartagen bedömer det här i samband med köpet, positivt (i de flesta fall, särskilt om man skall bo i huset) men ibland negativt, för skitbilliga sommarhus i tassemarker.

Anledningen att ens värdera det här är ju inför frågeställningen om Ebba lurat rumpan av den gamle, eller om prisbilden i stort är rimlig.
2020-11-26, 10:35
Medlem
Citat:
Det är dock inte gratis för fastighetsägare att ansluta till ett framdraget VA-system. Och precis som någon tidigare skrivit (det var kanske du?) så sätts priset på en fastighet - i normala fall - utifrån det som är aktuellt vid köpet och inte från en tänkt idealbild.

Det där påståendet är inte sant, så fort kommunen har kommit med en plan för framdragning av VA till ett sommarstugeområde så höjs priset på fastigheterna direkt då de börjar attrahera en bredare massa av spekulanter. Samma sak om det finns detaljplan som kommer och möjliggör styckning av tomten så räknar du upp priset för det även om styckningen inte är genomförd.

Det är inte gratis att ansluta sig till ett framdraget VA-system men husägaren betalar ändå bara en liten del av den stora kostnaden för att ha möjlighet till kommunalt vatten och kunna spola ner en bajskorv i toan och inte bry sig mer om den. Om man bölar över det så tycker jag gott att vi kan lägga all sådan kostnad på husägarna själva hela vägen till vatten/reningsverket.
2020-11-26, 10:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur många andra hus fanns det till salu, under den tidsperioden, från första kontakten, till kontraktsskrivandet? Nu är hon bunden till pågående affär på fler än ett sätt.

Ponera att det skulle vara ett skambud, var ligger olämpligheten i att ge låga bud? Det är vad budgivnibg handlar om. Köparen vill betala så lite som möjligt och säljaren vill ha så mycket som möjligt. Lyckas båda parter backa sin kravbild till en kompromiss båda kan acceptera, blir det kontraktsskrivande. Annars inte.

Esbjörn hade flera veckor på sig att skaffa sig en egen värdering, om han hade velat. Han gjorde inte det och de kom överens om ett pris.

Men är det ett väldigt lågt pris för just den där fastigheten i det skicka den är i nu? Dina mäklarkompisar har inte varit inne på tomt och i huset och kan därmed inte heller göra en riktig värdering.

Vad jag förstått så har för de flesta mäklare i Uppsala med omnejd denna försäljning blivit samtalsämnet på fikarasten typ, denna försäljning har ju fått ett stort medialt genomslag.

Det vore väl hellre konstigt om man som yrkesman inte kollar in det själv, säkerligen har många åkt och tittat på detta, givetvis inte inne i huset, men huset är vad jag fått information om ett ruckel ändå.

Som information så har mina källor passerat fastigheten, dock inte sett det inifrån.
Senast redigerad av LawNumberSix 2020-11-26 kl. 10:50.
2020-11-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Det där påståendet är inte sant, så fort kommunen har kommit med en plan för framdragning av VA till ett sommarstugeområde så höjs priset på fastigheterna direkt då de börjar attrahera en bredare massa av spekulanter. Samma sak om det finns detaljplan som kommer och möjliggör styckning av tomten så räknar du upp priset för det även om styckningen inte är genomförd.

Det är inte gratis att ansluta sig till ett framdraget VA-system men husägaren betalar ändå bara en liten del av den stora kostnaden för att ha möjlighet till kommunalt vatten och kunna spola ner en bajskorv i toan och inte bry sig mer om den. Om man bölar över det så tycker jag gott att vi kan lägga all sådan kostnad på husägarna själva hela vägen till vatten/reningsverket.

Visst kan det vara så.

I det aktuella fallet så har dock kunskapen om planeringen av området funnits bland berörda sedan 2012. Självklart har berörda fastighetsägare känt till vad som planeras och talat om detta sinsemellan. Den påverkan som du talar om har nog redan skett.

https://bygg.uppsala.se/contentassets/7dce66abd93e47ccaf312f6423adcfe9/tjansteskrivelse_marielund.pdf

Det har alltså varit välkänt under ca åtta års tid att det finns planer för kommunalt VA och annan utveckling i området. Att Esb skulle varit okunnig om saken faller på sin egen orimlighet.

Det kan nog antas att både Esb och EB var underkunniga om kommunens planer och att hänsyn till dessa har legat med i bedömningen och prissättningen.
2020-11-26, 10:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Visst kan det vara så.

I det aktuella fallet så har dock kunskapen om planeringen av området funnits bland berörda sedan 2012. Självklart har berörda fastighetsägare känt till vad som planeras och talat om detta sinsemellan. Den påverkan som du talar om har nog redan skett.

https://bygg.uppsala.se/contentassets/7dce66abd93e47ccaf312f6423adcfe9/tjansteskrivelse_marielund.pdf

Det har alltså varit välkänt under ca åtta års tid att det finns planer för kommunalt VA och annan utveckling i området. Att Esb skulle varit okunnig om saken faller på sin egen orimlighet.

Det kan nog antas att både Esb och EB var underkunniga om kommunens planer och att hänsyn till dessa har legat med i bedömningen och prissättningen.

Den onödigt intresserade kan (om inte annat i eget lärandesyfte) ta del av Uppsala kommuns egna bestämmelser: https://www.uppsalavatten.se/hushall/vatten-och-avlopp/svia-skolsta/ansluta-till-va-natet/

Ponera (jag vet inte) att planerna tagit konkret form, och att fastigheten kommer att drabbas av en anläggningskostnad och en anslutningskostnad i relativ närtid. Det KAN ju tänkas att Esbjörn (som lagfaren och ansvarig ägare) insett att detta kostar mer än det smakar, och därför säljer i tid för att slippa ta (ytterligare) lån på fastigheten. Som anledning att sälja duger det ju bra.
Senast redigerad av Bergakungen 2020-11-26 kl. 10:57. Anledning: Tillägg
2020-11-26, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är alldeles riktigt. Men den här förvandlingen sker inte genom att kommunen svingar ett trollspö, utan genom att fastighetsägarna bekostar infrastrukturupprustningen på diverse sätt, dvs bekostar egna ombyggnader och betalar anläggningsavgiften till kommunalt VA.

Givetvis påverkar dessa åtgärder värdet på huset när alla pålagor, avgifter och installationer är gjorda.
Det är inte särskilt ovanligt att folk som är i bostadsköpartagen bedömer det här i samband med köpet, positivt (i de flesta fall, särskilt om man skall bo i huset) men ibland negativt, för skitbilliga sommarhus i tassemarker.

Anledningen att ens värdera det här är ju inför frågeställningen om Ebba lurat rumpan av den gamle, eller om prisbilden i stort är rimlig.

Exakt, hela frågan gäller väl om EBT på ett medvetet, utstuderat och väl planerat sätt blåst Edbjörn eller inte,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in