2020-11-26, 08:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nu är det enligt SIR 211 patienter som vårdas på IVA.
IVA:s ökning igår synes hamna +18.

Vi verkar ha en dag varje vecka då antalet inneliggande på IVA ökar avsevärt, under senhösten.

November:
måndag 2:a +12
måndag 9:e +15
tisdag 17:e + 17
onsdag 25:e +18

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Det ökar idag också:

214 på IVA nu

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Senast redigerad av arbetet 2020-11-26 kl. 08:16.
Citera
2020-11-26, 08:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Jisses sicken låg iq hjon. Inte undra på att Sverige går åt helvette.
Analogin är giltig. Flera tusen dör vid normalanvändning av paracetamol runt om i världen?

Hur många dör av influensavaccin? Vad tror du prognosen är på COVID19-vaccin?

Bara i Sverige räddas nog mer än tusen från en för tidig död p.g.a. influensavaccin ensamt.

Många andra räddas från ett verkligt obehagligt sätt att dö nämligen levercirros eller levercancer med hjälp av hepatit-A & -B-vaccin.

Listan kan göras lång.

Och ja, man får ersättning för läkemedelsskador i Sverige om olyckan är framme.
Senast redigerad av arbetet 2020-11-26 kl. 08:12.
Citera
2020-11-26, 08:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Helt ärligt det är ingen idé att debattera med dig. Du tillhör den iq-befriade skalan. Du har inte bemött något av mina argument för varför alla borde tänka sig för före vaccinering.

Du förstår att biverkningar som inträffar efter 1 månad helt diskonteras. Plus att 99% av Svenska läkarkåren är livrädda för att rapportera några biverkningar överhuvudtaget. Det innebär att när du går till läkaren med diffusa fatigue symptom så kommer de att avfärda det hela som utbrändhet , depression eller annat och skicka hem dig med en SSRI.

SSRI som förövrigt visat sig "PERMANENTERA" depression.

Men lycka till med din okunskap det går nog säkert bra , vilket det gör för de flesta.

Allt inom det medicinska är förenat med en viss risk . Till och med den enklaste operation kan gå åt helvete. Effekten trumfar dock riskerna enormt. Sedan får man göra sitt egna val.
Citera
2020-11-26, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ökar idag också:

114 på IVA nu

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

I see 212 today, not 114.
Citera
2020-11-26, 08:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I see 212 today, not 114.
Det blev lite fel i hastigheten. Ändrat!

Försökte sprida lite ljus i allt mörker.
Citera
2020-11-26, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag försöker leva så normalt som möjligt inom restriktionerna och rekommendationerna vi har. Jag personligen är inte rädd för att få COVID-19, däremot respekterar jag andras rädsla.

Majoriteten i storstäderna försöker nog att följa restriktionerna samt rekommendationerna så gott det går, tyvärr blir det svårt att göra det hela tiden dock.

Folk behöver få komma ut, människan mår inte bra över att sitta inne.

Exakt det här, man kan leva riktigt bra utan att få panik över att man inte kan gå ut och träffa så många som möjligt och trängas, hade folk haft ditt vett så tror jag vi hade räddat många människors jobb och kanske sluppit de allt för hårda restriktionerna. Tack för din insats och att du bryr dig om andra människor.
Citera
2020-11-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här var intressant:

The backlog of non-evaluated tests for coronavirus, which accumulated in laboratories, grew steadily over autumn, reported Welt. The peak was reached in the first week of November, with over 98,000 unprocessed tests.

Det är oroväckande för svensk del att de kompetenta tyskarna inte tydligt lyckats pressa tillbaka smittan än. Och de har förutom våra restriktioner stängt restauranger samt de har krav på munnskydd. Jag förmodar Tyskland även har stängt gym och liknande, vilket vi inte har.

Tyskland ligger på ca 140 nya fall per 7 dagar och 100 000 invånare. Sverige på 300. (Stockholm över 400.)

Så om inte Tyskland pressat ner smittan hur sjutton ska vi klara det!?

Är det årstiden som gör det svårare jämfört med i våras?
Ja, det kan man fråga sig, om inte Tyskland klarar det.

Jag tror som sagt inte att det är något land som har kontroll på det här, utan att det är en kombination av ofullständig immunitet och social distansering överlag som håller tillbaka smittspridningen i hårt drabbade länder.

Och att länder som Japan, Sydkorea och våra grannländer fortfarande lever på effekten av att ha en låg smittspridning till att börja med. Det är som att det brinner i gräset, och de går och stampar, så det tar aldrig riktigt fart, men det slutar aldrig att brinna underifrån.

Hur stor/liten effekt man får av att ha haft ett utbrott i våras (eller vice versa att man sluppit det) återstår egentligen att se. Just nu ser det i alla fall ut som att Tjeckien och UK kommer ha ungefär samma dödstal på totalen efter andra vågen. Det hade man inte tippat för några månader sen. Det pekar på att immunitet fortfarande spelar en avgörande roll, även om man måste uttrycka sig försiktigt. Det kan ju vara som många befarat, att immunitet (och vaccin) inte stoppar din risk från att smittas, utan det minskar bara din statistiska risk att dö.

Jag tror i alla fall att man ska vara försiktig att utropa några vinnare, eftersom det naturliga för en pandemi är att alla förlorar.
Citera
2020-11-26, 08:29
Medlem
Charlie frisk och vältränad 29 åring utan underliggande sjukdomar:

”Covid-19 har brutit ned min kropp och satt sig på lungorna. De vet inte hur länge jag kommer vara sjuk.”

https://www.expressen.se/gt/charlie-30-sjuk-i-corona-varnar-andra-unga-brutit-ned-min-kropp/
Citera
2020-11-26, 08:41
Medlem
arbetets avatar
Läs ST-läkaren Benjamin Kalischer Wellanders två FB-inlägg om den palliativa COVID19-vården för de gamla och förfäras. Jag tar med hans insikter i det andra inlägget och de slutsatser han drar. Som stämmer överens med mina vill jag tillägga:
SLUTSATS:

Varför i hela friden har privata läkarbolag ett intresse i att anta, och sedan bilda opinion för, en riktlinje som innebär att många av deras vårdtagare kommer att behöva förgås på deras egna vårdinrättningar utan tillgång till adekvat vård?

Jag ställde frågan högt i ett fikarum idag och en kollega svarade kort och klockrent: ”Men det är ju uppenbart! De vill ju hålla sig väl med kunden (region Stockholm), de vill ju få sina avtal förnyade!”.
Och där trillade poletten ned med en förkrossande tyngd. I ett läge när ingen vet om Stockholm är på god väg att bli nästa Bergamo inser regionens sjukvårdsledning att något måste göras illa kvickt. Det till regionen anknutna palliativt kunskapscentrum får till uppgift att sammanställa en vårdransonerande riktlinje och förankra detta hos de utförande läkarbolagen. Palliativt kunskapscentrum skickar även ut utbildningsmaterial till övriga regioner och de privata läkarbolagen lobbar för principer om kategorisk vårdransonering i Läkartidningen, allt för att vårda kundrelationen. Många regioner går ut med påbud till berörda läkare om att fatta beslut i förväg om sjukhusvård ska bli aktuell för deras patienter eller inte, trots att det är hart när omöjligt att prognostisera ett utfall innan man vet om någon kommer att drabbas av en svår eller mildare variant av covid-19.

Många läkare tar även frivilligt på sig uppgiften att anpassa sin medicinska bedömningar efter platstillgången, trots att lagligt stöd för detta saknas.

I slutändan sitter de högst ansvariga förmodligen ganska säkert, tryggt förvissade om att de enda som kommer att ställas till svars är de enskilda sköterskor och läkare som tvingats, eller sett sig tvungna, att utfärda vårdransoneringar som helt saknat lagligt stöd.
https://www.facebook.com/benjamin.wellander/posts/10164166748170263
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10164158112400263&id=55155526 2

Ja, det finns många felaktiga medicinska beslut i denna cirkus. Han gör en bra sammanfattning av de alla.
Senast redigerad av arbetet 2020-11-26 kl. 08:43.
Citera
2020-11-26, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det kan man fråga sig, om inte Tyskland klarar det.

Jag tror som sagt inte att det är något land som har kontroll på det här, utan att det är en kombination av ofullständig immunitet och social distansering överlag som håller tillbaka smittspridningen i hårt drabbade länder.

Och att länder som Japan, Sydkorea och våra grannländer fortfarande lever på effekten av att ha en låg smittspridning till att börja med. Det är som att det brinner i gräset, och de går och stampar, så det tar aldrig riktigt fart, men det slutar aldrig att brinna underifrån.

Hur stor/liten effekt man får av att ha haft ett utbrott i våras (eller vice versa att man sluppit det) återstår egentligen att se. Just nu ser det i alla fall ut som att Tjeckien och UK kommer ha ungefär samma dödstal på totalen efter andra vågen. Det hade man inte tippat för några månader sen. Det pekar på att immunitet fortfarande spelar en avgörande roll, även om man måste uttrycka sig försiktigt. Det kan ju vara som många befarat, att immunitet (och vaccin) inte stoppar din risk från att smittas, utan det minskar bara din statistiska risk att dö.

Jag tror i alla fall att man ska vara försiktig att utropa några vinnare, eftersom det naturliga för en pandemi är att alla förlorar.

Är det inte ett litet tecken på att Covid kommer vara ett alternativ till influensan i framtiden? Det är ju egentligen skitsamma om man får Covid eller influensan så länge man inte blir allvarligt eller dödligt sjuk.
Citera
2020-11-26, 08:49
Medlem
Dödlighet i första (t o m 4 okt) och andra "vågen" (5 okt-25 nov) av Covid-19:

----första --- andra --- % diff
Cro 288 1213 +321%
Hun 822 3292 +300%
Gre 407 1495 +267%
Bul 844 2523 +199%
Aut 813 1854 +128%
Ukr 4397 7095 +61%
Sui 1967 2426 +23%
Rom 5003 5538 +11%
Por 2005 2122 +6%
Rus 21358 16180 -25%
Ser 754 561 -26%
Ger 9602 5779 -40%
Bel 10277 5661 -45%
Fra 34104 16514 -52%
Net 6454 2655 -59%
Ita 37492 14536 -61%
UK 42568 13966 -67%
Esp 33504 10533 -69%
Den 658 144 -78%
Nor 275 41 -85%
Fin 343 45 -87%
Swe 5974 540 -91%

Källa: Worldometers.info
Citera
2020-11-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är det inte ett litet tecken på att Covid kommer vara ett alternativ till influensan i framtiden? Det är ju egentligen skitsamma om man får Covid eller influensan så länge man inte blir allvarligt eller dödligt sjuk.
Jo, det tycker jag. Det är ju ganska exakt så influensan fungerar, och vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in