Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Det här var intressant:
The backlog of non-evaluated tests for coronavirus, which accumulated in laboratories, grew steadily over autumn, reported Welt. The peak was reached in the first week of November, with over 98,000 unprocessed tests.
Det är oroväckande för svensk del att de kompetenta tyskarna inte tydligt lyckats pressa tillbaka smittan än. Och de har förutom våra restriktioner stängt restauranger samt de har krav på munnskydd. Jag förmodar Tyskland även har stängt gym och liknande, vilket vi inte har.
Tyskland ligger på ca 140 nya fall per 7 dagar och 100 000 invånare. Sverige på 300. (Stockholm över 400.)
Så om inte Tyskland pressat ner smittan hur sjutton ska vi klara det!?
Är det årstiden som gör det svårare jämfört med i våras?
Ja, det kan man fråga sig, om inte Tyskland klarar det.
Jag tror som sagt inte att det är något land som har kontroll på det här, utan att det är en kombination av ofullständig immunitet och social distansering överlag som håller tillbaka smittspridningen i hårt drabbade länder.
Och att länder som Japan, Sydkorea och våra grannländer fortfarande lever på effekten av att ha en låg smittspridning till att börja med. Det är som att det brinner i gräset, och de går och stampar, så det tar aldrig riktigt fart, men det slutar aldrig att brinna underifrån.
Hur stor/liten effekt man får av att ha haft ett utbrott i våras (eller vice versa att man sluppit det) återstår egentligen att se. Just nu ser det i alla fall ut som att Tjeckien och UK kommer ha ungefär samma dödstal på totalen efter andra vågen. Det hade man inte tippat för några månader sen. Det pekar på att immunitet fortfarande spelar en avgörande roll, även om man måste uttrycka sig försiktigt. Det kan ju vara som många befarat, att immunitet (och vaccin) inte stoppar din risk från att smittas, utan det minskar bara din statistiska risk att dö.
Jag tror i alla fall att man ska vara försiktig att utropa några vinnare, eftersom det naturliga för en pandemi är att alla förlorar.