2020-11-26, 07:33
Medlem
Hur är det med fältsjukhusen, är de nedmonterade?
Är väl snart dags att ställa i ordning de igen.
Citera
2020-11-26, 07:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Expressen tar upp personalflykten från vården. Om man redan kör långa arbetspass o personalen minskar hur kommer vinter/jul se ut? Peaken för sjukvården ligger ju fortfarande framför oss.

https://www.expressen.se/nyheter/personalen-befaras-sluta-nar-andra-vagen-ar-har-/
Citera
2020-11-26, 07:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname

Vem ska bemanna dem? Verkar ju som om tillgången på sjuksköterskor är den begränsande faktorn.
Citera
2020-11-26, 07:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Andra vågen kommer inte att gå ner i Sverige innan flockimmunitet börjar infinna sig.

Uppsala som drabbades först av stor spridning och fick "skärpta rekommendationer" av FHM redan den 20 oktober verkar bara fortsätta öka hela tiden.

20 oktober (V43) var det 35 intagna på sjukhus. Det har hela tiden ökat och ligger nu på 105 intagna.

Ser man på hur fallen har utvecklats sedan dom skärpta rekommendationerna så ser det ut så här (veckovis)

43, 416
44, 546
45, 1161
46, 1165
47, 1414
48, 901 (879 förra veckan vid samma tillfälle)

Ökning varje vecka, 48 är inte färdig ännu men man ligger lite högre än förra veckan hittills.
Det kommer att bli flockimmunitet genom sjukdom, åtgärderna är inte tillräckliga.

https://platz.se/coronavirus/?lan=uppsala
Citera
2020-11-26, 07:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Bergamo har de lägre smittspridning än i Milano tex så de har märkt en effekt. Men inte flockimmunitet så att smittan avstannar ens där.

Så ja, vi behöver troligen vaccinera alla för att få stopp på spridningen. Frågan är hur många som inte vill bidra till immuniteten genom att vägra vaccin?

Ja du. Man undrar hur många idioter det finns..
Jag hoppas att man helt enkelt inte kan åka någonstans utav intyg på vaccination.
Då når vi tillräckliga nivåer.
Att en liten grupp av princip, helt slutar resa för att slippa vaccin kan vi nog räkna med, men att människor är egoister är ju helt bevisat IOM denna pandemi.
Så de flesta kommer nog ta sprutan iaf.
Jantelagen ser till att man helt enkelt inte klarar av att se andra vara på solsemester.
Citera
2020-11-26, 07:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Andra vågen kommer inte att gå ner i Sverige innan flockimmunitet börjar infinna sig.

Uppsala som drabbades först av stor spridning och fick "skärpta rekommendationer" av FHM redan den 20 oktober verkar bara fortsätta öka hela tiden.

20 oktober (V43) var det 35 intagna på sjukhus. Det har hela tiden ökat och ligger nu på 105 intagna.

Ser man på hur fallen har utvecklats sedan dom skärpta rekommendationerna så ser det ut så här (veckovis)

43, 416
44, 546
45, 1161
46, 1165
47, 1414

Ökning varje vecka, 48 är inte färdig ännu men man ligger lite högre än förra veckan hittills.
Det kommer att bli flockimmunitet genom sjukdom, åtgärderna är inte tillräckliga.

Hur har testningen utvecklats?
Har du koll på det?
Citera
2020-11-26, 07:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Troligtvis ökar fallen i Stockholm betydligt mer än vad nya fall visar. Antalet utförda tester har minskat ganska tydligt de senaste veckorna.

Förra veckan föll antalet tester med drygt 10% från veckan innan. Då minskade också positiva prover något från 17,3% (V46) till 16,6% (V47). Nu verkar man fortsätta testa på den lägre nivån som man hade förra veckan men positiva tester ser ut att öka klart igen, (hittils denna vecka 18,3%).

Det ser ut som att man har ändrat prioriteringarna för vem som får ta test efter att kapaciteten slagit i taket.
https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Va, testar Region Stockholm mindre nu än tidigare??
Citera
2020-11-26, 07:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Behandla covidpatienter i fältsjukhus under vintermånaderna? Det blir lite dragit och kallt. Dessutom finns det ingen personal, det gjorde det inte i våras heller.
Citera
2020-11-26, 07:52
Medlem
Citat:

43, 416
44, 546
45, 1161
46, 1165
47, 1414

Men fatta nån gång att flockimmunitet inte existerar. Det vi har nu är det nya normala. Resor, publikevenemang och föreningsliv är bara att glömma. Det skriver Tegnell i Aftonbladet idag.
Citera
2020-11-26, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
En fråga till er som bor i storstäderna. Lever ni annorlunda? Jag ser att mina äldre släktingar som bor i Stockholm och Göteborg går på restauranger och gym och för mig som bor på landsbygden och lever ganska isolerat just nu så väcks frågor... är de/ni inte rädda? De är 70 år ungefär.

Jo jag har såklart frågat dem men de svarar ungefär ”ingen fara vi var där efter rusningen” och ”vi höll avstånd” och ”vi är försiktiga”. Men ändå, gå på restaurang och gym just nu som 70-åring? Jag gör det inte ens som 35-åring.

Jag försöker leva så normalt som möjligt inom restriktionerna och rekommendationerna vi har. Jag personligen är inte rädd för att få COVID-19, däremot respekterar jag andras rädsla.

Majoriteten i storstäderna försöker nog att följa restriktionerna samt rekommendationerna så gott det går, tyvärr blir det svårt att göra det hela tiden dock.

Folk behöver få komma ut, människan mår inte bra över att sitta inne.
Citera
2020-11-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Expressen tar upp personalflykten från vården. Om man redan kör långa arbetspass o personalen minskar hur kommer vinter/jul se ut? Peaken för sjukvården ligger ju fortfarande framför oss.

https://www.expressen.se/nyheter/personalen-befaras-sluta-nar-andra-vagen-ar-har-/

"Platta till kurvan och ge vården arbetsro" var två av FHM:s mål. Jo tjena.

Redan i mars skrev jag att strategin skulle mala sönder vården.

J-igt sorgligt att en gräsrot, en avdankad USKA som jag, kan sitta hemma och gissa rätt, flera månader i förväg.

Genusaspekten är fö intressant. Covidvården är inte bara slitsam - 90% av golvfolket är kvinnor och de har annorlunda kultur än män.

Män jobbar traditionellt i skyddsutrustning, overaller, visir, masker, hjälmar osv.

Kvinnor gör det i princip aldrig.

Att bära mask, overall, hjälm och visir är dramatiskt för en USKA eller SSK.

Jag tror också att förlusten av närkontakt upplevs som jobbig för de flesta. Kontakten med patienter blir såklart lidande.
Citera
2020-11-26, 08:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Helt ärligt det är ingen idé att debattera med dig. Du tillhör den iq-befriade skalan. Du har inte bemött något av mina argument för varför alla borde tänka sig för före vaccinering.

Du förstår att biverkningar som inträffar efter 1 månad helt diskonteras. Plus att 99% av Svenska läkarkåren är livrädda för att rapportera några biverkningar överhuvudtaget. Det innebär att när du går till läkaren med diffusa fatigue symptom så kommer de att avfärda det hela som utbrändhet , depression eller annat och skicka hem dig med en SSRI.

SSRI som förövrigt visat sig "PERMANENTERA" depression.

Men lycka till med din okunskap det går nog säkert bra , vilket det gör för de flesta.
Har du slängt dina Alvedon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in