2020-11-25, 18:24
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Premissen med detta resonemang är att vaccinerade inte skulle sprida viruset, men jag vet inte om detta är visat.

Jag tror att de vaccinresultat vi har nu visar att Pfizer och Modernas vaccin ger ett mycket gott skydd mot att bli sjuk i covid-19, men jag tror inte att dom visar att man inte kan bli smittad av SARS-CoV-2 och bli smittspridare själv.

Jag kan ha missat något, men jag tycker Torbjörn har fel. Kan du tänkta dig om vi vaccinerar en massa 20-åringar som då blir nästinintill helt skyddade från covid-19risk. Hur tror du att dom kommer bete sig då? Antagligen ännu värre än nu.
Det verkar som att de kliniska testerna med AstraZenecas vaccin var urformade så att dom tog regelbundna PCR-test för att undersöka om försökspersonerna hade pågående infektion.
https://youtube.com/watch?v=GOq8-FR8s1E&t=7m30s

Om resultaten med doseringen 0,5 dos + 1 dos håller, och detta ger 90% skydd mot infektion (som håller en längre tid), så är nog detta början på slutet för denna pandemi.

Observera, vi talar alltså inte om att man inte blir sjuk i covid-19 (dock smittad med SARS-CoV2), utan att den vaccinerade personen eventuellt inte blir smittsam själv överhuvudtaget.
Citera
2020-11-25, 18:30
Medlem
arbetets avatar
Det blir krav på munskydd känner jag. Före jul kanske redan vid månadsskiftet.

I Rapport idag på SVT ställdes frågan om leverantörerna skulle kunna möta efterfrågan vid ett ev. beslut från FHM.

Tar det som ett tecken på att något är på gång.

Ja, när samtliga länder i Europa har munskyddskrav i olika omfattning och att Sverige snart är det enda landet där kurvorna pekar uppåt.
Citera
2020-11-25, 18:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Influensan tvärstannade i våras så det behöver man nog inte vara jätteorolig för i vinter med alla restriktioner.

Och det gäller inte bara influensan utan alla sjukdomar. Något gott med pandemin trots allt.
Eftersom det inte är några restriktioner utan rekommendationer får man nog oroa sig för influensan också. Rekommendationena verkar inte bromsa vidare bra utan Covid19 verkar sprida sig som en löpeld så man tänker att det finns utryme för influensan är härja runt lite också.

Det farliga är ifall man drabbas av både covid19 och influensan samtidigt, då kan dödstalen skjuta iväg riktigt ordentligt.
Citera
2020-11-25, 18:42
Avslutad
Kan december 2020 sluta på fler dödsfall totalt sett än april 2020?

Jag hade nog sagt nej för en vecka sedan, men jag ser det inte längre alls som osannolikt... Inte baserat på ren "gissning" utan baserat på hur statistiken ser ut just nu.

Om det plötsligt vänder är det ju en sak men om det fortsätter som nu, så... Just nu ser utgångsläget snarare ännu sämre ut än i våras. För det är 6 dagar kvar innan december ens börjat och det dagliga snittet ligger redan där vi var 4 april...

Därmed inte heller sagt att det har ökat riktigt lika snabbt som i våras. Men, viruset behagar tydligen inte att följa när en ny månad påbörjas och ska räknas! Där dag ett därmed inte startar på exakt samma nivåer...

25 mars: I snitt 7,4/dag
31 mars: 23 dödsfall/dag.

25 oktober: I snitt cirka 3 dödsfall/dag
Idag 25 november: I snitt cirka 34 dödsfall.

Så, redan 6 dagar innan december ens har börjat så är det alltså minst 10 fler dödsfall/dag än det var när vi gick in i april. Och med en hitills nästan konstant ökning i november. Visserligen på "låga" nivåer, precis som i mars. Eller då var det som sagt snarare lägre än nu...

Om nu 500 dödsfall senaste 25 dagarna ens kan ses som en "låg" nivå. Möjligtvis i svensk "debatt" sedan detta virus kom. Sedan 2014 har det dock varit mellan 300 - 1000 per år i influensor vi pratar om. Ja och dödstalen i december 1993 förstås. Men nu hade jag inte tänkt diskutera hur "vanliga" dödstal vi har haft hitils...

Med fler dödsfall redan i början av månaden behöver det hur som helst inte ens hamna på samma toppnivå som i april för att ändå kunna sluta på fler dödsfall...

Och OM december dessutom redan börjar på en högre nivå OCH sedan skulle gå upp till till en liknande topp på 100 dödsfall är det ingen som helst tvekan om att det skulle bli fler...

Men det sista är ju bara "om" och jag vet inte och påstår inte att det blir just så.

Jag vet däremot att vi redan ligger på en högre nivå 6 dagar innan månaden ifråga ens har börjat, därför är heller ingenting längre osannolikt för mig.

I april var det hur som helst 10 500 dödsfall totalt sett enligt SCB. Vilket är cirka 3 000 över snittet på runt 7 500 dödsfall.

Med risk för att låta än mer "alarmistisk": Men vad vissa inte heller verkar tänka på är att vi ju faktiskt inte ens har haft detta virus under de dödligaste månaderna ännu... Framförallt december och januari.

När det slog till i april var vi inne i en period på året där det vanligtvis brukar vara färre som dör, mindre belastning på sjukvården osv. Därefter gick vi in i maj och sommarmånaderna där det i regel är ännu lugnare.

Nu är skillnaden att vi har en lång och vanligtvis redan dödligare vinter framför oss... Som dessutom nu ser ut att inledas med en högre nivå än vi låg på i slutet av mars.

Visst, det kanske slutar jättebra ändå, allt kan hända.

Fast något bra utgångsläge tycker jag inte att det ser ut som direkt, och utan några tydliga trender som talar för en vändning vad jag kan se.
Citera
2020-11-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kan jag aldrig tro. De fångar nog upp både asymtomatiska och presymtomatiska. Det är ju ett av skälen till att testa sig för många.

210 på IVA nu.
Grannen gjorde test för hela familjen. Hans var positivt men frugan och sonen negativt!
De hade symptom före honom men gav test på symptom dagen.
Citera
2020-11-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Svenska strategin var "mitigation". Herd Immunity var en möjlig konsekvens av Sveriges implementation av den strategin. Tegnell pratade själv om denna möjliga "konsekvens"

Den andra huvudvarianten är suppression vilket en del asiater framförallt exekverat med bravur.

Tegnell framhävde ju nyttan med att bygga upp immunitet i syfte att hösten skulle bli lugnare. Enligt honom skulle ju övriga nordiska länder komma i kapp.

Bara det faktum att Tegnell inväntade stor allmän spridning innan rekommendationer gjordes visar att han siktade på alternativ 3.

FHM har tryckt upp linje 3 i nyllet på alla svenskar i ett halvår. Hanteringen har varit subtil som en käftsmäll.

Allt regeringen och FHM gjort harmonierar med linje 3. Är det inte linje 3 man följt, består FHM av gravt förvirrade dårar. Ingen logik alls.

Pratet om att ge vården arbetsro, baseras helt på drömmen om flockimmunitet. Man tänkte slita på regionerna ett par månader. Skiten skulle ta slut innan sommaren.

Någon arbetsro är fortfarande inte i sikte.

Jag ringde förresten min morsas boende idag. Det ligger i mellersta Sverige och har fått in viruset. Hon är 80+ och dement.

Två gamlingar har förts till sjukhus och resten ska omedelbart testas. Rutiner och struktur verkar finnas nu. Det är inte som i våras då i princip ingenting gjordes.

Jag förmodar att man slänger in syrgas och blodförtunnande snabbt och gamlingar behöver inte överges slentrianmässigt.
Citera
2020-11-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det går att beskriva de sydostasiatiska ländernas strategier med exakt samma ord.

En carte blanche är ingen strategi.

En strategi är en övergripande plan/riktning. Sveriges är ultratydlig för dom flesta.

Det finns en del människor i vårt land som har svårt att tänka själva och ta eget ansvar. Du verkar tillhöra den kategorin.
Citera
2020-11-25, 18:52
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä det vet jag inte men i våras blev de ompysslade med den lilla morfinsprutan som de fick om de så bara hade en fis på tvären.

Du förstår att den lilla morfinsprutan är den behandling man alltid gett om man är tillräckligt gammal och bräcklig.
Det finns en gräns sen försöker vi inte bota längre utan bara lindra. Många gånger VILL inte ens dom gamla ha behanling. 3000 av våra avlidna är över 85 år och boende på hem. Många av dom skulle inte fått behandling för varken canser, hjärnbödning, influensa eller andra allvarliga sjukdomar. För att ens komma in på ett ålderdomshem i sverige idag måste du vara bra krasslig.

Det är ett misslyckande att smittan kommer in på hemmen i Sverige men att köra in en gammal 90-åring till intensiven och trycka ner massa slangar i halsen och pumpa full i läkemedel är inte värdigt för personen och slöseri med resurser.
Citera
2020-11-25, 18:53
Medlem
Madagascars avatar
Smittspridningen minskar inte. Vi är nu på all time high i rapporterade nya fall 7-dagars genomsnitt nationellt (platz.se). Vi ligger nu på 4921 nya rapporterade fall per dag.

Samma sak gäller Stockholm och VG (platz.se).

Stockholm och VG har nu haft lokala rekommendationer (inkl "undvik fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med") i fyra veckor.

Hmm... borde inte smittspridningen tydligt minskat vid det här laget? Det är oroväckande att det inte gjort det.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-25 kl. 19:05.
Citera
2020-11-25, 18:55
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Jag förmodar att man slänger in syrgas och blodförtunnande snabbt och gamlingar behöver inte överges slentrianmässigt.

Tvivlar jag starkt på. De sköraste kommer inte att läggas in på sjukhus utan få vård på sina boenden, men det finns väl fortfarande inga möjligheter att ge syrgas på boenden och jag tvivlar starkt på att läkarbesöken kommer att öka.

Enda chansen hade varit att hålla smittan borta, men där har äldrevården fallerat fullständigt än en gång. Trots att man rimligtvis borde ha vetat vid det här laget vad som är problemet. Dvs att personalen tar med smittan och fortfarande inte bär munskydd. I bästa fall visir, men visir skyddar väsentligt mycket mindre än munskydd.
Citera
2020-11-25, 19:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Smittspridningen minskar inte. Vi är nu på all time high i rapporterade nya fall 7-dagars genomsnitt nationellt (platz.se).

Samma sak gäller Stockholm och VG (platz.se).

Stockholm och VG har nu haft lokala rekommendationer (inkl "undvik fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med") i fyra veckor.

Hmm... borde inte smittspridning minskat vid det här laget? Det är oroväckande att det inte gjort det.

Därför att smittspridningen inte minskar pga Sveriges tandlösa rekommendationer? Det fick vi ju svart på vitt härom dagen. Inget OECD:s lands åtgärder har betytt mindre för att få ner smittspridningen än Sveriges. Tyvärr...

Nu yrar Tegnell dessutom om att Sveriges smittspridning borde gå ner eftersom den har gjort det nere på kontinenten. Vad han helt bortser från är att det är lockdowns och munskydd som har fått smittspridningen att minska.. Tegnell är en idiot! Vi står inför en helt fruktansvärd vinter och fortfarande finns ingen verklig strategi eller lagstiftning som kan få utvecklingen att gå åt rätt håll. Löfven och regeringen har kapitulerat och lämnat över styret av landet till en myndighet som har gjort missbedömning på missbedömning ända sen i våras. Det är fan i mig helt skandalöst!
Citera
2020-11-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Tvivlar jag starkt på. De sköraste kommer inte att läggas in på sjukhus utan få vård på sina boenden, men det finns väl fortfarande inga möjligheter att ge syrgas på boenden och jag tvivlar starkt på att läkarbesöken kommer att öka.

Enda chansen hade varit att hålla smittan borta, men där har äldrevården fallerat fullständigt än en gång. Trots att man rimligtvis borde ha vetat vid det här laget vad som är problemet. Dvs att personalen tar med smittan och fortfarande inte bär munskydd. I bästa fall visir, men visir skyddar väsentligt mycket mindre än munskydd.

Nej bra blir det ju aldrig. Jag försöker bara vara positiv. Det förvånar mig att morsans grannar skickades till sjukhus överhuvudtaget.

Syrgas på äldreboenden blir det inte tal om, men däremot på sjukhusen.

Personalsituationen är ganska hopplös. Visst kommer personalen att fortsätta dra in smittan. Anhöriga tränger sig också in, skiter i restriktioner, går runt snören/avspärrningar osv.

Iaf har det varit så på morsans boende.

Nu är det besöksförbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in