2020-11-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du har helt ret.

Jeg har kontaktet den danske sundhedsstyrelse for at høre om de har kendskab til eller har godkendt kobbermunbinn og beskeden er at de ikke kender til eller har godkendt kobbermunbinn, men de kan ikke udelukke at de fremover kan komme til at beskæftige sig med kobbermunbinn.
Så for nuværende er der ingen dansk godkendelse af kobbermunbinn og derfor vil jeg mene at man bør bruge almindelige godkendte munbinn i stedet for kobbermunbinn.
Men vad skulle nackdelarna/faran kunna vara med kopparmunskydd?
Skulle det kunna vara risk för att inandas kopparpartiklar möjligen?
Citera
2020-11-25, 15:37
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
78% av dom som dött hade högt blodtryck

90% av dom som dött vad 70+

Mer än hälften av alla gamla har högt blodtryck. Så är högt blodtryck en riskfaktor i sig ?

En 35 åring med högt blodtryck har han stor chans att dö? Jämfört med en 35 åring med kol? Eller nedsatt immunförsvar ?

Lite vilseledande att dom hela tiden säger agg blodtrycket är så farligt. När miljoner människor i Sverige har högt tryck.

Enligt denna artikel på Aftonslasket så var det bara en faktor som egentligen påverkade.

Ligger bakom en betalvägg men har för mig att jag läste någonstans att underliggande lungproblem var den största riskfaktorn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x331wn/studie-riskfaktorerna-okade-inte-dodligheten
Citera
2020-11-25, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Enligt denna artikel på Aftonslasket så var det bara en faktor som egentligen påverkade.

Ligger bakom en betalvägg men har för mig att jag läste någonstans att underliggande lungproblem var den största riskfaktorn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x331wn/studie-riskfaktorerna-okade-inte-dodligheten

Läste också det , men samtidigt står det på Fhm att lungsjukdomar står för 20% diabetes 30% och blodtryck 78%
Citera
2020-11-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fel. Det borde även du se. Dessutom lär du väl se att Stockholm tagit täten även i andra vågen.

Så ”vågen” är kraftigare nu än i våras? Kan inte jag se. Bara mer utspridd i landet. Ökningstakten är betydligt långsammare och mer utplattad avseende inläggningar vilket är den enda jämförbara faktorn.
Citera
2020-11-25, 15:51
Medlem
Dra på trissor! Tegnell erkänner ju nu att munskydd är bra där man är närmare varann än 1-2m i mer än 15min!
Så hur kan dom nu inte rekommendera munskydd i kollektivtrafiken, långfärdstrafiken, samåkning bil, frisör-besök och annan kropps-behandling etc...

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-da-kan-det-vara-bra-med-munskydd-pa-jobbet-/
Citera
2020-11-25, 15:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
FHM rekommenderar munskydd vid såna tillfällen...

Citat:
Vi rekommenderar i nuläget inte en bred användning av munskydd i samhället då kunskapen om hur munskydd påverkar smittspridningen är osäker. Det kan dock finnas situationer där munskydd kan vara av värde trots det osäkra kunskapsläget om dess effekt.

Vi kommer därför, i samråd med de regionala smittskyddsenheterna, ta ställning till vilka situationer en rekommendation om munskydd skulle vara av värde på nationell eller regional nivå. Exempel på sådana situationer kan till exempel vara hos optikern eller vid trängsel i kollektivtrafiken.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/

Oj oj oj det där måste suttit långt inne. Helt chockad över att de ändrat sig? Någon som spekulerar i varför? Regeringen, mediala trycket, Jan Albert (som skulle ha munskydd i kollektivtrafiken om han var tvungen åka kollektivt)?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hon hade ju redan blivit smittad igen och därmed så hade immunförsvaret redan börjat producera nya antikroppar.
Nja:
/.../Antibody tests should not be used to diagnose a current COVID-19 infection, except in instances in which viral testing is delayed. An antibody test may not show if you have a current COVID-19 infection because it can take 1–3 weeks after infection for your body to make antibodies.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/testing/serology-overview.html

Däremot finns möjligheten till falskt positivt test.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Minsann. Kanske ingen större skräll iofs
Nu gör du dig väl dummare än du är?

Det var ju väldigt få som dog under sommaren / de fyra månaderna juli, augusti, september och oktober. Cirka 600 avlidna utslaget över 4 månader - klart det inte skulle synas som överdödlighet i statistiken. Forsätter siffrorna stiga i den här takten kanske vi i värsta fall kommer ha 600 döda i corona varje 4e dag innan året är slut.

Vi måste vänta ett par veckor till innan all data för november kommer in. Det är ju uppenbart att det kommer bli överdödlighet igen i november och december.

Så vi hade överdödlighet under första halvåret (som innehåller 2,5 månader som egentligen inte borde räknas med eftersom det inte var någon som dog i corona under de månaderna).

Och vi kommer uppenbarligen ha överdödlighet även under andra halvan. Men visst - stå du där men huvudet i sanden.
Citera
2020-11-25, 16:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
78% av dom som dött hade högt blodtryck

90% av dom som dött vad 70+

Mer än hälften av alla gamla har högt blodtryck. Så är högt blodtryck en riskfaktor i sig ?

En 35 åring med högt blodtryck har han stor chans att dö? Jämfört med en 35 åring med kol? Eller nedsatt immunförsvar ?

Lite vilseledande att dom hela tiden säger agg blodtrycket är så farligt. När miljoner människor i Sverige har högt tryck.
Vad jag förstår så är ett rätt behandlat högt blodtryck en mindre riskfaktor. I början var man osäker på om viss medicinering utgjorde ett problem. Det har visat sig att det är det motsatta. Man ska fortsätta med sin medicinering kanske t.o.m. kolla upp att man ligger bra. Som du vet går många omkring med dolt högt blodtryck utan behandling. De är definitivt i riskzonen antagligen.
Citera
2020-11-25, 16:02
Medlem
Citat:
Läste också det , men samtidigt står det på Fhm att lungsjukdomar står för 20% diabetes 30% och blodtryck 78%
Aha, därför som jag inte anses som riskgrupp för att jag har KOL, allergi, astma, i övrigt frisk och smärt, min man däremot, högt blodtryck, diabetes2, fet, ute och ränner runt hos alla möjliga dagligen.
Citera
2020-11-25, 16:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
De Covid tester som man ger genom 1177, ger de bara resultat vid symptom?
Jag såg ett diagram som visade att den ger resultat vid symptom plus minus 1 dag.
Stämmer det ?
Det kan jag aldrig tro. De fångar nog upp både asymtomatiska och presymtomatiska. Det är ju ett av skälen till att testa sig för många.

210 på IVA nu.
Citera
2020-11-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hur förklarar du faktumet att vi enligt grafen inte har haft någon som helst virus-epidemi i Sverige sedan juli månad?

Men sluta trolla, jag upplyste dig om vad som stod när man markerade Sveriges graf, i din egen källa.

Sedan avlider inte alla som smittas på dagen de insjuknar heller. Även vilka som smittad spelar roll

Jag rekommenderar dig att ta en promenad i friska luften och rensa huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in