2020-11-25, 17:34
Medlem
madchances avatar
Nu säger Tegnell att det är lämpligt med munskydd om man i arbetet är närmare än 1-2 meter från varandra och i mer än 15 minuter.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-da-kan-det-vara-bra-med-munskydd-pa-jobbet-/

Blir det verkligen tillräckligt jämlikt?
Citera
2020-11-25, 17:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vi har ännu inte fått uppleva corona i minusgrader. Då gäller det att hålla i hatten för det kommer verkligen bli åka av i januari-februari. Vad vi upplever just nu är bara en liten aptitretare. Fråga första bästa hockeyspelare om hur viruset sprids ishallar...

Ja, det blir spännande att se. Viruset överelever nog längre i kyla. Man borde kunna ana statistisk av att se på områden med låg temperatur (norrbotten) och Skåne t ex. Har inte sett att det skulle vara så dramatisk skillnad. Så mycket annat som spelar in också. Kanada har ju mycket lägre spridning än USA trots där är mycket kallare så det finns nog andra faktorer som har större betydelse.

Nu är det bara mata ut världshistoriens största vaccinprogram så snabbt som möjligt.
Citera
2020-11-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du verkar inte ha förstått den svenska strategin, trots att den hamrats in i 8 månader. Jag provar då igen: "Begränsa smittspridningen så att vården hinner med, samt ha långsiktiga åtgärder till gagn för samhället, ekonomi och den totala folkhälsan"

Det går att beskriva de sydostasiatiska ländernas strategier med exakt samma ord.

En carte blanche är ingen strategi.
Citera
2020-11-25, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember
Men vad skulle nackdelarna/faran kunna vara med kopparmunskydd?
Skulle det kunna vara risk för att inandas kopparpartiklar möjligen?

Jeg har ingen ide om hvilke riciko der eventuelt skulle være ved kobbermunbinn, men overordnet kan sælgere af beskyttelsesudstyr vel slippe afsted med at påstå ting som ved nærmere granskning og test viser sig ikke at holde stik.
For eksempel kunne det måske vise sig at filtreringsevnen for Covid-19 ikke er 99,9% - men en lavere %.
Kobberpartikler i indåndingsluften tvivler jeg på skulle kunne være en mulighed, og jeg ved ikke om kobber i det hele taget kan være eller er skadelig for organismen, men man skulle umiddelbart ikke tro det, for jeg kender flere der går med kobberarmbånd uden gener.
Citera
2020-11-25, 17:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så ”vågen” är kraftigare nu än i våras? Kan inte jag se. Bara mer utspridd i landet. Ökningstakten är betydligt långsammare och mer utplattad avseende inläggningar vilket är den enda jämförbara faktorn.

Du skrev ju att du inte tror på någon större "våg" för Sverige när smittan kommer tillbaka efter sommaren. Vi är nu i början av virussäsongen och det är bara frågan om några dygn tills vi har lika många inlaggda på sjukhus som vi hadde när läget var som allvarligast under våren. Det kallar jag för en kraftig "våg".

Däremot har du rätt i att kurvan var något brantare i våras - men amplituden ser ut att bli högre denna virussäsong.
Citera
2020-11-25, 17:54
Avslutad
Region Stockholm, smittade per vecka

22-28/10: 3 679
29/10-4/11: 6 570
5-11/11: 8 855
12-18/11: 9 116
19-25/11: 8 378

www.c19.se
Citera
2020-11-25, 17:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack! Väldigt talande siffror. Vi befinner oss med andra ord ungefär på samma punkt där det var som värst i våras.
AAAAH IMBILDEN, känns som du varit frånvarande en stund.
Mästaren på att förvränga alla siffror så att dom ser så dåliga ut som möjligt.
Har du eller Reijohervonen någon källa på att det inte fanns samma avdelningar i våras tack. Min fru jobbar på ett stort universitetssjukhus och dom hade defintivt speciella covidavdelningar redan i våras.
Enligt henne är vi bättre på att behandla så färre behöver iva-vård och det är inte alls lika avancerad utrustning på covidavdelningarna.
Riktigt sjuka personer måste fortfarande til iva.
men ni vet kanske bäst som vanligt👍
Citera
2020-11-25, 17:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du verkar inte ha förstått den svenska strategin, trots att den hamrats in i 8 månader. Jag provar då igen: "Begränsa smittspridningen så att vården hinner med, samt ha långsiktiga åtgärder till gagn för samhället, ekonomi och den totala folkhälsan"

Svenska strategin var "mitigation". Herd Immunity var en möjlig konsekvens av Sveriges implementation av den strategin. Tegnell pratade själv om denna möjliga "konsekvens"

Den andra huvudvarianten är suppression vilket en del asiater framförallt exekverat med bravur.

Tegnell framhävde ju nyttan med att bygga upp immunitet i syfte att hösten skulle bli lugnare. Enligt honom skulle ju övriga nordiska länder komma i kapp.

Bara det faktum att Tegnell inväntade stor allmän spridning innan rekommendationer gjordes visar att han siktade på alternativ 3.
Citera
2020-11-25, 17:58
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Region Stockholm, smittade per vecka

22-28/10: 3 679
29/10-4/11: 6 570
5-11/11: 8 855
12-18/11: 9 116
19-25/11: 8 378

Region Stockholm har tyvärr testat 3000 mindre än veckan före tyvärr såg jag nyss.

Citat:
det är riktigt. Vi skrev här igår att testkapaciteten ökat vecka för vecka, vilket den gjort stadigt. Men så igår kväll kom senaste siffrorna för provtagning och där ser man som du skriver att det istället minskat med 3000 på en vecka. Provtagningarna har varit överbelastade ett tag, men varför de minskat är oklart, vi ska försöka få svar på detta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen

De har tydligen slut på säsongsinfluensavaccinet också i region Stockholm, som inte köpte in tillräckligt i våras.

Citat:

Influensavaccinet slut i centrallagret

Vaccinet för säsongsinfluensan är slut i Region Stockholms centrallager. Det är också slut hos vissa vårdcentraler men det är inte slut hos alla, enligt Magnus Thyberg, avdelningschef på hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Den som vill vaccinera sig men möts av beskedet att det är slut kan försöka hos en annan vårdgivare.

Magnus Thyberg säger att det kommer att komma en ny sändning om en och en halv vecka till Region Stockholm.

- Vi försökte beställa så mycket som vi kunde redan tidigt i år, men vi fick inte så mycket vi ville, säger han.

Det är inte säkert att vaccinleveransen som nu väntas kommer att räcka till alla riskgrupper.
Citera
2020-11-25, 18:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
AAAAH IMBILDEN, känns som du varit frånvarande en stund.
Mästaren på att förvränga alla siffror så att dom ser så dåliga ut som möjligt.
Har du eller Reijohervonen någon källa på att det inte fanns samma avdelningar i våras tack. Min fru jobbar på ett stort universitetssjukhus och dom hade defintivt speciella covidavdelningar redan i våras.
Enligt henne är vi bättre på att behandla så färre behöver iva-vård och det är inte alls lika avancerad utrustning på covidavdelningarna.
Riktigt sjuka personer måste fortfarande til iva.
men ni vet kanske bäst som vanligt👍

Känns som du missförstod mig. Med samma siffror menade jag smittspridningen. Uppenbarligen är andelen som läggs in på IVA lägre idag. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Vi ska ändå komma ihåg att det stora flertalet som dör av Covid19 gör det inte på en intensivvårdsavdelning.
Citera
2020-11-25, 18:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
SVT börjar ju faktiskt bli kritiska nu.

"Allt fler fakta tyder på att Sveriges hantering av coronasmittan har varit ett misslyckande."

https://www.svt.se/nyheter/analys-historiens-dom-kan-bli-hard-mot-lofven-regeringen-och-myndigheterna

Hade ett ärende in till Lund idag, körde förbi Nova och tittade - fullt med folk på Mediamarkt mfl ställen, nej jag gick inte in. Folk verkar i stort strunta i rekommendationerna, eller en stor del i alla fall. Men jag såg i alla fall ganska många med mask, känns som en del tänker själva - men det är ju också en studentstad.
Citera
2020-11-25, 18:10
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
De har tydligen slut på säsongsinfluensavaccinet också i region Stockholm, som inte köpte in tillräckligt i våras.

Influensan tvärstannade i våras så det behöver man nog inte vara jätteorolig för i vinter med alla restriktioner.

Och det gäller inte bara influensan utan alla sjukdomar. Något gott med pandemin trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in