2020-11-25, 14:43
Medlem
neuron-drones avatar
Blev utskälld av släkten. De menar att om jag haft covid vilket är ganska troligt, så ska jag ha antikroppar nu. De anser det är min plikt att testa mig. Sedan vill de skicka runt mig till alla äldre i släkten i jul som kommer att vara ensamma.

Jag försöker förklara att ingen vet om antikroppar skyddar. Och jag vet inte heller om jag är frisk, man får olika sorters antikroppar och jag tror de mäter båda, och vissa får man medan man är sjuk. Det kan ta månader för mig att bli frisk från vanliga sjukor pga dåligt immunförsvar. Men det avkrävs att jag ska vara frisk nu för jag har fått en månad på mig. Och inte att jag kan vara sjuk en månad till enligt dem.

Själva vägrar de hälsa på släkten ifall de skulle råka vara sjuka för de skulle inte vilja leva med att ha smittat dem.

Men jag ska alltså ta den risken.

Folk verkar resonera så. Har man antikroppar kan man inte bli smittad igen och inte smitta andra. Tycker det verkar farligt att agera så eftersom vi inte vet. Ingen säger att man är säker med antikroppar.

Jag höll fast vid mitt nej för jag vill inte smitta folk, det är större risk att jag tar med mig smitta eftersom jag är superlättsmittad med det mesta.

Resonerar folk som min familj så blir nog julen en finfin högtid att smitta våra gamla.

Förstår mig inte på folk.

Men de jag skulle bli runtskickad till förstår iallafall. Det är de yngre som arrangerat allt detta som är arga. De brukar alltid vara friska så jag vet inte varför de är så rädda att smitta. Nej, bättre då att skicka dit en kroniskt sjuk människa med urdåligt immunförsvar. Och sitta på tåg och kanske få andra smittor dessutom som svåra förkylningar som tar evigheter att gå över.

Hur förklarar man för folk att antikroppar inte betyder att man inte kan sprida covid och att man inte vet hur antikropparna ens funkar vid denna sjukdom?

Jag kommer skita i att ta antikroppstest för man vet ändå inte vad det betyder. Borde jag ta testet och resonera som att har jag antikroppar kan jag inte smitta? Så funkar det ju vid alla andra sjukdomar får jag höra. Bara det att det inte är så. Antokroppar mot HIV t ex är ingen bra sak. Och är inte enda sjukdomen.
Citera
2020-11-25, 14:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Har gått och gjort vad jag vill sedan pandemins början, det här är nog första dagen jag varit hemma från jobbet där jag kände att min hosta blev för djup och okontrollerad.

I pandemins början gjorde hela Europa och Nord+Sydamerika fel för att stoppa pandemin, hade alla gjort som Kina skulle det här varit över för längesedan.

Nu spelar det ingen roll längre vad vi gör, glad som fan att vi slipper munskydd iallafall.
Var jävligt glada över att det här viruset inte var 50% dödligt, för då jävlar hade det slutat illa!

En stor fördel är att dom nya RNA vaccinerna får sitt elddop och kan testas på slagfältet. Dom lär vara guld värda när nästa pandemi kommer med just 50% dödlighet. Det kanske i slutändan var en ren vinst att Covid blev så pass harmlös den ändå är. Nu kommer ett vaccin kunna tas fram på veckor nästa gång.
Citera
2020-11-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är det ingen som påstått heller. Ursprungsfrågan var huruvida FHM börjar svänga till att rekommendera munskydd i vissa situationer eller inte.

De har de gjort länge.

Från samma sida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/

Citat:
Munskydd måste alltid ses som ett komplement till övriga mer centrala riskreducerande åtgärder. Att stanna hemma vid symtom samt en god handhygien ska alltid efterlevas och det är viktigt att verksamheter och individer tar ansvar för att hålla fysiskt avstånd både utomhus och inomhus. Det kan dock finnas situationer där det är svårt att undvika trängsel och nära kontakt under längre tid. Där kan munskydd vara av värde.

Sen är det ju inte FHM:s uppgift att bestämma om resenärer i t ex tunnelbanan i Stockholm ska bära munskydd eller om kollektivtrafiken i Umeå ska beläggas med masktvång. Det är upp till respektive smuttskyddsanavarig i respektive region.
Citera
2020-11-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Inte så konstigt. Det väller in hundratusentals stridföra män varje år.

Beror på vad de menar Menar de att livslängden blir kortare så påverkas inte det av att 2 miljoner 15 åringar tillkommer då de bara räknar på de som avlidit.
Citera
2020-11-25, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De har de gjort länge.

Från samma sida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/

Ok, tack för länken.

Sen är det ju inte FHM:s uppgift att bestämma om resenärer i t ex tunnelbanan i Stockholm ska bära munskydd eller om kollektivtrafiken i Umeå ska beläggas med masktvång. Det är upp till respektive smuttskyddsanavarig i respektive region.

Förvisso inte, men det utesluter inte att FHM utfärdar normerande restriktioner i samråd med regionerna på samma sätt som de redan gjort i andra frågor.
Citera
2020-11-25, 14:56
Medlem
Jon.Holmss avatar
55 nya dödsfall idag och totalt har nu 6555 personer dött av covid-19 i Sverige.

Att vi lär komma över 7000 döda innan årsskiftet är nog ingen högoddsare, men vad tror ni? Kan vi rentav komma över 8000 i år?

Riktigt hemska siffror oavsett
Citera
2020-11-25, 14:56
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tror att vi redan är där. En överdödlighet på 6500 fram till augusti. Varför skulle det vara bättre augusti-december?
Vi har en total överdödlighet Jan-Okt på c:a 4100 jämfört med snittet 2015-2019
Citera
2020-11-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Inte så konstigt. Det väller in hundratusentals stridföra män varje år.
Nu syftade jag iofs på medellivslängden, även om jag var lite otydlig med detta.
Citera
2020-11-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
55 nya dödsfall idag och totalt har nu 6555 personer dött av covid-19 i Sverige.

Att vi lär komma över 7000 döda innan årsskiftet är nog ingen högoddsare, men vad tror ni? Kan vi rentav komma över 8000 i år?

Riktigt hemska siffror oavsett
Om inte smittspridningen sjunker drastiskt snart så hamnar vi på över 8000.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De har de gjort länge.

Från samma sida:

Fast FHM har varit negativ till flera saker, och inte gett rekommendationer. Sedan påstått att regionerna borde handlat på eget bevåg. Som med testning. De anser så här efteråt när de inte är mot testning mer att regionerna borde testat, utan att få några råd från dem. Blir väl samma med munskydd. De kommer säga att de var för hela tiden men det är regionernas fel som inte tog tag i det.

De verkar inte fatta att rekommenderar de inte en sak så kommer folk inte bara göra så av sig själva. Vad ska man ens med en så kostsam myndighet när de inte ens kan ge lite goda råd till regionerna? Då har de ju ingen uppgift alls. Konstigt att de ens tog på sig skuld vad gäller äldreboendena för i början ansåg de att inga råd skulle ges till regionerna, de skulle skaffat fram alla skydd och riktlinjer av användande av sig själva. Men regionerna slog tillbaka så det nästan var krig.

"Det är inte vår uppgift" sa Tegnell om det mesta då. Ansåg att inte ens generella goda råd var något de skulle syssla med. Nehej men då kan de väl lämna åt affärerna att bestämma hur mycket avstånd man ska hålla och handtvätt det klarar väl folket utan tjat. Men nej. Där tjatas man ihjäl. De skulle säkert bota digerdöden med två meters avstånd och handtvätt med.
Citera
Medlem
Varför minskar covid viruset spridning i EU nu men ökar här i Sverige?

Den skillnad som finns är att EU körde lock down och munskydd eller?
Citera
2020-11-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Man har inte undvikit att formulera en strategi, den har varit ultratydlig sen i mitten på mars för de med normal hör och läsförståelse.

Därmed inte sagt att FHM/regeringen gjort en del fel, vilket regering i världen har inte det i denna pandemi. Jag är tydligt höger för övrigt. Dock inte radikalhöger som du, vilket avslöjas av din svagbegåvning av att inte kunna förstå eller ta till dig en enkel strategi som hamrats in i 8 månader.

Ja, i mitten av Mars gällde det att lika många skulle bli smittade med åtgärder som utan åtgärder.
Sedan dess hymlar man och låtsas missförstå ordet "strategi".

Är det mitigation eller suppression som gäller?

Edit: Hög svansföring men kan du ens besvara den allra mest grundläggande frågan?
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-11-25 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in