2020-11-25, 14:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det där är ett försvar för inställningen. Han vill att man skall lösa situationen på annat sätt än genom att ha munskydd.

Hans syn på munskydd är nämligen att man aldrig skall försätta sig i situationer där de gör nytta.

Det är möjligt att du har rätt om hans oförändrade ställningstagande. Jag har dock inte tidigare hört honom prata om användande av munskydd när man inte har någon möjlighet att hålla distans. Herr Tegnell har snarare påpekat att man enbart ska hålla avstånd. Den som lever får se vad han egentligen menar..
Citera
2020-11-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Frågan är om inte siffran 10.000 döda innan 2021 trots allt är möjlig?

Vi är uppe i 6550 och smittan tycks bara öka. Om man fortsätter ligga runt 100 döda i en månad så är vi ju där....

Det krävs att det dör runt 100 per dag isf vilket det inte gör.
Inte en chans.
Citera
2020-11-25, 14:13
Medlem
Som jag sagt tror jag att vi har platån nu och det ökar inte längre. Jag är inte längre alarmist, utan har mognat till realist.

Dom som tolkar det som att smittan ökar har fel, det är ojämn testning, vi kommer i nästa vecka se sjunkande dödstal.

Nyårsfesten behöver inte ställas in.

Jag kanske utarbetar en vettig prognos i morgon, håll i er.
Citera
2020-11-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror tvärtom att han alltid har varit emot användande av munskydd. Annars skulle han inte göra de retoriska krumbukter han har gjort utan skulle snarare fokusera på att informera om vikten av hur man använder munskyddet på ett korrekt sätt samt när man ska använda det.

Exempel: i en arbetssituation eller kollektivtrafik när man inte kan påverka möjligheten att hålla avstånd

FHM rekommenderar munskydd vid såna tillfällen...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/

Citat:
Vi rekommenderar i nuläget inte en bred användning av munskydd i samhället då kunskapen om hur munskydd påverkar smittspridningen är osäker. Det kan dock finnas situationer där munskydd kan vara av värde trots det osäkra kunskapsläget om dess effekt.

Vi kommer därför, i samråd med de regionala smittskyddsenheterna, ta ställning till vilka situationer en rekommendation om munskydd skulle vara av värde på nationell eller regional nivå. Exempel på sådana situationer kan till exempel vara hos optikern eller vid trängsel i kollektivtrafiken.
Citera
2020-11-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det finns ju ett antal länder runt om i Europa som har haft mycket hårdare regler än oss när det gäller munskydd, t ex Spanien, Frankrike, Italien. Dessa länder har dessutom haft hårda lockdowns och ändå är det mer smittade och döda i dessa länder.

Sen finns det givetvis länder som har haft regler för munskydd som har en väldigt låg smittspridning men det går inte att säga att just masker skulle hjälpa något nämnvärt. Finns ju också länder som inte har regler för munskydd och som har en låg smittspridning.

Just masktvång verkar inte vara en avgörande faktor.
I dessa munskyddsländer så borde man ha problem med "falsk säkerhet", ge oss fakta om det hela.
Hur mycket "falsk säkerhet" har man uppmärksammat hos sina munskyddsbärare?
Citera
2020-11-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varför ljuger du?

I Sverige har vi inte haft någon som helst virus-epidemi sedan juli månad! Vi hade en liten uppgång i början och mitten av november, men just nu är trenden nedåtgående, trots att vi kommit in i flunsasäsongen!

Statistiken över Sverige, och läget just nu:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IRL~GBR~BEL~AUT~SWE&region=Worl d&deathsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=tr ue&smoothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million& pickerSort=desc

HÅLL ER TILL SANNINGEN, ALARMISTER !!!

Om du markerargraferna så står det "recent days may undercount deaths" på Sveriges graf.
Citera
2020-11-25, 14:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
FHM rekommenderar munskydd vid såna tillfällen...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/

Ok jag visste inte att de pågår en sådan dialog mellan FHM och regionerna. Dock verkar det på det citerade som att beslut ej har fattats ännu i frågan utan snarare att diskussioner pågår.

Om FHM öppnar för att man i arbetet ska kunna bära munskydd i vissa situationer så är steget inte långt till att allmänheten också ska bära munskydd i de situationer det inte är möjligt att hålla avstånd.
Senast redigerad av Leland1979 2020-11-25 kl. 14:23.
Citera
2020-11-25, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
I dessa munskyddsländer så borde man ha problem med "falsk säkerhet", ge oss fakta om det hela.
Hur mycket "falsk säkerhet" har man uppmärksammat hos sina munskyddsbärare?

Vad jag förstår på mina utländska vänner så har munskyddsbärandet snarare effekten att folk påminns om vikten av att hålla avstånd.
Citera
2020-11-25, 14:23
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som jag sagt tror jag att vi har platån nu och det ökar inte längre. Jag är inte längre alarmist, utan har mognat till realist.

Dom som tolkar det som att smittan ökar har fel, det är ojämn testning, vi kommer i nästa vecka se sjunkande dödstal.

Nyårsfesten behöver inte ställas in.

Jag kanske utarbetar en vettig prognos i morgon, håll i er.

Helt ointressant om ökningen minskar eller vi nått en platå. Vi måste inför hårda åtgärder omedelbart för att trycka ner smittan kraftigt. Nu! Annars kommer vi ha en sinnesjukt hög grundsmitta som kommer att straffa oss när tredje vågen kommer i februari och mars.
Citera
2020-11-25, 14:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Smittökningen ökar, IVA Ökar, Pressen på vården ökar.

- Håll min kaffe så ska jag berätta dåliga nyheter på ett bra sätt, på pressträffen i morgon.

Antalet smittade verkar hålla sig ganska stabilt nu på 4500per dag om man ser två veckor bakåt. Det har definitivt skett en inbromsning. Min gissning är att det kommer ligga och puttar på nu och sjunka tillbaka sakta. sen kommer det öka när vi öppnar upp igen och så kommer det hålla på fram til Juli nån gång om inte massvaccineringen snabbt tar fart.
Citera
2020-11-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad jag förstår på mina utländska vänner så har munskyddsbärandet snarare effekten att folk påminns om vikten av att hålla avstånd.
Det är min egen erfarenhet också; att om man bär munskydd så har det effekt på andra vilket gör att de respekterar den sociala distanseringen bättre.

Tron på "falsk säkerhet" hos bäraren av munskydd är enligt min mening "skitsnack".
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-25 kl. 14:29.
Citera
2020-11-25, 14:29
Medlem
Riksdalerns avatar
Har gått och gjort vad jag vill sedan pandemins början, det här är nog första dagen jag varit hemma från jobbet där jag kände att min hosta blev för djup och okontrollerad.

I pandemins början gjorde hela Europa och Nord+Sydamerika fel för att stoppa pandemin, hade alla gjort som Kina skulle det här varit över för längesedan.

Nu spelar det ingen roll längre vad vi gör, glad som fan att vi slipper munskydd iallafall.
Var jävligt glada över att det här viruset inte var 50% dödligt, för då jävlar hade det slutat illa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in